Ducati Monster problem

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Tjena!

Min kompis har en Ducati Monster 750 från ... -97 tror jag det är. Den har fungerat bra fram till förra veckan då den helt plötsligt inte längre fungerar.

När man försöker starta den så tänds lampor osv men ingenting annat fungerar (mao den har ström). Startmotorn går tydligen inte heller igång.

En annan mekkunnig kompis har tittat på den men har inte sett något uppenbart fel. Han kollade bland annat kamremmarna och de var hela. Däremot gick det inte att "vrida dem".

Själv är jag inte speciellt kunnig i att meka så jag har ingen aning om vad det kan vara.

Finns det något som kan något om Ducati här som skulle kunna komma med förslag om vad som kan vara fel?

startmotorsolenoiden (japansk mackapär)... Sitter på tåten mellan batteriets pluspol å starmotorn någonstans. Knacka till på det å se om det hjälper.

/B

Prova och spring igång den. Rulla nerför backe eller spring o putta på. i med ettan, på med choke och ut med koppling. Samma som gamla bilar.

Den borde hoppa igång direkt.
Annars vetifan.

Bj.O.rn vet besked.
Startsolenoiden är ett välkänt fenomen. jupansk SKIT! :crash

1. En twin kan vara rätt tung att springa igång. Min är visserligen 1000 cc men jag tror att även en 750 är rätt tung att springa igång på ettan. Antagligen bättre att använda tvåan.
2. Bj.O.rn:s förslag om solenoiden kan mycket väl vara korrekt.
3. Startmotor går inte och den "mekkunnige" känner efter om kamremmarna är hela? Och dessutom konstaterar han att det inte går att vrida på motorn via remmarna (om jag tolkar rätt)??
3A. Kamremmarna har inget med symptomen att göra.
3B. Man kan inte vrida på en twin (knappast inte på en fyra heller) genom att vrida (dvs dra) i kamremmarna. Såvida inte motorn har gått t.o.r. solen flera gånger om dvs är _helt_ slut.
4. Ett litet tips: eftersom "den mekkunnige" har visat vad han går för så kanske du inte ska släppa honom på några riktigt känsliga detaljer.
5. Endast en komplettering av Bj.O.rn:s förslag:
Eftersom all el i övrigt verkar fungera så skulle jag också börja ge mig på solenoiden. Den sitter alltså på kabeln mellan batteri och startmotor (leta). Den kopplar ihop batteri med startmotor när man trycker startknapp. Simulera detta genom att bygla mellan de båda kraftiga anslutningarna så ska startmotorn börja jobba direkt. Tänk på att inte ha växeln i!! Kan bli onödigt spännande när man sitter "inkrupen" i knarren o mekar!
Om startmotorn går igång vid bygling av solenoid så är uppenbarligen start hel. Då ligger felet i solenoid eller i handtaget/strömförsörjningskretsen _till_ styrning av solenoid.
Mvh
Robban.

Tack för förslagen, jag skickar vidare!

(Måste ju också försvara min mek.kompis. Han är faktiskt riktigt duktig, har bland annat tävlat i RR och var sin egen mek. Dock har han inte mekat med Ducati. Så jag skulle nog släppa till honom till min hoj också om den skulle gå sönder :tummenupp )

Kom gärna med fler förslag.

Två saker som mer eller mindre ofta brukar krångla på duccarna...

Solenoiden (har vi redan tagit upp, brukar hjälpa att knacka till den med ett skruvmejselskaft)

Startmotorfrihjulet (startmotorn går, men drar inte med sig motorn runt..) Felet är att fjädern i frihjulskopplingen ger upp, går dock ej att köpa separat har jag för mig..)

Har sett en havererad startmotorlindning åsså.. fast det är ovanligt..

Minst 90% sannolikhet att det är solenoiden som krånglar.

Ett minst sagt obskyrt fel råkade en annan kompis ut för en gång:

Under startknappen finns ett litet, litet hål (var en 916) in i detta hål hade ett gruskorn letat sig, men föjd att det inte hände ett skit när han tryckte på startknappen eftersom den blockerades av gruskornet..

/B

Hmmm, jag hade nog missförstått det hela lite :rodnar .

De hade inte testat att dra runt kamremmarna ... de hade bara tittat på dem så att de var hela.

Däremot hade de lutat upp monstret på stödet och med olika växlar försökt att dra runt bakhjulet och det hade inte fungerat. Det var stumt.

(... jag kan ha missuppfattat det hela igen, men det här är vad jag tror hände :p )

Har ni några fler förslag på vad det kan vara? Jag har inte pratat med kompisen ännu om de har kollat det där med startmotorn ännu, så jag vet inte om det hjälpte.

Tacksam för alla förslag och råd!

Shidoshi skrev:
...Däremot hade de lutat upp monstret på stödet och med olika växlar försökt att dra runt bakhjulet och det hade inte fungerat. Det var stumt.
Jag kan inte uttala mig om en 750 men min TLR kan _inte_ rullas igång på ettan ens på ren asfalt. Den bara kanar med bakhjulet. Tvåan går men endast hjälpligt. Är därför lite tveksam till om man orkar vrida motorn för hand via bakhjulet ens på de högre växlarna. Stora cylindrar och hög komp = tufft att vrida runt.
Mvh Robban

Prova att rulla den neför en backen och hoppa igång på tvåan. Se till att ha cholen ute, för det är inte så kul om den hoppar ingång och sen dör. För då blir det tungt att skjuta upp den igen.:crash

Min 748 går att få igång på ettan, men det är inte enkelt. Man måste ha ganska högfart och man måste sitta på hojen och gunga ner. anledningen till att jag sprang med min var att den hade ett kasst batteri, så jag höll in startknappen samtidigt som jag släppte ut kopplingen.

Shidoshi skrev:
Hmmm, jag hade nog missförstått det hela lite :rodnar .

De hade inte testat att dra runt kamremmarna ... de hade bara tittat på dem så att de var hela.

Däremot hade de lutat upp monstret på stödet och med olika växlar försökt att dra runt bakhjulet och det hade inte fungerat. Det var stumt.

Hoppla! Det var en helt annan femma.. Går det att dra runt med växel i å kopplingen inne eller inte?

Går det att växla överhuvudtaget?

Växellådsras kanske, eller trasig primärtransmission (jämrans 31/62 tändersutväxling på lite äldre hojar....) skuret vevlager.. felen kan vara många å dyra när det kommer till kritan..

/B

Robban_C skrev:
Är därför lite tveksam till om man orkar vrida motorn för hand via bakhjulet ens på de högre växlarna. Stora cylindrar och hög komp = tufft att vrida runt.
Mvh Robban

Jorå, det går, fast man får ha lite tålamod..

/B

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back