Ducati Monster och slipon/helsystem?

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ducati Monster
Jag skulle uppskatta lite kommentarer till mina funderingar angående slipon alternativt helsystem till Ducati Monster maskinerna?

- Lite allmänna kommentarer/erfarenheter angånde Akrapovic system.

För en Monster 1000s ie finns det två alternativt av Akropovic. Antingen bara en slipon (skall komma inom en kort framtid) eller ett helsystem (racingmodell).

- Min fråga gäller ljudmässigt mellan ett slipon/helsystem. Några erfarenheter? Självklart vill jag bättra på ljudet och utseendet av hojen men samtidigt vara körbart (ljudmässigt) inom vissa rimliga gränser (hoppas Ni förstår vad jag menar?).

- Några andra erfarenheter i samband byte av avgassystem för Monster hojarna?

Tacksam för svar.

Den ljudmässiga skillnaden mellan helsystem och slipon är absolut försumbar. Man brukar säga att man köper slipon för ljudet och helsystem för effekten.
Akra tillverkar avgasystem med generellt sett mycket bra passform finish etc och de är inte de system som låter mest på marknaden.

Vid montage av slipon är det rekomenderat att köra hojen i dynobänk för att kolla att den inte går allt för magert.

Borsiin skrev:
Den ljudmässiga skillnaden mellan helsystem och slipon är absolut försumbar. Man brukar säga att man köper slipon för ljudet och helsystem för effekten.
Akra tillverkar avgasystem med generellt sett mycket bra passform finish etc och de är inte de system som låter mest på marknaden.

Vid montage av slipon är det rekomenderat att köra hojen i dynobänk för att kolla att den inte går allt för magert.

Ja du sammanfattade ju allt där. Själv kör jag med slip-on från leovince. Billigt, låter bra och går bra.

Ett akra helsystem på en monster e nog att kasta pengarna i sjön. Det sa i alla fall min verkstad. Man får inte ut så många extra hästar.

yonsson skrev:
Ett akra helsystem på en monster e nog att kasta pengarna i sjön. Det sa i alla fall min verkstad. Man får inte ut så många extra hästar.

Det kanske inte ger så mycket mer effekt, men jävlar vad snyggt och välgjort det är. Mitt tips: har du råd, köp Akrapovic.

Tackar!

Anledningen till att jag var sugen på Akra var just att jag tyckte det såg mycket bra ut på hojen. Vissa andra märken ser ju inte vidare bra ut enligt min egen åsikt. Sedan känns det ibland som om man får betala ett överpris på Ducatis egna system.

Jag är mer ute efter att bättra på ljudet och finnishen på cyklen. Jag har tillräckligt med effekt i hojen för att jag skall må bra :) . Det är alltid lite småkul när sporthojarna tror att de kan blåsa vidare lite hur som helst.

På en Monster så ser man ju stora delar av systemetet, så därför tycker jag att
du ska köpa ett helsystem.

Jag skall precis montera mitt Akrapovic kolfiber/titan på min Hynda :)

Akrapovic = Konstverk!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...