Ducati Monster men vilken motor?

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
hej, jag har läst ett tag men jag hittar bara gamla trådar, tänkte höra lite fräscha åsikter.
Jag fyller 18 år i sommar och ska ta A2. Jag har kört enduro i 3 år, åker just nu 250 2t. Har även A1 kort och åkte bland annat ~160mil på 4 dagar i Norge i somras. Är ingen nybörjare varken med verktyg eller gashandtag men detta är första tunga hojen.

Frågan är, vilken CC ska jag ha? budgeten är klen och jag kollar på den lite billigare sektionen på blocket. Vill ha en lagom hoj, lagom smidig och lagom stark. Jag kollar på 750-800cc eftersom den ger bäst magkänsla. Med vad säger folket? Vad ska man kolla efter vid ett ev. köp? hur står dom sig i försäkring? vilken hoj är mest bang-for-the-buck? osv. Ös på med svar!:tummenupp

Last edited:
"Lagom" och "billiga sektionen" kan ju betyda rätt mycket. Det enda säkra sättet är att provköra och känna vad som funkar för dig.

En modell som du absolut ska undvika är de tidiga 600/750, det är riktigt trötta motorer som dessutom inte håller något vidare. 620ie var ett fall framåt, liksom 675 och 695. Personligen tycker jag 900/1000 är de motorer som matchar resten av bygget bäst.

Men det är jag det.....så provkör provkör provkör!

En modell som du absolut ska undvika är de tidiga 600/750, det är riktigt trötta motorer som dessutom inte håller något vidare. 620ie var ett fall framåt, liksom 675 och 695. Personligen tycker jag 900/1000 är de motorer som matchar resten av bygget bäst.

Nu ska ju hojen endå strypas till 48hk så det spelar ju mindre roll, sen tycker jag 64hk i 750'n är riktigt skoj :) nästan alltid fullgas och växla vid rödmarkering, räjsigt ;D

Kolla först vilka hojar du hittar 35kW strypkit till då jag har en känsla att det kanske inte finns framtaget till riktigt alla modeller än. Så du inte står med nåt i garaget du inte får köra sen

Nu ska ju hojen endå strypas till 48hk så det spelar ju mindre roll, sen tycker jag 64hk i 750'n är riktigt skoj :) nästan alltid fullgas och växla vid rödmarkering, räjsigt ;D

Kolla först vilka hojar du hittar 35kW strypkit till då jag har en känsla att det kanske inte finns framtaget till riktigt alla modeller än. Så du inte står med nåt i garaget du inte får köra sen

Mmm så är ju reglerna ja....my bad! Klart grabben ska ha en 750:tummenupp

750 är ju vad min magkänsla säger, det blir tidiga 2000-tals modeller i bästa fall.
läste nån stans att de senare 90-tals 900:orna reggades in på 34kW från fabrik, stämmer det?
tack för tipsen btw =)

Kan möjligtvis vara så, min 750S är iaf reggad som 24kW från fabrik (01'a) så en sån får du ju också köra på A2, dock ej på uppkörningen då den har för låg effekt. Kan meddela att den går förvånandsvärt bra för att vara 24kW, undrar hur eventuellt polis skulle ställa sig till en sån grej när det är tillverkaren/importören som ljuger om effekten.

750 är ju vad min magkänsla säger, det blir tidiga 2000-tals modeller i bästa fall.
läste nån stans att de senare 90-tals 900:orna reggades in på 34kW från fabrik, stämmer det?
tack för tipsen btw =)

Magkänsla och ev bra feeling något längre ned brukar vara bra riktmärken när man köper bushoj...:yoparty Och effekt är inte allt -faktiskt

nej nån supereffekt letar jag inte efter, blir inge ghostriding här inte(förutom på endurobanan) men man vill ju ändå ha en som reagerar om man gasar =)

Har en Monster 600 från 99, tycker den går presis lagom fort! Fördelen är ju att man faktiskt kan varva ur några växlar utan att ligga i 100+ efter 1an :rolleyes:

Visst är den lite trött på motorvägen men där finns det ju inga roliga kurvor ändå :va
Men som nämnt tidigare, om du ändå ska strypa den så finns det ju ingen mening med att ha en större (mer vikt) än 600?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8