Ducati monster: lågmilare eller termignoni, hjälp att välja efterfrågas!

broddegard

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2012
Hoj
Ducati monster 1100 evo
Hej,

Ska köpa en Ducati monster 1100 evo. Valet står just nu mellan:

En röd monster med 300 mil, allt orginal (förutom bytt framdrev och bytt bakfälg). Pris 95kkr. Troligtvis servad av ägaren.

eller

En svart monster med 2100 mil, med Termignoni slip-on ECU och luftfilter, Tail-tidy med Rizoma mini blinkers. Pris 89kkr. Servad på Ducati-verkstad.

Någon som har någon tanke om för- nackdelar i mitt val?

Mvh
broddegard

Har du pengar så är valet lätt 300mil är ju en helt ny hoj.

Den med 300 mil! Hade det varit 300 mil vs 500-600 mil så hade jag kanske sneglat på termipreppade hojen, men 300 mil kontra 2100 mil är alldeles för stor skillnad.

300 mil ? "servad" av ägaren ?? vadå servad ? du menar oljebyte väl då byter man oftast själv...ta den och bygg om hur du bara vill ! en knappt inkörd Monster ju, fett najs hoj där !

Räkna in Termisar i kalkylen till den som gått 300mil å köp den

Den är redan i övre prisklassen för min del, kollade med Avamc, termignoni kostar ca 15000..

Ni verkar överens om att lågmilaren är bästa valet, är den kvar vid nästa löning så ;-)

Ger termignoni-dämpare bättre känsla i hojen mer än ljud och utseende?

Den är redan i övre prisklassen för min del, kollade med Avamc, termignoni kostar ca 15000..

Ni verkar överens om att lågmilaren är bästa valet, är den kvar vid nästa löning så ;-)

Ger termignoni-dämpare bättre känsla i hojen mer än ljud och utseende?

Om du tänker på motorkaraktär så gör det en marginell skillnad, men ljud och utseende är heller inte att förringa.
Du har ju dock hela vintern att skramla ihop stålars till Termisar. Kör du Ducce så ska det höras. :fakta

Om du tänker på motorkaraktär så gör det en marginell skillnad, men ljud och utseende är heller inte att förringa.
Du har ju dock hela vintern att skramla ihop stålars till Termisar. Kör du Ducce så ska det höras. :fakta
Tvärtom så gör avgasbytet en stor skillnad eftersom maskin är så snålt ställd att den storknar under 3000 rpm original.
Lite bättre blir det med ett kugg mindre drev fram, men eftersom du får en ny ECU och ett nytt lock till luftburken mad avgaset, så mår motorn mycket bättre med Termi.
Att han sen "gjort servicen själv" innebär ju att Ducati kan neka reparation vid en ev reklamation.
Och, släcka servicelampan kan man inte utan rätt utrustning.
Om du struntar i ovanstående så köp den direkt och önska dig dyra julklappar, ruskigt trevlig hoj.

Tvärtom så gör avgasbytet en stor skillnad eftersom maskin är så snålt ställd att den storknar under 3000 rpm original.

Jo, det är klart att motorkaraktären ändras. Men jag menade bara att de inte ger någon ökning av 10-tals hästar som vissa verkar inbilla sig, även om placeboeffekten som ljudet medför är enorm.
Jag har visserligen bara kört 696an med och utan Termignoni och jag kan inte påstå att jag kände någon större skillnad. Men det kanske märks mer på de större modellerna.

Hur som helst är det värt pengarna att köpa nytt system, och något annat än Termignoni ska det inte vara på nyare Ducces.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph