Ducati monster, importerad

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
vet ej om detta är rätt ställe, men hittar inget lämpligt. flytta gärna tråden vid behov.

funderar på att införskaffa en ducati monster 600 -99, och hojjen i fråga är inporterad 2003. vad kan det finnas för nackdelar med en importerad mc?

sen läcker den även lite olja innanför kåpan över främre drev. kan det vara ett stort problem?

tack på förhand

Det är väl inga direkta nackdelar med import egentligen. En import är inte sämre än en svensk såld. Skicket avgör efter så här många år. Nackdelen är att det är svårare att kolla upp historiken under åren i ursprungslandet.

Försäkringen kan vara högre på import. Vet i alla fall att vissa bolag fortfarande gör skillnad på det när det gäller bil. Mc vet jag inte om man någonsin gjort någon åtskillnad.

När det gäller oljeläckage är jag inte rätt person att svara. Låt någon kunnig undersöka det läckaget och bedöma om det är allvarligt eller inte.

Vore jag dig skulle jag titta på en Monster 620. Den är mycket trevligare att köra. Ett tips bara. Vet inte om det är någon stor prisskillnad. Testade en när den var ny på marknaden för många år sedan. Mycket trevlig instegshoj.

Lycka till med köpet.

Instämmer med HR: det rullar många importer på svenska väger och företeelsen lär inte bli ovanligare.

Historiken är lite knepigare men viktig, inte minst i nästa led den dag du ska sälja den vidare. "Svensksåld" klingar tryggt i mångas öron så ett visst tapp i andrahandsvärde får man räkna med. Hur mkt är svårt att säga men en importhoj med "luckor" i sitt tidigare liv kan bli knepig att bli av med för rimliga pengar.

De flesta stora försäkringsbolag gör ingen skillnad på importerade hojar, det är inte som med bilar.

En hoj ska inte läcka olja, det är min grundfilosofi. Ta den till en verkstad för genomgång

Och skippa 600/750an. Inte ens de mest inbitna Duccefansen kan påstå att det är några glädjepiller. Satsa på en 620 eller ännu hellre en 800/900. Då får du en motor som motsvarar resten av hojen.

Lycka till.

jag har för mig att märkesförsäkringar inte gäller på importerade hojar. men ducati verkar ju ändå inte ha någon sådan:tungan

jag har för mig att märkesförsäkringar inte gäller på importerade hojar. men ducati verkar ju ändå inte ha någon sådan:tungan

OT
Honda märkesförsäkring hade vi på frugans Hornet, den var importerad.

BTT

Det var mycket frågor ang. importen utav hojen (Hondan) när vi sedan sålde den vidare. Vissa trodde tydligen att hojen "skulle börja brinna så fort den bytte ägare igen"(jag överdriver),
så det ska man nog ha i åtanke.

Men min rekomendation är också en 800 eller 900 om det går att lösa.

mjo 620 låter ju helt klart lockande. enda nackdelen med 620an är priset. finns 2 på blocket som verkar grymt fina men dom ligger på runt 50 000, runt 2000 mil, ca 03or. denna är en 99:a, 1600 mil, importerad, liten oljeläcka vid främre drev, för 27-28 tusen kanske. vill dock hålla mig till 6xx kubiken, för försäkringen skenar iväg annars för mig (20 år, göteborg)

vad tror ni? är nackdelarna värt 20-25 tusen billigare?

Det är ingen särskild nackdel med en importerad hoj när garantierna har gått ut förutom att de kan vara lite svårsålda i Sverige. Se bara till att servicearna är skötta och att hojen verkar vara i ett vettigt skick (inte misstänksamt mycket sliten med tanke på miltal och ålder) så ska det vara lugnt.

Angående oljeläckan: Det kanske kan vara packboxen vid utgående axel som är dålig. Jag har ingen större koll på Ducati men det brukar vara ganska enkelt att byta. Och det är svårt att säga utan att ha sett hojen själv.

Jag tycker också att du skall hoppa över 600:an.

Har du inte råd med en 620 så finns det en Superlight för tjugonåntingtusen på blocket, väldigt många mil men motorn är ju genomgången, ring och snacka med honom. Ny reflektor verkar dock behövas. Lär ju vara svår att sälja en gång till med det miltalet så det kanske mest är en entusiasthoj :)

... att du ska välja 620 istället för 600 ska jag inte tjata mer om ;)

Kolla så inte motorn fått sig en kyss vid drevet. Har sett en ducce där kedjan gått av och slagit hål just ovanför framdrevet.

Hojen är 11-12 år gammal, inget utom dagsskick spelar någon roll tycker jag.
Så fort garantin gått ut, och det gjorde väl den år 2000 på den där så är det hur ägarna behandlat den som är viktigt, inte om ägaren hette Knut och bodde i Eskilstuna eller Heinz och bodde i Köln.
Titta på den, verkar den haft ett bra liv, köp! Verkar den ha blivit spöad, köp inte.

Den är gammal så en storservice behövs förmodligen direkt, då kan du fixa oljeläckan också, räkna med att hosta upp en femtusing direkt efter köp, service (är väl kamremmar som ska bytas ofta på dom där?), försäkring och något onödigt men fränt blir det alltid till en ny hoj.

Jag har haft flera importhojar, dom har fungerat precis likadant som mina svensksålda.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!