Ducati monster clip-on styre...bra eller kass?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Funderar starkt på att köpa ett clip-on styre och sätta på det på mitt monster innan våren kommer.

Men vad borde jag köpa?

Ducati orginal clip-on för 2500:-? (tydligen samma som raisers till 748) ser ut ungefär såhär:
lsloffset.jpg




Eller ska jag köpa ett par clip-on i den låga varianten av mitonga för 1500:-
Ser ut såhär:
lslstyre.jpg


Nån som testat något av det eller har tips på varför jag bör köpa höga varianten eller de låga. -Eller borde jag köpa nåt helt annat clip-on styre?
Eller inget alls kanske? Hur är det att köra med det....
Och glöm itne nämna om ni kört med låg eller hög variant. tacksam för svar!
 
de lägre är koolare... café-stuk.
men kanske lite jobbigare i stan/låg fart för axlarna.

Vill du ha riktigt caféstuk välj de lägre och gärna tillbaka
tillbakaflyttade fotpinnar oxo:
motostrano_1773_22625293
 
Kapa dom långa om du vill ha korta, det är svårare att få dom korta att bli längre om du ångrar dig.. Och sen tjänar du ju 1000kr...

Eller är det kanske lite för meckigt?
 
K-Micke skrev:
På Monstret måste du nog komplettera med tillbakaflyttade fotpinnar också för att få till en bra körställning (och bättre markfrigång).

Var hittar jag prisvärda flyttbara fotpinnar som passar monster då?
Har förresten skitsvårt att hitta roliga tilbehör som inte kommer från ducati till hojen. Finns det ingen sida på nätet som har ducati-tillbehör?
 
K-Micke skrev:
Det finns säkert flera monsterägare på forumet som kan tipsa om fotpinnar.
Och det finns många firmor som har gott om Duccetillbehör, i tyskland, italien, england å USA. Det är bara att söka.

Hmm jag har Ducatis clip ons på min och dom rockar hårt!
satte på dom över kronan förra året och det var riktigt skönt att åka med i stan och på bana!
Nu iår så åker dom ner under styrkronan så det blir ännu lägre!
Man får ju lite mer möjligheter med risers ju!
sånna llåga kan bli lite väl låga om man sätter dom under!
Sen fotpinnar så ska du hålla kontakten med mig då jag ska göra egna lite coola fotpinnar!
Ska cnc fräsa dom på ngn bra firma, håller just nu och kollar på ngn som e bra och "billig".
Det kommer behövas en separat bromspump ala 74*-9** och direkt växelförare!
jag vägrarar att betala 5000kr för ett par fotpinnar!

ciao
 
Då måste jag alltså beställa grejer från usa och så för att hitta nåt riktigt?
det suger. Tack för alla svar!
 
yonsson skrev:
Då måste jag alltså beställa grejer från usa och så för att hitta nåt riktigt?
det suger. Tack för alla svar!

köp ducatis clip ons...... :yoparty
 
yonsson skrev:
Då måste jag alltså beställa grejer från usa och så för att hitta nåt riktigt?
det suger. Tack för alla svar!

Mycket av grejerna görs i Tyskland och Italien så de finns
i Europa om du söker lite.
 
Check this shit out!
Påsatt och allt. Fint säger jag :)
Det återstå att se hur den blir att köra.
:rock

attachment.php


attachment.php
 

Bifogat

  • lsl-styre2.jpg
    lsl-styre2.jpg
    87.5 KB · Visningar: 2,768
  • nice2.jpg
    nice2.jpg
    80.9 KB · Visningar: 2,034
kiko skrev:
No problemo...

Tänkte bara tillägga att vinkeln på styret måste bli ganska extrem eftersom instrumenteringen tar så stor plats. Om det blir jobbigt att köra så ska jag flytta fram instru... lite med hjälp av en förlängningsbricka.

Dessutom blir gasvajern lite mosad så gasen vill inte gå tillbaka riktigt så fort som jag vill att den ska. Ska nog fixa detta genom att byta till en lite kortare gasvajer.

Ett litet självklart tips:
styret kommer att gå in i tanken vid full sväng. Men ingen panik!
Det e lätt att fixa. Kolla var gaffeln tar i i ramen när du svänger fullt.
Där sitter en liten justerbar "sväng-stop" för att reglera hur stort styrutslag man ska kunna göra. 1: Skruva bort den. 2: reglera den efter det nya styret så styret inte går i tanken vid max-sväng 3: Sätt tillbaka den.

Det tackar vi för ducati! förutseende på hög nivå.
 
Last edited:
Kan nu intyga efter första rundan på 7 mil att den e go som fan att köra med clip-on. Visst det är väldigt framåtlutat jämfört med innan och vinkeln på benen blir ganska skarp. Men jag gillade det.

Edit: En bild eller två till kanske skulle passa in här.
 

Bifogat

  • lsl1.jpg
    lsl1.jpg
    55.6 KB · Visningar: 248
  • lsl2.jpg
    lsl2.jpg
    53.1 KB · Visningar: 273
  • lsl3.jpg
    lsl3.jpg
    68.7 KB · Visningar: 273
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top