Ducati Monster 900 startar inte ...

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
2010 Ducati SF
Gjorde service själv på en 97:a som stått nått år och bara varit uppstartad då och då.
Det som gjordes var följande.
Nya stift
Ny olja
Ny Luftfilter
Ny Bromsvätska
Nya kamremmar
Ny Gaffelojla
Ny bensin ( tanken tömd)
Nytt Batteri

Försöker starta hojjen och den går bara igång med startgas nån halvsekund, det känns som soppan inte når fram till förgasaren. Är det nått tricks med vacuum slangar eller annat ? så man kan lura förgasaren att slurpa i sig lite soppa ? I övrigt är allt tip top... Kan förgasaren ha fått nån slags belägning inuti om den stått för länge ? Till saken hör att den är dynojetad. Alla tips mottages varmt.

Tackar på förhand !

Valet faller direkt på kamremmarna.
100 på att dom är rätt monterade ?

Hej !

Japp, enligt märkena. Rätt spända oxå. Det är ju 6 märken som skall matchas mot varandra på 3 ställen.

Hej !

Japp, enligt märkena. Rätt spända oxå. Det är ju 6 märken som skall matchas mot varandra på 3 ställen.

ok,kan kanske vara nålventiler som fastnat i sätet,försök dränera förgasarna med soppakranen på,och knacka på flottörhuset med ett mejselskaft.

Jag hade en Monster 900 -95 som jag fick ett mycket mystiskt problem med. Samma fenomen som din. Problemet var att precis i utblåset sitter det skruvar i kröken, en av dem hade skramlat bort och den sög in tjuvluft satan och ville då inte starta. Den lossnade under färd och helt plötsligt hade jag ingen tomgång och hojen baktände som bara tusan, slog lågor ur avgasrören och annat häftigt. Men det var bara den skruven. Kolla så du inte har några tomma skruvhål runt in- och utsug... :tummenupp

Tjo !
Fick igång hojjen !

Tog bort luftfiltret och sprutade soppa rakt in ! Efter 5-6 gånger hoppade den igång och nu verkar den gå riktigt bra.

Tack för alla tips och hjälp !

Förklaringen är nog ganska enkel, förgasar-Monster har en vakuumndriven soppapump som drivs av undertrycket i insugen. Normalt finns det ju bensin i förgasarna så att motorn har nåt att gå på innan pumpen hinner få fram ny. Däremot efter vintern med tomma flottörhus finns det inte nåt att starta på... Med andra ord finns det risk för att du råkar ut för samma sak nästa år, speciellt om du är ambitiös och tömmer flottörhusen som man ska göra.

Eftersom jag själv inte haft ett Monster vet jag faktiskt inte vilket trick som rekommenderas, men antingen måste man prima (fylla upp) förgasarna manuellt, eller som du gjort tillföra bensinen på nåt annat sätt tills den kommer fram den vanliga vägen. Fråga handlaren du köpte reservdelarna av, de borde kunna ge dig råd.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8