Ducati monster 900 som felar

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
Hej
har en monster av -98 års modell. Har haft regelbundna problem med att den plötsligt "lägger" av. Den börjar gå ojämnt, baktänder, smäller från förgasarna och reagerar inte på gas utan det låter som soppan tar slut. Men det går att hålla den vid liv genom att bara låta den gå på tomgång. Vid minsta gaspådrag "kvävs" den... Efter en stunds vila kan man köra iväg igen och den beter sig normalt. Man kan genom chocken dra upp den lite i varv och sen ta över med gasreglaget. Problemet har uppståt mer och mer frekvent, nu kan jag bara köra 5-10 min innan den börjar krångla, förr kunde jag köra flera dagar i streck. Har haft den inne hos Biscaya i Alingsås, vilka jag har hört ska vara ducce experter men icke. Dom kunde inte hitta något fel för självklart så funkade den just vid det tillfället. Killen som jobbade där trodde att det hade något med bränslet att göra men jag tvivlar, känns som det är nått elfel. Då detta felet uppstår så frekvent:S

Snälla, är det någon som har varit med om detta??
Är i desperat behov av hjälp nu, kör snart den till skroten!

MVH Anton
 
Förgasarmodell va'?

Låter väldigt typiskt förorenat bränsle, sannolikt vatten. En droppe sugs upp och blockerar munstycket/spridaren vid hög genomströmning. Vid stopp/låg genomströmning sjunker eländet till botten igen o du kan köra vidare som om inget hänt.
Löses genom dränering av flottörhusen + en rejäl dos K-sprit (alternativt dränering av tanken).

Nästa nivå i felsökningen skulle kunna vara dåligt flöde i soppaledningarna (täppt ventilation i tanklocket, veckad bränsleslang, igensatt bränslekran).

Nivå tre är värmerelaterade fel i tändsystemet men det vore långsökt.
 
Håller med G-L till 100%. Hade monster förut som hade samma problem. har din hoj stått ute i regnet? Töm förgasarna på vatten. Det sitter en liten skruv på varje förgasare som du lättar på och tömmer tills det droppar soppa och inte vatten.

Lycka till!
 
när jag var på verkstaden tömnde dom ut ca en dl vatten ur förgasaren och tanken, men ändå gick den skit när jag kom hem. kan iofs vara mer vatten kvar i systemt. men jag kan inte förstå varför där kommer in så mycket vatten, har den aldrig ståendes ute eller nått. Får testa att tömma alternativt rengöra förgasarna, samt tanken.
Stort tack för hjälpen killar! Jag återupptar tråden när jag har fått detta testat:)
 
Vatten brukar hamna i tanken på ett av följande sätt:
-Förorenat bränsle på macken (inte helt ovanligt)
-Försänkt o läckande tanklock (händer)
-Kondensvatten från vinterförvaring med endast delvis fylld tank (väldigt vanligt)

Observera att det räcker med mikrosopiska mängder vatten för att ge driftstörningar samt att vattnet iofs sjunker till botten men vid omskakning fördelar sig i små droppar.

Lycka till!
 
Det låter iof som soppaproblem, men går den kanske på en burk ibland? Jag bytte tändningspickup på min förra förgasarmonster efter tips och det var felet.
 
har testat att dra ut tändhattarna på båda cylindrarna och det verkar som den ändå går på båda när den krånglar. iofs är det svårt att höra för den går som sagt väldigt ojämnt.
 
Min Monster 900 gjorde exakt likadant. Jag hade tappat en skruv i avgasröret precis efter cylindern. Det gjorde att den sög luft bakvägen och den smällde, baktände och behövde ungefär 6000 varv för att hålla sig vid liv överhuvudtaget. Vi rev förgasare, tömde tankar och allt möjligt skit men ändå var det bara den lilla jävla skruven som saknades. Kolla det!
 
Bensin innehåller numera ca 5% etanol (etanol = K sprit = T-röd = T-Blå) så det borde inte vara så enkelt att få vatten i soppan då man så att säga alltid har K-sprit i tanken.

/Nicholas
 
Bensin innehåller numera ca 5% etanol (etanol = K sprit = T-röd = T-Blå) så det borde inte vara så enkelt att få vatten i soppan då man så att säga alltid har K-sprit i tanken.

/Nicholas


Men om det Italienska tanklocket läcker in vatten spelar det ingen roll om du har K-sprit i tanken:va
 
bytte filtret nyliggen, så det borde vara ok
tömnde precis ut förgasarna men där kom inget vatten:( ska kolla igenom vaccumpumpen oxå så för att vara säker...

Min Monster 900 gjorde exakt likadant. Jag hade tappat en skruv i avgasröret precis efter cylindern. Det gjorde att den sög luft bakvägen och den smällde, baktände och behövde ungefär 6000 varv för att hålla sig vid liv överhuvudtaget. Vi rev förgasare, tömde tankar och allt möjligt skit men ändå var det bara den lilla jävla skruven som saknades. Kolla det!

gjorde den så hela tiden eller bara ibland?
 
Last edited:
gjorde den så hela tiden eller bara ibland?

Jag tappade bara skruven en gång och då gjorde den så hela tiden. Kolla så det inte glappar nånstans i insugen t.ex. om den gör så ibland. Drar den tjuvluft nånstans så skulle det absolut kunna vara det som gör det.
 
Jag tappade bara skruven en gång och då gjorde den så hela tiden. Kolla så det inte glappar nånstans i insugen t.ex. om den gör så ibland. Drar den tjuvluft nånstans så skulle det absolut kunna vara det som gör det.
Fast den small rätt bra, det var kul att ligga bakom tyckte ju jag. :yoparty
 
har nu dränerat allt på bensin/vatten.. ska köra en runda imorgon med pet flaska som tank:D
 
Ett glatt HEJ=)
kört en runda nu på 10 mil och än så länge har den fungerat utmärkt.
Hoppas verkligen nu att det är detta som var felet!
Stort tack till alla er som har hjälp mig, och gratis dessutom;)
tack tack tack!
mvh Anton
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top