Ducati Monster 900 misständer...

DucceMonster

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
2002 Ducati Monster 900 I.E Dark
Hej på er,

Min hoj har börjat misstända, eller ngt sådant. Det är vid ett visst varvtal, samt om man ligger på samma varv en stund. Ligger jag tex still på 3800 - 4100 varv så puffar den till lite då och då. De lixom hugger till i hojen precis som att den dör i en millesekund, kommer var 5e sekund ibland oftare. Men de sker just bara vid dessa varv, när jag ligger på jämn gas. Har aldrig märkt att de sker vid högre varv eller vid hård belastning.

Märkte först av detta när jag hämtade ut hojen från service i början på maj. Den var då inlämnad på biscaya där de gjorde storservice på den, dvs ventiljustering byte av kamrem m.m. Har inte kört så mkt sen dess och har glömt bort att ringa dit för att fråga. Antar att de kanske inte bytte tändstiften vid denna service. Kan de vara så enkelt? Har ingen vidare koll på såna här grejjer, men om det är tändstiften borde de inte ske "hela tiden" då?:va

Det är en Ducati Monster 900 2002, som är på min avatar här till vänster..

Tacksam för svar:Bugar

Sånt här är alltid svårt. men jag hade först provat med:

1. Tändstift
2. Bränslefilter (kolla så att inte ngn bränsleslang är klämd)

Sånt här är alltid svårt. men jag hade först provat med:

1. Tändstift
2. Bränslefilter (kolla så att inte ngn bränsleslang är klämd)

Ska ta å kolla de där med bränslefiltret, samt byte av tändstift kan ju inte skada heller., men om bränsleslangen hade varit klämd så hade den väl suckat ännu mer när jag gasar fullt? De e lixom bara när jag ligger och softar som detta sker, typ att jag ligger och håller 70 eller ligger på motorvägen med jämn gas, och just bara vid dessa varvtal. När detta sker så kan jag tex peta ner en växel för att på så sätt få upp varvet lite, så försvinner misständningen. Men de kommer tillbaks så fort jag kommer ner på samma varv igen..

Antagligen inte slangarna, men lätt o kontrollera :)

Men tändstift är ganska ofta boven, och lätta att byta :tummenupp

Precis som Peppe säger är det svårt att sia om sådana problem.

Jag vill minnas att jag hade något liknande på min 900SSie när jag precis köpt den. Jag köpte de stiften som stog rekommenderade i manualen (Champion) och bytte ut de Denso som skruvats i vid 1000-milan och problemet försvann. (Inte Biscaya som gjort den ska tilläggas)
Vet dock inte vilka stift som är "orginal" på din årsmodell. Ducati kör väl NGK nu och jag vet inte när de bytte.

Hör med Biscaya annars, tycker de är väldigt bemötande vid problem. Speciellt om det uppstått efter deras service...

Edit: När jag tänker efter känner jag exakt igen dessa problemen. Känns som motorn "missar" en gnista/tändning då och då.

Tog mig friheten att kolla upp din modell och den ska ha samma stift som min skulle, Champion RA6HC. Om jag inte är helt ute och seglar (minnet är jäkligt kort) så försvann problemen när jag satte i dessa stift.

Edit: När jag tänker efter känner jag exakt igen dessa problemen. Känns som motorn "missar" en gnista/tändning då och då.

Tog mig friheten att kolla upp din modell och den ska ha samma stift som min skulle, Champion RA6HC. Om jag inte är helt ute och seglar (minnet är jäkligt kort) så försvann problemen när jag satte i dessa stift.

Sweet, ska prova detta imorrn. Vet du på såhär på rak arm vart man kan köpa dessa stift, är det bara att knata in till valfritt välsorterat MC varuhus?

Sweet, ska prova detta imorrn. Vet du på såhär på rak arm vart man kan köpa dessa stift, är det bara att knata in till valfritt välsorterat MC varuhus?

Jag kan inte lova att det hjälper men det funkade i mitt fall.

Champion kan vara lite svåra att hitta ibland då det inte är det största märket precis, iaf inte i sverige. Jag har dock 2 st nya sådana liggandes, kan lägga dom i ett vaderat kuvert om du vill. Har ändå ingen användning för dom och då kan du ju testa gratis s a s. :)

PM:a adress isf.

Jag kan inte lova att det hjälper men det funkade i mitt fall.

Champion kan vara lite svåra att hitta ibland då det inte är det största märket precis, iaf inte i sverige. Jag har dock 2 st nya sådana liggandes, kan lägga dom i ett vaderat kuvert om du vill. Har ändå ingen användning för dom och då kan du ju testa gratis s a s. :)

PM:a adress isf.

Tack för stiften DesmoHellman! (:yoparty)

Tyvärr blev de inte bättre av att byta :(. Den misständer fortfarande, möjligt att de kanske blev marginellt bättre med nya stift. De satt visst redan Champion stift i hojen, dock såg de extremt gamla ut. Men som sagt den misständer fortfarande, och just vid 3500-4500 varv, känns som den misständer mer frekvent när motorn är varm. Dock är den ju inte okörbar, men de känns ju inte riktigt som de skall vara såhär?

Hur som helst, nån som har några fler tips så mottages de gärna :)

//M

Edit:
Ringde biscaya som servade den i början på maj, de nämnde nått om att de ställt CO enligt fabriksrekommendationerna. Så antagligen så är de för snålt ställt, så behöver justera nånting på insprutningen. Men får väll svänga förbi biscaya nån dag, är ju dock inte varje dag man e där och snurrar. Eller äre knepigt att fixa själv? Har ju inte direkt tummen mitt handen, men inte så erfaren på att mecka själv heller. Mer än att byta olja och andra basic grejjer.

Last edited:
Kolla batteripolerna, kan vara som så att en inte sitter på som den ska.
Fick lära mig det nyligen den hårda vägen, hojen gick bara sämre och sämre för att
till och med tvärdö stundtals. Lyckades ta mig hem och började kolla upp det hela och
då visade det sig att skruven på pluspolen inte var åtdragen. Det började just som för dig vid 3000 varv för att sedan bara bli värre och värre, tror att det varvtalet är det optimala för att känna 'missar'.

Första tanke: TPS sensorn behöver justeras (throttle position sensor)
Andra Tanke: Taskig laddning/batteri eller CO justering behövs

Blir symtomen bättre eller sämre med kall motor?

Kolla batteripolerna, kan vara som så att en inte sitter på som den ska.
Fick lära mig det nyligen den hårda vägen, hojen gick bara sämre och sämre för att
till och med tvärdö stundtals. Lyckades ta mig hem och började kolla upp det hela och
då visade det sig att skruven på pluspolen inte var åtdragen. Det började just som för dig vid 3000 varv för att sedan bara bli värre och värre, tror att det varvtalet är det optimala för att känna 'missar'.

Tack för tipset, ska kika detta. Men de känns mer som det inte är batterirelaterat.. Men de skadar ju inte att kontrollera för säkerhetsskull :)

Första tanke: TPS sensorn behöver justeras (throttle position sensor)
Andra Tanke: Taskig laddning/batteri eller CO justering behövs

Blir symtomen bättre eller sämre med kall motor?

Bättre med kall motor, med varm motor så sker de rätt ofta, som jag skrev i inlägget så sa biscaya detta om CO. De hade justerat CO efter fabriksrekommendationerna, men det är efter detta som problemet uppstått. Så det han sa var att jag skulle svänga in där om jag har vägarna förbi och justera insprutningen, för att CO är för snålt ställt. Men de e ju inte varje dag man har vägarna förbi där, så frågan e ju om man kan göra de själv?

Synd att det inte hjälpte med stiften, vart lite av ett långskott. Du fick ju nya stift iaf. :)

Jag är långt ifrån expert på att meka men jag har kvar Haynesmanualen på modellen (ska äga en SSie igen en vacker dag när pengarna finns), i den står det så här angående CO-justeringen:

"Adjustment:
Adjustment of CO content and injector opening timing is only possible via the Mathesis tester"

Har ingen aning om vad en "Mathesis" är men antar att det är ett diagnosverktyg från Ducati. Det står även att detta bör göras på auktoriserad verkstad då datan som är släppt från Ducati inte möjliggör hemmafix, fritt översatt.

Sitter jag lite mer och bläddrar i den, vilket jag precis gjorde, så är troliga fel luft/bränsleblandning, dåligt batteri/kontakt, tändstift (har vi ju nu uteslutit) och tilltäppt/fel monterat luftfilter.

Verkar som du får ta en tripp till Panta och be om lite "uppfettning". Det som förvånar mig är att de justerade efter fabriksrekommendationer när du (ser iaf ut så på din avatar) har bullerburkar. En Ducati går ju oftast magert redan från fabrik och slänger man på öppnare burkar blir det ju inte direkt mindre magert....

Synd att det inte hjälpte med stiften, vart lite av ett långskott. Du fick ju nya stift iaf. :)

Verkar som du får ta en tripp till Panta och be om lite "uppfettning". Det som förvånar mig är att de justerade efter fabriksrekommendationer när du (ser iaf ut så på din avatar) har bullerburkar. En Ducati går ju oftast magert redan från fabrik och slänger man på öppnare burkar blir det ju inte direkt mindre magert....

I see, då fåre bli en ofrivillig tripp till hol ändå alltså. De e ju som sagt inte nått ställe man bara råkar ha vägarna förbi sådär på vardagar.. Ja men kan ju tycka att de borde tänkt på de, har öppet luftfilter och remussystem på, så lite öppnare än orginal ja :).

Men får återigen tacka för dina tips, det är så att säga priceless:)

Mathesis tester används för att ställa kamremspänningen.
Inget annat.

Då vare fixat!

Sådär ja, idag var jag förbi biscaya för att få ordning på detta. De mätte CO och tyckte inte att de såg så illa ut, men de justerade iaf skruvarna som styr luftblandningen. Dessa var tydligen justerade så långt in som det gick, så förutom detta då koppla de in en "dator" i hojen, ställde upp insprutningen lite så hojen fick lite fetare blandning. De kunde då justera luftblandningen lite till.

Verkar som att det har löst biffen iaf, ingen "misständning" på de 7milen jag hade hem..:yoparty

Å förresten, jag tyckte allt att de stod "Mathesis" på "datorn" som de anslöt till hojen...

Mathesis

Mathesis tester används för att ställa kamremspänningen.
Inget annat.
Jag använder Mathesis till mycket mera än bara mäta remspänning.
Jag ställer in TPSer kollar givare osv.

Sådär ja, idag var jag förbi biscaya för att få ordning på detta. De mätte CO och tyckte inte att de såg så illa ut, men de justerade iaf skruvarna som styr luftblandningen. Dessa var tydligen justerade så långt in som det gick, så förutom detta då koppla de in en "dator" i hojen, ställde upp insprutningen lite så hojen fick lite fetare blandning. De kunde då justera luftblandningen lite till.

Verkar som att det har löst biffen iaf, ingen "misständning" på de 7milen jag hade hem..:yoparty

Å förresten, jag tyckte allt att de stod "Mathesis" på "datorn" som de anslöt till hojen...

Det är vanligt att man monterar öppnare avgassystem och sportluftfilter utan att "mappa" om systemet och då brukar fixen vara att ställa upp Co halten rejält. Det är bara ett plåster på såret. Skaffa trimbox så får du en hoj som går mycket bättre på alla varvtal inkl tomgång. Din tomgång är troligtvis överfet nu och då blir den inte rolig en het sommardag i stan när den vill "slagga igen" hela tiden och du bara längtar efter en raksträcka för att dra på och rensa ut.
Ha de bäst

Last edited:

Gött att det löste sig. :tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...