Ducati Monster 900 -98 dör ibland

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Min polare har en Ducati Monster 900 -1998 och nu på senare har den börjat tjura rejält. Var nyss ute och körde en sväng med honom och efter 4 mil så börjar Ducatin "bluddra" och helt plötsligt dör den.

Innan dess så startade den fint och gick bra, men ibland så börjar han hosta som fan och sen dör den när han är ute och kör.

Han kan starta den och den går som den ska på tomgång, men rör han gasen så dör den. Han kan även ha den på tomgång och varva upp den med choken (ger en del avgasknallar dock), men återigen, rör han gasen så dör den.

Förbannat lustigt problem, för ibland kan han köra 10 mil i sträck utan problem.

Han hade den inne på en verkstad tidigare och mekanikern spontana åsikt var att det är problem med tändningen. Eftersom väntetiden var 4 veckor så orkade han inte vänta utan tog hem den igen.

Det som han själv gjort än så länge är:

*Nya tändstift
*Nytt batteri

Tacksam för svar. :tummenupp
 

-=Alex=-

Medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Lite av varje
Har något liknande på min monster 900, vet du om det blir någon skillnad om han kör utan att ha lysen på.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Den har förgasare, va'?
Då gissar jag på kondensvatten eller annan förorening i bränslet. En tids stillastående gör att skiten sjunker ner och sedan går maskin fint ett tag igen. I bästa fall kan det botas med en dos K-Sprit men troligast är att tank, filter och (framför allt) flottörhus behöver dräneras.
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Har något liknande på min monster 900, vet du om det blir någon skillnad om han kör utan att ha lysen på.

Nej, men jag kan be han testa nästa gång han ska ut och köra.


Den har förgasare, va'?
Då gissar jag på kondensvatten eller annan förorening i bränslet. En tids stillastående gör att skiten sjunker ner och sedan går maskin fint ett tag igen. I bästa fall kan det botas med en dos K-Sprit men troligast är att tank, filter och (framför allt) flottörhus behöver dräneras.

Japp, den har förgasare. Ska säga till han att han kör i lite K-sprit i soppan så får vi se ifall det gör nån skillnad. Någon som vet var man hittar en Haynes servicemanual att ladda ner från nätet? De brukar ju ha felsökningsschema.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nej, men jag kan be han testa nästa gång han ska ut och köra.




Japp, den har förgasare. Ska säga till han att han kör i lite K-sprit i soppan så får vi se ifall det gör nån skillnad. Någon som vet var man hittar en Haynes servicemanual att ladda ner från nätet? De brukar ju ha felsökningsschema.

Att dränera flottörhusen är en enkel match, det med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan inte vara så att avluftningen till tanken har blivit igensatt, så att fuggarna får lite för lite soppa? Då kan det ju gå att köra på tomgång, men så fort man gasar lite så tar soppan slut.
Testa att öppna tanklocket när den börjar tjura å se om det gör någon skillnad!
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Att dränera flottörhusen är en enkel match, det med.

Jaa, jag antar att det sitter dräneringsskruvar på förgasarna, så det ska testas. Mekanikern trodde ju att det hade med tändningen att göra, men det tycker jag verkar lite märkligt för då borde den väl fela konstant, inte bara ibland?

Det kan inte vara så att avluftningen till tanken har blivit igensatt, så att fuggarna får lite för lite soppa? Då kan det ju gå att köra på tomgång, men så fort man gasar lite så tar soppan slut.
Testa att öppna tanklocket när den börjar tjura å se om det gör någon skillnad!

Jaa, det verkar faktiskt som om förgasarna får för lite eller för mycket soppa när man drar gasen, därav avgasknallarna vid choke-varvning.
Ska be han testa det också.

Tackar!
 
Last edited:

Phillip

Guest
Den har förgasare, va'?
Då gissar jag på kondensvatten eller annan förorening i bränslet. En tids stillastående gör att skiten sjunker ner och sedan går maskin fint ett tag igen. I bästa fall kan det botas med en dos K-Sprit men troligast är att tank, filter och (framför allt) flottörhus behöver dräneras.

Säg att du har en tank på 15 liter. Hur mycket K-Sprid ska man ha i?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade ungefär samma problem med en -95 och fick byta tändningspickupen innanför tändkåpan. Kostade 800,-? och var lätt att byta.
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Polaren snackade med någon mc-kunnig på jobbet och han trodde att det kunde vara cdi-boxen som strulade och att den isåfall behövde bytas. Vad kan det tänkas gå lös på?

Har för övrigt inte hunnit testa era andra förslag än pga vädret.

@ Chronic - Hur kan man säkerhetsställa att det är tändningspickupen som felar?

MvH /O
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Polaren snackade med någon mc-kunnig på jobbet och han trodde att det kunde vara cdi-boxen som strulade och att den isåfall behövde bytas. Vad kan det tänkas gå lös på?

Har för övrigt inte hunnit testa era andra förslag än pga vädret.

@ Chronic - Hur kan man säkerhetsställa att det är tändningspickupen som felar?

MvH /O


Det vet jag inte men jag beskrev symtomen för Lasse på Ducce Sthlm och han trodde det, så jag köpte för typ 800,- och bytte och det fungerade.

Jag rekommenderar att du pratar med dem, ytterst tjänstvilliga
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
så det finns inget sätt att mäta av tändnigs pickupen?

har inte lust att lägga ut 800:- om det nu inte visar sig vara den som felar... iofs så är det billigare än ett verkstadsbesök..
 
Last edited:
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top