Ducati Monster 620i.e

gixxxerracing skrev:
Vad är skillnaden mellan en "Dark" och en vanlig när det gäller försäkringen???

Bilsport Mc var de som hade detta. Såg tyvärr inte om det var samma för killar. Men de får inte ha en specefik försäkring för tjejer. Men men de lär ju få skit för de vid senare tillfälle.

Darken har väll sämre frambroms (1skiva) Medans i.e har två efter -02

du kan välja till dubbla skivor på darken oxå. men lacken är ju billigare eftersom det inte är någon klarlack å sen ingår inte cutsen och framkåpan så därför är den 5000 spänn billigare nypris

Farbrordane skrev:
du kan välja till dubbla skivor på darken oxå. men lacken är ju billigare eftersom det inte är någon klarlack å sen ingår inte cutsen och framkåpan så därför är den 5000 spänn billigare nypris
Är det inte mer skillnad än så? Personligen tycker jag dark lacken är ruskigt snygg, mycket snyggare än de klarlackade...

lilltryne skrev:
Är det inte mer skillnad än så? Personligen tycker jag dark lacken är ruskigt snygg, mycket snyggare än de klarlackade...
dark med enkelskiva är bara 5 växlad men läggar man till 5k så får man 6 växlar å dubbla skivor

lilltryne skrev:

smaken är ju som baken....har för mig att darken har plasttank och sämre justeringsamöjligheter av bakdämparen. Single disc modellen tar Ducati bara in på beställning men varför skulle man vilja ha den?

fazerfun skrev:
Single disc modellen tar Ducati bara in på beställning men varför skulle man vilja ha den?

Lägre ofjädrad vikt? Lättare att putsa fälgen?
Otroligt bra bett även med en skiva.

Edit: Slänger in en bild på mitt Monster:

Ducati Monster

Last edited:
gixxxerracing skrev:
Vad är skillnaden mellan en "Dark" och en vanlig när det gäller försäkringen???

Ingen alls.. Det var inte heller min mening att göra gällande att sådan skillnad fanns. DARK modellen har dock en lägre standard på bland annat fjädringskomponenter än den "bättre" utrustade 620Sie. Samt enbart en bromsskiva på Dark.

Fakkverk skrev:
Lägre ofjädrad vikt? Lättare att putsa fälgen?
Otroligt bra bett även med en skiva.

Edit: Slänger in en bild på mitt Monster:

Ducati Monster

Jovisst....2 kilo gör säkert underverk :rolleyes: tror nog det finns en viss anledning till att den tas in på beställning...

fazerfun skrev:
Jovisst....2 kilo gör säkert underverk :rolleyes: tror nog det finns en viss anledning till att den tas in på beställning...

Jag menade bara att det inte är något skit bara för att den har en skiva. Var lite otydlig...
2 kilo är en nog så stor viktbesparing när det gäller ofjädrad vikt och ett slött minimonster lyfter framhjulet bättre med en skiva! :D

Last edited:
jag har plasttank på min -04...men jag ser inga nackdelar med det, man slipper bekymra sig om rost och det blir inga bucklor. som sagt, dark finns både med en och 2 skivor fram, denn förstnämda kostar 5000 pickadoller mindre.

Kan man inte ändra sin försäkringsform från hel till halvförsäkring om man har försäkring på årsbasis?

Jag försökte nyligen på Bilsport MC, utan resultat...

Nån som vet????

:va

Tror svingarmen skiljer sig mellan dark och vanlig. Den är väl i alu. på den vanliga modellen?

Fakkverk skrev:
Jag menade bara att det inte är något skit bara för att den har en skiva. Var lite otydlig...
2 kilo är en nog så stor viktbesparing när det gäller ofjädrad vikt och ett slött minimonster lyfter framhjulet bättre med en skiva! :D

skit? nä, det har jag aldrig påstått, bara att 5k inte är så mkt pengar för att få ännu bättre bett (och svårare att få knullputs på fälgen :hihi ) och, i mitt tycke, snyggare looks...enkelskiva är liiite 80-tal...säger han som åker på en 86a :rolleyes: :) :rofl

lilltryne skrev:
Min e inte plast, tror det är olika beroende på årsmodell, min e en -98.

Yup. 620ie Dark har plasttank, bergis. Det sa dom på Ducati Stockholm

Örnie skrev:
Bilsport Mc var de som hade detta. Såg tyvärr inte om det var samma för killar. Men de får inte ha en specefik försäkring för tjejer. Men men de lär ju få skit för de vid senare tillfälle.

Darken har väll sämre frambroms (1skiva) Medans i.e har två efter -02

De har blivit JämO-anmälda för detta men det finns tydligen ett undantag i antidiskrimineringslagstiftningen som undantar försäkringar. Det är alltså förbjudet att göra skillnad på män och kvinnor i princip alla fall förutom när det gäller försäkringspremier eller villkor.

Tjejförsäkring JämO-anmäld di.se
UNT.se

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!