Ducati Monster 600

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Funderar lite på att skaffa mig en monster i höst men har sett på en del hemsidor att de är lite dålig "reability" på dem så att säga.. Att dem går sönder ofta och så... Stämmer det eller? Ni som har monster eller har haft kan väl komma med kommentarer angående vad ni tyckte/tycker om dem!

det finns många, väldigt många trådar om monster. Du får snabbare ett svar om söker nu /yoda :tummenupp

prise skrev:
Funderar lite på att skaffa mig en monster i höst men har sett på en del hemsidor att de är lite dålig "reability" på dem så att säga.. Att dem går sönder ofta och så... Stämmer det eller? Ni som har monster eller har haft kan väl komma med kommentarer angående vad ni tyckte/tycker om dem!
Jag har haft en Monster 600 -99 och hade aldrig några problem med den (okej då mätarvajern gick av första dan men sen).
Det är en jättekul hoj att köra med men lite mera pollar skulle det gärna få vara. Jag körde ca 20000 km med den, både posercruising och lång touring. :tummenupp

Den går nog inte sönder oftare än andra hojar. Visserligen så vill jag påstå att felen som dykt upp på min hoj och som gjort att jag blivit stående vid vägkanten ett antal gånger enbart beror på otur. :3freak
Men åker du och kollar på en beggad monster så ser du ganska fort om den blivit hårt körd. Då bör du nog kanske leta vidare.. dvs om du inte gillar att mecka! :)

Kanske kan det vara så, att de går sönder lite mer än en japanare, men felen är ofte lätta att fixa själv, då mekaniken är rätt simpel.

Kan / vill man dock inte meka själv så antar jag att det kan bli dyrare att äga en Ducati, än en japshoj.

De är ofta välskötta dock, kanske beroende av att de ägs ofta av människor som har mer stålar :rolleyes: ( ducka )

Har kört ca: 1000 mil med mitt minimonster av årsmodell -99.
Servad var 500:e mil (olja, stift & filter).
Behövde byta kolvringarna pga. att den var felbestyckad i förgasarna vilket resulterade i hög oljeförbrukning. Nu drar den knappt någon olja och några övriga fel har jag inte haft.

Lite mera hästar skulle inte vara fel men det är riktigt körglad hoj.
Köp en med lite extragodis, mumsiga tillbehör är ganska högt prissatta...

Lycka till!

/ Johan

"-Köp en Hornet 600 istället.... :D "

Så att du inte behöver bli avundsjuk för att någon skaffar det dem innerst inne verkligen vill ha, som du inte gjorde? :hihi

Il Mostro skrev:
Har kört ca: 1000 mil med mitt minimonster av årsmodell -99.
Servad var 500:e mil (olja, stift & filter).
Behövde byta kolvringarna pga. att den var felbestyckad i förgasarna vilket resulterade i hög oljeförbrukning. Nu drar den knappt någon olja och några övriga fel har jag inte haft.

Lite mera hästar skulle inte vara fel men det är riktigt körglad hoj.
Köp en med lite extragodis, mumsiga tillbehör är ganska högt prissatta...

Lycka till!

/ Johan

Kan du inte förklara det där med kolvringarna igen? Felbestyckningen gjorde att den drog olja och....vad hände med kolvringarna så du fick byta?

Jag tror han menade att kolvringarna blev dåliga tack vare bestyckningen. När ringarna blev dåliga drog den olja och därför blev han tvungen att byta kolvringar.. :rolleyes:

Jag skruvar inte själv, det gör Bj.O.rn, men jag gör ett försök!

Min hoj är "dynojettad", när jag köpte den satt det dock originaldämpare på den. Detta gjorde att den gick för fett. Jag körde förra säsongen med dessa dämpare och den drog mer & mer olja. Kolvringarna blev sämre & sämre.

Med nya ringar och öppnare burkar så är problemet borta.

Någon annan kan säkert förklara bättre...

/ Johan

pageer skrev:
Jag tror han menade att kolvringarna blev dåliga tack vare bestyckningen. När ringarna blev dåliga drog den olja och därför blev han tvungen att byta kolvringar.. :rolleyes:

...Att den gick snålt menar du? Och därför slet ned ringarna?

Eller vaddå?

Chronic skrev:
...Att den gick snålt menar du? Och därför slet ned ringarna?

Eller vaddå?

Det var den förklaringen jag fick på Ducati när jag frågade varför min drog så mycket olja. Kan dessvärre inte förklara i detalj, är ingen bra mek.

UrbanTiger skrev:
Han sa ju att den vad dynojettad. Det innebär att deom satt på större munstycken och förmodligen också bytt nålar. Den har alltså gått fett på bränsle. Kör man med för fet blandning så kan det hända att det blir utfällningar av bensin i cylinderloppet. Bensinen tvättar bort oljefilmen mellan kolvringen och cylinderväggen när kolven rör sig uppåt. Detta gör att kovringarna slits fortare än normalt.

TACK! för svaret, stämmer det du säger så lärde jag mig ngt nytt! :tummenupp

Jussi skrev:
Jag har haft en Monster 600 -99 och hade aldrig några problem med den (okej då mätarvajern gick av första dan men sen).
Det är en jättekul hoj att köra med men lite mera pollar skulle det gärna få vara. Jag körde ca 20000 km med den, både posercruising och lång touring. :tummenupp

tackar för era svar! :D Blir nog en monster efter min 125:a som sagt lite ådligt med pollar i den... Drömhojjen just nu är väl en gsxr-750cc eller en ducati 749bp.. men man får ju vara lite realistisk också! monstret är då ett bra alternativ som mellanviktshojj

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025