Ducati M620 faller ur 2:ans växel

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare gott folk!

Märkt något skumt med min M620, växlar jag från 1:an till 2:an och varvar på ordentligt så faller hon tillbaka ner i Neutral och jag måste i princip hoppa över 2:ans växel så vidare jag inte går ner i varv.

Klabbar runt 6-7000 rpm +.

Funkar fint i 3-5000 RPM.


Så vad trtor jag själv det kan va?

Om jag inte misstar mig så sitter det inte typ en kugg som ser ut som en blomma där en fjäderbelastad kullager glider upp och ner och det klicket man känner är när lagert kommer ner i en "dal" på "blomman"?

Att antigen fjädern eller "blomman" börjar bli sleten så den inte kan hålla sig kvar i 2:ans? (förmodligen "blomman" då)

Ska kolla i Heynes om jag ens är rätt på det!


Kan det kanske vara det isf?
För den växlar fint i alla andra växlar och i 2:ans när man håller sig på låga varv.
 
Låter som slitna ingreppsklackar, bara att byta drevparet i lådan om så är fallet, kan vara krokig växelgaffel också.
 
Låter som slitna ingreppsklackar, bara att byta drevparet i lådan om så är fallet, kan vara krokig växelgaffel också.

gearbox_dogbox.jpg

Är ingreppsklackarna det som pilarna pekar på?

Bör den inte falla ur då om jag lägger i 2:an i lågt RPM och sen ger järnet? (vilket den inte gör)


Krokig gaffel har jag också tänkt på.

Synd jag har så ont om tid och riva hojen. Måste ha den och köra till jobb etc med :P

Så länge den håller 5 veckor till så! :S
 
Samma gissning här ingreppsklackar snedsliten. De hoppar isär på högre varv där vridmomentet blir som störst.
 
Samma gissning här ingreppsklackar snedsliten. De hoppar isär på högre varv där vridmomentet blir som störst.

Ja det verkar logiskt.

Men lägger jag i den i låg rpm och sen går upp till 7-8k rpm (eller högre) så ligger den kvar.

Men får ta det lungt tills jag har tid och byta lådan antar jag :p
 
En nödlösning är att hålla tryck på växelpetaren precis innan du drar in kopplingen, då är det mindre risk att den hoppar ur igen, det är dock inte så gött för gafflarna i lådan kan jag tänka mig.

Eller så skiter du i att använda 2an, kul att hoppa över växlar på en twin som rycker nåt djävulskt om man har för hög växel... :död
 
Vad händer om du togglar mellan avslag / påslag på 3000-4000 rpm? Hoppar ur då med? Det är ju en enkel sak att kortväxla tvåan under ett bra tag till du har tid att riva eller lämna in.

Tror med på slitet ingrepp. Det går ju skapligt kvickt att riva ner och snurra lite på kulissrullen (blomman) och växla sig igenom hela registret om du vill. Kanske ger det nåt.
 
Jahapp gott folk!

Fått delat motorn precis, gafflarna raka, doggarna som nya, växeltrumman ser bra ut.


Vafan kan det då vara?

slapp fotväxel? eller något annat som bör spännas?
 
Jag hade lite problem med falsk neutral på min Honda Blackbird för att fjädern som håller växellägena började bli lite slapp, bytte den och kammen med rullen som trycker på växeltrumman och sen har jag inte haft det problemet. Kolla hur den mår är ett tips iaf!
 
Jag hade lite problem med falsk neutral på min Honda Blackbird för att fjädern som håller växellägena började bli lite slapp, bytte den och kammen med rullen som trycker på växeltrumman och sen har jag inte haft det problemet. Kolla hur den mår är ett tips iaf!

Jag hade lite problem med falsk neutral på min Honda Blackbird för att fjädern som håller växellägena började bli lite slapp, bytte den och kammen med rullen som trycker på växeltrumman och sen har jag inte haft det problemet. Kolla hur den mår är ett tips iaf!

Om jag inte minns fel så gick den in i tvåans växel och när man drog på så föll den ner i neutral igen. (haft falsk neutral vid 4-5) Men ska absolut kolla den!

Tack för tipset!
 
Back
Top