Ducati köper Aprillia

gthyni skrev:
Hade Laverdan haft en trepip så hade man sålt sina barn för
att få en, nu är den bara bland det snyggaste som byggts -
givetvis tillsammas med MGS/1:an (som jag sett och känt på
IRL - tyvärr ej kört)

MGS/01 :kär

Däremot Laverdan ser ganska gräslig ut i mitt tycke...
 
gthyni skrev:
Jag har stötstänger så klart:

nuda4.jpg

Rätt läcker faktiskt :tummenupp Hur är en sådan att köra då, ser lite tung ut.
 
bebbe skrev:
Rätt läcker faktiskt :tummenupp Hur är en sådan att köra då, ser lite tung ut.

230 kg fulltankad,
lite tyngre än en Monster men ganska lättmanövrerad iaf.
Det saknas lite hästkrafter om man ska köra kapp med
plastraketer.
 
gthyni skrev:
230 kg fulltankad,
lite tyngre än en Monster men ganska lättmanövrerad iaf.
Det saknas lite hästkrafter om man ska köra kapp med
plastraketer.

Jag tycker den är hur fräck som helst! Du skulle ha lite NOS eller nåt till den... ;)
 
Kolla här om du gillar trimmade gamla V-twinar:
http://www.dynotec.de/

Min har en stötstångsmotor med 2 ventilstoppar
91 hk standard med Dynotec har klämt ut 108
ur en sån och det är nog nära gränsen för vad
som kan göras

v11-108ps.png


Bättre att skaffa en Daytona-motor (samma som sitter i MGS/1:an)
Överliggande kamaxel och 4 -ventilstoppar ger lite mer krut.
Dynotec har byggt en sådan med 1300cc och 147 hk:

pn-jh0901.png

moteur2003-arriere.jpg
 
MGS-01 mycket snack och lite verkstad, var är dom?

MGS-01 Serie:
mgs01serie_lg.jpg
 

Bifogat

  • spec.jpg
    spec.jpg
    54.3 KB · Visningar: 49
Ericsson skrev:
MGS-01 mycket snack och lite verkstad, var är dom?

MGS-01 Serie:
mgs01serie_lg.jpg

De blev försenade pga Aprilias ekonomiska problem,
men det finns visst några 10-tal producerade färdiga
för leverans och Guzzi har haft ett team som testat dem
i ett par endurance-tävlingar.
Priset är lite högt dock 22000 euro har jag hört och det är
en Corsa-version (endast banbruk).

Vi får hoppas Ducati-affären går igenom så att Guzzi kan se
framåt igen och inte bara gå och vänta att vad som ska ske.

Men de finns kolla den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37716

PICT0680.JPG
 
Last edited:
för er som läser italienska:
http://www.repubblica.it/2004/g/sezioni/economia/apriliaduc/apriliaduc/apriliaduc.html

eller skicka sidan länken genom;
http://www.freetranslation.com/web.htm

Om jag fattar rätt:
Aprilias styrelse har tackat nej till Ducatis bud,
budet står visserligen kvar till 14 augusti,
men det öppnar för andra intressenter igen.

Jag börjar bli lite trött på det här och hoppas snart att bankerna
går in och avgör saken åt nåt håll. Det behövs lite arbetsro nu annars
kan hela skutan kapsejsa :huvet
 
Piaggio köper Aprilia?

Ehlert Powersports
Monday August 2, 2004

Piaggio SpA plans to start due diligence procedures to acquire Aprilia SpA after officials at the ailing motorcycle manufacture refused an offer and declined to renew exclusive talks with fellow Italian motorcycle producer Ducati Motor Holding SpA.

Ducati shared its plan to reorganize Aprilia on July 30. The offer, declined by Aprilia’s Board of Directors the next day, included a 40 million Euro capital increase, a guarantee to creditor banks for a 100 million Euro bond, and a debt-for-Ducati stock deal with creditor banks. Ducati, in a prepared statement, said it would not change its offer.

Aprilia, which posted a 43 million Euro loss on 533 million Euro in sales last year, is struggling with approximately 220 million Euro of debt. Ducati and Piaggio both expressed interest in obtaining Aprilia after the motorcycle and scooter group declared it needed financial assistance to continue operations. Ducati obtained exclusive rights to two weeks worth of negotiations with Aprilia, but that ended when Aprilia declined its offer.

Valid until Aug. 14, Piaggio’s offer, according to Italian press reports, includes 50 million Euro for Aprilia recapitalization, the guarantee of Aprilia’s bonds, the repayment of a 30 million Euro bridging loan and 70 million Euro in credit.

Roberto Colaninno, controlling shareholder of Piaggio, said he hopes to create a powerful conglomerate of Italian powersports manufacturers to compete with major Japanese companies. A Piaggio merger with Aprilia would create a company with more than 1.5 billion Euro ($1.87 billion) in revenue, he said.


Så det verkar inte blir någon Apricati, eller Ducilia :) Kanske Piaggilia? Eller Apriggio? :)
 
Om Ducati köper aprilia så är det ju bara för att dom vill åt aprilias nya crossmotor.
Ducati hojarna ser ju ut som en japps som blivit stylad av en tysk. :p
 
De va som *** Världens två bästa märken under samma tak! hoppas det inte drabbar Aprilia negativt bara :)
 
The latest news from SuperBikePlanet.com

Aprilia rejects Ducati, Piaggio steps up
aprilia lost almost fifty million last year

by keith patti

Thursday, August 05, 2004
After Aprilia's management rejected Ducati's recent bid, and Ducati confirmed they would not change their offer, Italian scooter maker Piaggio has stepped up to the plate in order to acquire the company. Piaggio's offer is on the table until August 14.

Roberto Colaninno, Piaggio's current chairman, has stated his desire to hold all Italian motorcycle manufacturers under one roof. Colaninno became involved in the Italian motorcycle industry after successfully leading Olivetti in its $35 billion takeover of Telcom Italia. Ousted from Telcom Italia, Colaninno traded his golden parachute for IMMSI, the Italian property management firm that now holds over 30% of Piaggio. The Piaggio Group, including its brands Gilera, Vespa and Derbi, produced 430,000 vehicles in 2003.

Besides Ducati and Piaggio, offers for the ailing Aprilia have come from BRP-Rotax and Kymco. Kymco is from Taiwan and annually produces 480,000 vehicles. There is a rumor Kymco's bid is highest. BRP-Rotax is the Austrian engine manufacturing subsidiary of the recently re-branded Bombardier Recreational Products Company from Canada whose annual sales total $1.9 billion.

Aprilia annually produces 20,000 motorcycles and 170,000 scooters. It is having trouble managing its $264 million debt, and last year posted a loss of almost $50 million, events which have attracted the bids for acquisition.

With a market capitalization of just over $200 million, Ducati sold 38,000 motorcycles in 2003. It is the smallest company bidding for Aprilia. When news of its bid for Aprilia became public, Ducati's stock price in Milan dipped to an all-time low of 1.055 Euros ($1.27). Since Aprilia rejected Ducati's offer, the price has recovered slightly to close yesterday at 1.091 Euros ($1.32) per share.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top