Ducati köper Aprillia

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Xiaomi Pro 2
Nu är det klart, Ducati har köpt upp Aprillia (och övriga märken Aprillia äger).

"Bologna July 17th 2004, Ducati Motor Holding S.p.A. (NYSE: DMH, Borsa Italiana S.p.A.: DMH), the high performance motorcycle manufacturer has reached an agreement today with Aprilia shareholders, for the exclusive negotiation in the acquisition of the group."

Här finns en pressrelease:
http://www.ducati.com/temp/images/PDFPressReleaseEng_1281_1688292163.pdf
 
Det var ju tur, Aprilia har ju en så väsensskild produkserie som nu blir ett viktigt tillskott i Ducatis produktflora - NOT!

Blir Aprilia Ducatis lågprismärke? Eller läggs det ned ?
 
Byter Ducati ut Aprilias slitvargsmotor från rotax och ersätter med sitt eget skit?
 
Teo skrev:
Byter Ducati ut Aprilias slitvargsmotor från rotax och ersätter med sitt eget skit?

Verkar ju som de skall ha kvar båda märkena "intakt".

Personligen tycker jag att det kan bli kul att Aprilia och Ducati har samma ägare. Speciellt om man kör samma stuk som till ex. Volkswagen-Audi-Seat-Skoda vad gäller försäljning och service..

Vore trevligt med en stor försäljare av italienska cyklar här i Stockholm.

Vetifan hyr det blir med Svenska Ducati Klubben.. Kanske blir Svenska Italien Klubben istället... SIK istället för SDK.. :hihi :rofl

Hoppas att de håller märkena åtskilda vid produktion och vad gäller motorval och byggdnadsanda.. Det är både Ducati och Aprilia värda.
 
craze skrev:
has reached an agreement today with Aprilia shareholders, for the exclusive negotiation in the acquisition of the group

Nja, översätt det där på riktigt,
de har kommit överens om att sitta ner och diskutera pris och villkor.
Man kan förfarande låta bli att bli överens.

Piaggio har också hoppat in och vill vara med,
antingen tillsammas med Ducati eller själv.
 
amullo skrev:
Hoppas att de håller märkena åtskilda vid produktion och vad gäller motorval och byggdnadsanda.. Det är både Ducati och Aprilia värda.

Är inte det för dyrt ur ett produktionsekonomiskt perspektiv ? Blir det inte Volkswagen <--> Skoda - syndromet ? Årets aprilia är förr-förr-förra årets ducce... typ... ? Otroligt tråkigt.

Det känns mest som om Ducce köper upp Aprilia för att få större marknadsandel på bekostnad av... märkesflora och prisnivåer... som antagligen stiger, då det blir mindre konkurrens.


gthyni skrev:
Nja, översätt det där på riktigt,
de har kommit överens om att sitta ner och diskutera pris och villkor.
Man kan förfarande låta bli att bli överens.

Piaggio har också hoppat in och vill vara med,
antingen tillsammas med Ducati eller själv.

Det stod 'exclusive negotiation' , då kan väl inte Piaggio vara med o lira ?
 
Det där kan faktiskt utvecklas till någonting bra för oss som gillar italiensk kärlek. Det finns många fördelar med ett samägt bolag, sålänge man inte låter apriliorna blir ducatis och vice versa. :)
 
Själv är jag mest orolig att de lägger ner Guzzis sportiga modeller.
Ducati ville köpa bara Guzzi 2 ggr tidigare antagligen för att bredda
sitt program med touringbetonade och glidiga maskiner, isf kan
MGS/1:ans framtid vara osäker.
 
gthyni skrev:
Själv är jag mest orolig att de lägger ner Guzzis sportiga modeller.
Ducati ville köpa bara Guzzi 2 ggr tidigare antagligen för att bredda
sitt program med touringbetonade och glidiga maskiner, isf kan
MGS/1:ans framtid vara osäker.

Har guzzi sportigare maskiner? :hihi :rofl

Däremot kunde kanske Ducati hjälpa Guzzi med att lägga ner ålderdomliga konstruktioner som stötstångsmotorer. :gnissla :tummenupp :rolleyes:
 
De kommer självklart inte ha kvar Aprilia som det är intakt, det vore ju en förlustaffär.
Det blir väl nån slags samtillverkning, med delar som är likadana mellan märkena, frågan är ju om de inte sätter i Ducatimotorer med.

Det käns ju som om de konkurrerar med sig själva på nåt sätt.
 
craze skrev:
Nu är det klart, Ducati har köpt upp Aprillia (och övriga märken Aprillia äger).

"Bologna July 17th 2004, Ducati Motor Holding S.p.A. (NYSE: DMH, Borsa Italiana S.p.A.: DMH), the high performance motorcycle manufacturer has reached an agreement today with Aprilia shareholders, for the exclusive negotiation in the acquisition of the group."

Här finns en pressrelease:
http://www.ducati.com/temp/images/PDFPressReleaseEng_1281_1688292163.pdf


Står det någonstans att "Ducati har köpt..." ? :va De har exlusiv rätt till förhandlingar. Köpet är ju inte gjort ännu.
 
Att sätta i Ducce motorer i Aprilian verkar vara rent korkat!! Att därimot andvända Rotax skorven i en Ducce verkar väll mer korrekt :rolleyes:
 
#Olsson# skrev:
Står det någonstans att "Ducati har köpt..." ? :va De har exlusiv rätt till förhandlingar. Köpet är ju inte gjort ännu.

Det har du helt rätt i, det är bara jag som går händelserna lite i förväg :)
 
amullo skrev:
Verkar ju som de skall ha kvar båda märkena "intakt".

Personligen tycker jag att det kan bli kul att Aprilia och Ducati har samma ägare. Speciellt om man kör samma stuk som till ex. Volkswagen-Audi-Seat-Skoda vad gäller försäljning och service..

Vore trevligt med en stor försäljare av italienska cyklar här i Stockholm.

Vetifan hyr det blir med Svenska Ducati Klubben.. Kanske blir Svenska Italien Klubben istället... SIK istället för SDK.. :hihi :rofl

Hoppas att de håller märkena åtskilda vid produktion och vad gäller motorval och byggdnadsanda.. Det är både Ducati och Aprilia värda.


Med tanke på hur välorganiserad ducceklubben verkar vara så borde detta uppköp gynna apriliaisterna.Skulle vara skitkul om det slogs ihop:9 fast det tycker nog inte ducatisterna :gnissla
 
Josafan skrev:
Har guzzi sportigare maskiner? :hihi :rofl

Däremot kunde kanske Ducati hjälpa Guzzi med att lägga ner ålderdomliga konstruktioner som stötstångsmotorer. :gnissla :tummenupp :rolleyes:

stötstänger är koola
fast den sportigaste Guzzin har överliggande kam och 4-ventilstoppar:
Muso2.jpg

Scintille.jpg


lite sportigare än:
aprilia.jpg

:hihi

Men som jag skrev,
problemet är att det är nog stötstångsmaskinerna Ducati vill åt i första hand. Jag har stötstänger så klart:

nuda4.jpg
 
S*tan va fräck MGS-01 är! Fast Laverdas SFC1000 är svårslagen...
 
kk74 skrev:
S*tan va fräck MGS-01 är! Fast Laverdas SFC1000 är svårslagen...

Hade Laverdan haft en trepip så hade man sålt sina barn för
att få en, nu är den bara bland det snyggaste som byggts -
givetvis tillsammas med MGS/1:an (som jag sett och känt på
IRL - tyvärr ej kört)
 
Konstig översättning från motonline.com

Ducati Motor holding Company presented today l’agreement I make square for l’acquisition of the contribution of majority of the Venetian Group. If the operation will go in port will be able to return the times of gold, how remembers this photograph of Farewell on the 2t of Noale..

Ducati so succeeded to conclude on the thread of wool the negotiation in exclusive dell’purchase of the contribution of majority of the Venetian group, on the base of an agreement reached to the half of July and that expired to the end of the same month.

Now the word is at the Board of directors of Aprilia, that could decide to reunite itself already in the next few days to appraise the proposal and to decide if to accept it or except for. In the first case the procedure it will be started to arrive the signature of the agreement definitive expected for the next autumn; in case of refusal - instead - would have been reopened the games for I Flatter (and Kimco) that already had demonstrated an explicit interest verse Aprilia.

Certainty is that the situation would advise short times, to remove the group of Noale from an uncertainty that to make it holds frozen, without the possibility of to beat itself on the market how has been necessary to support the competition and not to do to erode further contributions of sale, like already the crisis happened how long was declared and it search for new partner is begun.

Federico Minoli, President and Director Delegated of Ducati Motor holding Company, so annotated the presentation of this agreement I make square: “we succeeded, although the very limited times established from the procedure, to conclude the initial phase of two diligence and to express an agreement I make square and a proposal to support the business continuance of whom extremely we are satisfied. In the course of the complex and delicate negotiation we are stuck ourselves conscientiously to the respect of the times and of the you bind of necessary reserve in an operation of this nature, strong of the solidity and of the concreteness of our industrial plan and of the goodness of the contents of our proposal for ALL of THE stakeholder. L’agreement from we proposed for the reorganization and the raising of the Group Aprilia is based on a solid industrial plan shared dall’business and from the social parts that goes across a reorganization of the debt and a recapitalization of the group".

Ducati, in its official communiqué, restored also the main elements dell’agreement, with the precise purpose of to supply a correct information and reassurance to ALL of THE stakeholder involved nell’operation. These the main points:
1) verrà initialed an agreement to support the continuance of the business management of the Group Aprilia with a financial and managerial contribution aside of Ducati, until the signature of the agreement definitive expected for the next autumn;

2) Ducati expects an increase of capital for at least 40 millions of Euro€ that will serve to the recapitalization of the Group Aprilia;

3) the Banks creditors will come timely guaranteed for the loan of new finances assigned to the Group Aprilia the past May besides receive shapes of participation all’part of conversion means upside of the debt in actions Ducati, society quoted to the bags of NY and Milan;

4) the credit of the bondholder verrà protected with shapes and methods that will emerge from the negotiation with l’assembly of the obbligazionisti;

5) to the suppliers verrà guaranteed the continuance of the management and therefore of their present incomes and futures;

6) all’present shareholder verrà recognized a not operating role consistent with its skills and to the professional prestige ripened on the market and representative of the story and of the tradition of the Group Aprilia.

Always in the same communiqué finally the intent it was confirmed of to maintain l’identity of the individual brands - that are bound to their story and to the their territory- and the respect of the present productive sites.

Now it is awaited a reply on this proposal from the Board of directors of Aprilia that could be convened in the next few days.

det finns en pressrelease på ducati.com också.

Det finns rykten om Ducatis planer:
- behåller Moto Guzzi
- säljer skoter-divisionen till Piaggio
- säljer Aprilia MC-divisionen (kanske till Rotax/Bombardier, KTM eller BMW?)
 
Last edited:
gthyni skrev:
Konstig översättning från motonline.com



det finns en pressrelease på ducati.com också.

Det finns rykten om Ducatis planer:
- behåller Moto Guzzi
- säljer skoter-divisionen till Piaggio
- säljer Aprilia MC-divisionen (kanske till Rotax/Bombardier, KTM eller BMW?)

Synd att allting skall splittras o meckas, dock verkar detta som en relativt vettig lösning. Själv tycker jag att alla samgående företag är crap. Tänk på den gamla goda tidningen då företag konkurrerade med varandra med ETT enda märke. Om man vill bli framgångsrik idag så skall man bara köpa upp så mycket som möjligt och bli ett stort företag. Allt slutar väl med att det finns Yamaha-riskokarmotorer i ALLA samtliga motorcyklar. Den enda variationen blir väl olika färgkoder. :kocko :( :3freak

Men man skall väl inte säga så mycket när man äger en MC som är designad av en fransman, tillverkad av italienare och har en motor från österrike. :hihi

IMG_8187copy.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top