Ducati Hypermotard SP VS Husqvarna 701 SM?

Hypermotard VS 701 SM?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Har gått och varit sugen flera år men kan inte bestämma mig, Ducce eller Qvarna? :va

Tänker mig isf en något äldre ducce (2017/18) så att de prismässigt hamnar halvnära. Jag har redan en Supersport så det ska inte åkas motorväg utan mindre vägar, leka runt och nån gocartbana då och då.

Känns Hypermotarden tung på gocartbana jämfört med 701an? 178 vs 147.

Hypermotarden beroende på årsmodell har ändå en hel del hästar mer (20+) och bättre hk/kg-förhållande om än ganska lite (trots högre vikt). Märks det av?

Tycker Hypermotarden är snyggare vilket är nog så viktigt, frågan är om man kan snygga till 701an (inte fjortismoppe med neonfärger och Monsterklibbor...) så den ser lite mindre billig ut?

Vilken låter bäst med Akraslipon?

Har kört båda men det var ett tag sen och under lite olika förutsättningar samt med mördande trista orginalsystem (man äter med ögonen och kör hoj med öronen? :kulspruta).

Hjälp farbror välja hjulklapp till sig själv :tomten
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag har inte kört Ducatin men har en 701;a och kan då endast delvis svara på din fråga.
Kombinationen sporthoj och supermoto har jag haft närmare 10 år.
Den ena kan inte ersätta den andra utan hoj väljs efter humör och vägval.
Sporthojen har en given plats, den kompromissar jag inte med och valet av andrahoj styrdes mycket av
att den skulle vara olik sportisen...så låg vikt som möjligt och inte liknande.
Har haft en KTM 640 med motsvarande vikt tidigare , det var bara lite mera kraft jag ville ha.
701:an körs endast på kurviga småvägar. Transportsträckor på större vägar avverkas 1 120-130 km/h (nerdrevad 1 kugg fram & uppdrevad 3 kuggar bak).
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vad skiljer de sig i service och andra omkostnader? 701ans kåpor kostar typ ingenting om jag inte är helt fel ute. Vad kostar Duccens? Tror man kommer vara mer orolig över Duccen medans Qvarnan bara lyfter man upp och fortsätter köra på banan med när man ramlat. :lol :)
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Jag har inte kört Ducatin men har en 701;a och kan då endast delvis svara på din fråga.
Kombinationen sporthoj och supermoto har jag haft närmare 10 år.
Den ena kan inte ersätta den andra utan hoj väljs efter humör och vägval.
Sporthojen har en given plats, den kompromissar jag inte med och valet av andrahoj styrdes mycket av
att den skulle vara olik sportisen...så låg vikt som möjligt och inte liknande.
Har haft en KTM 640 med motsvarande vikt tidigare , det var bara lite mera kraft jag ville ha.
701:an körs endast på kurviga småvägar. Transportsträckor på större vägar avverkas 1 120-130 km/h (nerdrevad 1 kugg fram & uppdrevad 1 kugg bak).

Det är en bra poäng att poängtera olikheten. Ingen hoj är bra på allt så man måste ju välja och har man redan en tyngre sporthoj så... Hade vart intressant att testa båda på en gocartbana.

Haft en 660 själv, ungefär samma vikt men en jäkla skillnad i effekt med mer än det dubbla i 701an.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Vad skiljer de sig i service och andra omkostnader? 701ans kåpor kostar typ ingenting om jag inte är helt fel ute. Vad kostar Duccens? Tror man kommer vara mer orolig över Duccen medans Qvarnan bara lyfter man upp och fortsätter köra på banan med när man ramlat. :lol :)


All service och kostnader är garanterat till fördel 701an :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har ägt en hm 1100s och en 690 smc-r. Jag vet att hypern har blivit mer lättkörd med åren men den jag hade går inte att jämföra med en lc4 på något sätt. Hypern är närmare än nakenhoj medan ktm/qvarna är närmare en riktig motard.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Jag har ägt en hm 1100s och en 690 smc-r. Jag vet att hypern har blivit mer lättkörd med åren men den jag hade går inte att jämföra med en lc4 på något sätt. Hypern är närmare än nakenhoj medan ktm/qvarna är närmare en riktig motard.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Mmm, låter rimligt. Är väl frågan vilket användande det lutar åt :gnissla
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Som sagt, Hypern är ganska mångsidig, funkar alldeles utmärkt att haka på packväskor och upp med sambon.
Packväskorna från Hyperstradan passar.

Så att säga, ensidig motard eller mångsidig låtsasmotard?939-1.jpg
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Som sagt, Hypern är ganska mångsidig, funkar alldeles utmärkt att haka på packväskor och upp med sambon.
Packväskorna från Hyperstradan passar.

Så att säga, ensidig motard eller mångsidig låtsasmotard?View attachment 457529

Man tycks alltid behöva minst 7 hojjar...

Det sega är att det är svårt att undvika motorvägar även om ambitionen är kurviga 70-vägar och banor, för man ska ju ta sig dit först.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Man tycks alltid behöva minst 7 hojjar...

Det sega är att det är svårt att undvika motorvägar även om ambitionen är kurviga 70-vägar och banor, för man ska ju ta sig dit först.

Hypermotarden är 100ggr trevligare på större vägar. Förstår att målet är småvägar, bana - men den typen av åkning är ofrånkomlig. Tyckte allt annat än småvägare på min 690SMC var rena döden.Men i sitt rätta element blir den smidiga 690n kul.

Aldrig prövat min 939SP på bana, men där lär den trivas jävligt bra.(Har en banraket för ändamålet).
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Låter som att du svarat på frågan själv. Du vill ha en Hypermotard men snål-tarmen säger Husqvarna.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Man tycks alltid behöva minst 7 hojjar...

Det sega är att det är svårt att undvika motorvägar även om ambitionen är kurviga 70-vägar och banor, för man ska ju ta sig dit först.
Jag har bara 3,5st och känner inte att behöver fler. Men då saknar jag intresse för långtouring och leriga endurospår. Så runt 7st är nog rimligt om man vill kunna göra allt. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top