Ducati Hypermotard 796

när jag provkörde hyptertard 796:an på mc live så slog jag igenom framgaffeln när jag provade att wheela, väger max 65 kg med utrustning på. helt ojusterbar framgaffel vad jag förstog det som? Men det finns en "R" modell av 796an som har fullt justerbar fjädring om jag förstog säljaren rätt?

Japp, min går det inte att justera heller :huvet
och det är Marzocchi 43mm som sitter på original, kollar man bilder på den modellen (USD43) hos Marzocchi sitter det en justeringsskruv, men original finns det inte alltså :gnissla
Enligt vad jag har snappat upp ska det finnas ett kit att köpa till gafflarna som gör det möjligt att justera, men var och hur mycket vet jag inte, det ligger inte på min prio lista just nu, när jag får lite fler häst så den orkar lyfta min feta röv lättare är det dags att börja kolla på det :D

Jag tror det går att få till det lite bättre med olja som har lite högre viskositet och kanske en aning mer olja i gafflarna, fungerar nog som nödlösning :)

Och någon R-modell (S) har jag inte hört att det ska komma som på 1100:an.
Mycket möjligt att dom kanske släpper en till nästa säsong, men har inte sett nåt skrivet om det.

Last edited:
Ok, ersatte Katten med LeoVince pipor, här kommer ett par före och efter klipp samt bild på hur det ser ut.

Före:
[YOUTUBE-ID]XHzP8tGtgZY[/YOUTUBE-ID]

Efter:
[YOUTUBE-ID]PFtuOp8eRzc[/YOUTUBE-ID]

Snyggt?:
IMG_4348.jpg

Kan tipsa om att byta ut original framdrevet på 15 kugg till ett 14.
Hojen går som en dröm efter det i stadstrafik, kändes lite som att det var svårt att hitta passande växlar inne i stan, det är helt avhjälpt med det mindre framdrevet.:Bugar

Toppfarten har inte minskat nämnvärt och som bonus har du nu en 796 som är ännu mer slangbenägen, jag får numera passa mig för att vrida på rullen för mycket på låga växlar då fanskapet reser sig direkt!:yoparty

Var tidigare inne på att skaffa en Monster, men har nu totalt snöat in på en Hypermotard 796. Jag hade tidigare en KTM 950 SM som jag var riktigt nöjd med. Är det någon som kan jämföra dessa hojar? Ducatin verkar vara en mindre och smidigare variant av KTM:en.

Är det något särskilt man bör se upp med på dessa hojar?

Vad är rimligt att betala för en beggad?

Kan tipsa om att Daniele-moto.de flashar om ECU och stänger av lambdorna om man vill för runt 2 lök med frakt.
Perfekt om du har plockat bort katten och moddat luftburken, Jag led av lite baktändning vid gassläpp pga den gick lite för snålt, så dom gör en special mapp med lite fetare blandning samt stänger ner O2/Lambda sensorerna så jag kan mappa den med powercommander eller Bazzaz även inom Closed Loop området (0 - 4.5k rpm).

Var tidigare inne på att skaffa en Monster, men har nu totalt snöat in på en Hypermotard 796. Jag hade tidigare en KTM 950 SM som jag var riktigt nöjd med. Är det någon som kan jämföra dessa hojar? Ducatin verkar vara en mindre och smidigare variant av KTM:en.

Är det något särskilt man bör se upp med på dessa hojar?

Vad är rimligt att betala för en beggad?

Ptja, 796:orna har ju bara hunnit gå en säsong så det är väl inte så värst mycket att se upp med.
Jag är helnöjd med min, enda minus som jag har stött på hittils är framgafflarna som inte går att justera.
Du kan ju dock labba med olika mängd gaffelolja och viskositeten och byta fjädrar, men det är inget jag har gett mig på ännu, jag står ut än så länge.
Tänkte köpa 1100:an först men så dök den här lill-hypern upp med våtkoppling (hatar torrkopplingsrasslet!) och lägre vikt, och lite mindre hästar, då var saken biff, stod inte ut längre och köpte skiten! :D

Last edited:
Ny effektmätning är gjord:
View attachment 332878

Jämför med grafen åvan, tyvärr kunde inte dessa läggas ihop då det var en ny dator och ny dyno hos AVAMC.

Kan även tipsa om att köpa ny trottelkam som kräver 25% mindre vridning på rullen till full gas:

http://www.electraeon.com/throttlecam.html
Funderar på att köpa en hoj och ställa här i Japan och sprang på 796:an. Kärlek vid första ögonkastet! :tummenupp

Hur är det med långåka på en sån där? Kan man köra 20 mil utan att röven ger upp?
Och serviceintervaller? Var 600:e mil?

Tackar! :)

Funderar på att köpa en hoj och ställa här i Japan och sprang på 796:an. Kärlek vid första ögonkastet! :tummenupp

Hur är det med långåka på en sån där? Kan man köra 20 mil utan att röven ger upp?
Och serviceintervaller? Var 600:e mil?

Tackar! :)

Jag fick ordentligt med träsmak på en 20mila tur, men då kör jag med racingsätet som inte är särskilt mjuk.
Stock sätet är inte så mycket att hurra för heller men har hört att touring sätet ska göra livet lättare för bakdelen så jag planerar att köpa ett sånt sen :)
Rätt mycket blåst på överkroppen med så det är lite mini segt att sitta och hålla i sig långa motorvägssträckor, finns dock liten vindruta som minskar luftmotståndet lite men jag tycker dom är grymt fula.

Service är varje 1200mil

Jag fick ordentligt med träsmak på en 20mila tur, men då kör jag med racingsätet som inte är särskilt mjuk.
Stock sätet är inte så mycket att hurra för heller men har hört att touring sätet ska göra livet lättare för bakdelen så jag planerar att köpa ett sånt sen :)
Rätt mycket blåst på överkroppen med så det är lite mini segt att sitta och hålla i sig långa motorvägssträckor, finns dock liten vindruta som minskar luftmotståndet lite men jag tycker dom är grymt fula.

Service är varje 1200mil
Låter bra det! För min del blir det nog inte mycket motorväg med den cykeln ändå, utan mer små krokvägar.

Riktigt sugen nu! :)

Om man kör långt med en hypermotard så är det lårmusklerna som tar stryk för att man
sitter och trycker in knäna hela tiden. Hojen är smal och vinden trycker ut knäna rätt bra.
Vid lägre farter så märker man inte av det så mycket dock och är vägen krokig så finns
det annat som pockar på uppmärksamhet ;)

Fint upplagd tråd Mr Burton !!

Känner igen mig i en del du skriver om 796an .

Mvh

Tackar tackar

Kan tipsa om Bazzaz Z-Fi och Z-AFM till 796, den gjorde underverk, hojen går som fan nu och nästan all baktändning är borta när man motorbromsar.

Nu ska jag bara justera lite, för det är nämligen bara "grund" mappen ännu :D
Får se om jag gör en bänkning innan justering för att se skillnaden, beror på min arbetslösa plånka :(

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!