Ducati eller Yamaha FZ6?

Ventilerna då?

Enklare grejor skulle nog jag också klara av, men lämnar jag in den så slipper jag dels jobbet och dels får jag en stämpel. Vet dock inte hur pass mycket den där stämpeln är värd när den väl ska säljas.

Du lär ju dock spara massor av pengar på att göra det själv. Säkert mer än de extra korvören du får ut vid en försäljning, bara för att det är stämplat. :)


@TS: Är du händig behöver du tydligen inte oroa dig så väldigt mycket för servicekostnaden på ditt blivande Monster. :tummenupp

Jo ventilerna fixar jag oxå :-) Andrahandsvärden på monstren är rätt bra, visst skräller en ifylld service bok högre. Men jag prioriterar att spara pengar på service kostnader, kanske aldrig säljer den :D . Men visst har du helt rätt om en korrekt ifylld service bok. Här kommer lite service tips

http://www.youtube.com/results?search_query=ducatitech&search_type=&aq=f
 
Jo ventilerna fixar jag oxå :-) Andrahandsvärden på monstren är rätt bra, visst skräller en ifylld service bok högre. Men jag prioriterar att spara pengar på service kostnader, kanske aldrig säljer den :D . Men visst har du helt rätt om en korrekt ifylld service bok. Här kommer lite service tips

http://www.youtube.com/results?search_query=ducatitech&search_type=&aq=f

Tusen tack för länken! :tummenupp Såg ju faktiskt inte så svårt ut. :) Ska ta mig en titt på fler av deras filmer!
 
Haha, har haft tråden i en timme nu och fått en jä... massa svar redan, tackar!
Nja FZ6an är nog utesluten verkar det som, vet inte vad det var med den som lockade för det är ju bottendraget och ljudet jag är ute efter i monster.

men.... 620 - för klen verkar det som.
900 kostar 20 000 på bilsport och mc för mig (21år) så det avskräcker lite.
Någon som har kört den nya 695? I alla fall lite mer effekt än 620 men ändå inte så väldans hög premie runt 13 papp/år. Tyvärr finns det inga ute på blocket så jag är väl lite inne på o köpa en ny :O
 
20000 för en Monster 900?
Vilken årsmodell har du kollat på då?
Duccar innan -98 e billiga på vissa bolag pga kreativa effektuppgifter.

248:-/år? Eller 248:-/månad? Om det är per år så undrar jag om du inte har en Monster 9, på 9cc. :hihi

Vad betalar du i service och vad är intervallet? Blir väl lite billigare på en Monster i och med kåpor saknas.

För egen del är det lilla servicen var tusende mil (ca 6500:-) och den stora var tvåtusende (ca 8500:-).

Misstänker att servicekostnaderna är lite lägre för valfri japansk hoj. Samtidigt behöver man kanske inte alltid vara rationell. :)

Det där e väl servicepriserna för din ST4S?
Fyrventilade Duccarna e klart dyrare att serva.
Min 3000 mila förra året gick på strax över 4papp och det var inkl. kamremsbyte.
 
Last edited:
Nja FZ6an är nog utesluten verkar det som, vet inte vad det var med den som lockade för det är ju bottendraget och ljudet jag är ute efter i monster.

Den har obefintligt bottendrag, den har inte ens ett mellanregister. Dessutom är den svag på topp. :D

Hoppas ingen här har en sådan men om det är så måste ni absolut ut och prova andra hojar. Livet är för kort för usla hojar. :)
 
Har varit helt inne på en ducati monster 620.
Men har kikat runt lite på både FZ6 och nu har jag blivit helt fast i tankar på att köpa en svart Kawasaki z750 -07 eller -08..

1319-1785.jpg
 
jag har bestämt mig :D

Det blir en monster 969, kommer inte ändra mig.
Ska lägga upp bilder så fort den är min!
 
Jag har haft ett Monster 620 som förstahoj och var mkt nöjd med den.
Har nu uppgraderat till ett Monster 696 och är ännu nöjdare, den är mkt smidig och härlig att köra. 80 hk original räcker för min del men nu har jag "hottat" till den med Termignoni system som ger ca 4-5 hk till. :tummenupp

Min sambo har haft en FZ6 S ("ostrypta") men har nyligen uppgraderat till en Ducati Hypermotard 1100 S med Termignoni helsystem, gissa vem som också är lyrisk :D
 
Jag har haft ett Monster 620 som förstahoj och var mkt nöjd med den.
Har nu uppgraderat till ett Monster 696 och är ännu nöjdare, den är mkt smidig och härlig att köra. 80 hk original räcker för min del men nu har jag "hottat" till den med Termignoni system som ger ca 4-5 hk till. :tummenupp

Min sambo har haft en FZ6 S ("ostrypta") men har nyligen uppgraderat till en Ducati Hypermotard 1100 S med Termignoni helsystem, gissa vem som också är lyrisk :D

Du kommer att bli frånåkt :)
 
Last edited:
Finns massor med hojar i den nakna/halvnakna 600-klassen...beroende på hur beslutsmässig man är kan det både vara en fördel och en förbannelse :huvet (av i-landskaraktär iofs men ändå...:D :rolleyes: )

Av de du nämner är Monster 900 i en klass för sig rent motormässigt. 620 och 695 är charmiga hojar, grymt lättkörda men saknar lite spets i motorn för att matcha resten av bygget. Jag skulle nog köpa en bättre beggad 900/1000 med lite godis än en flong ny 695.

FZ6 är mkt hoj för pengarna (har haft en 04), funkar till det mesta, men motorn behöver rätt mkt varv för att vakna till ordentligt. Men då känns den också piggare än både 620 och 695.

Ska man nämna andra modeller så är ju Kawa ER6 och Honda Hornet definitivt värda en titt/provtur, liksom Suzukis underskattade SV650.
 
696:an är riktigt skön..

Snacka om lättkörd hoj med lagom pulver. Skulle lätt köpa en som gathoj om jag hade råd. Bättre val är de stora 1000cc monstrarna i stan, men ändå lagom pulver för både landsväg och motorväg.
 
Den har obefintligt bottendrag, den har inte ens ett mellanregister. Dessutom är den svag på topp. :D

Hoppas ingen här har en sådan men om det är så måste ni absolut ut och prova andra hojar. Livet är för kort för usla hojar. :)

:gråta :gråta får väl leta upp ett träd och ett lagom långt rep då...:huvet

(Fast som förstahoj är den kanon):D (Fz6-N 07 alltså)
 
Last edited:
Jag hade en FZ6-N-05 under sesången 06, köpte den ny, åkte 3månader sen köpte jag en R1:a-05 istället.

FZ6:an kostade mig ett back på 14000 ribbor, med lite slipon o så då! Köp aldrig ny sporthoj, garanterat sämsta affären du gör under din livstid ! :rolleyes:

R1:an köpte jag beggad, åkte 1700mil under 2år o tappade 12000 ribbor!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top