Ducati eller R1

akez_spetta skrev:
Välj den hoj du tycker bäst om, och strunta i vad alla andra tycker.

Precis vad jag tänkt mig göra :)
Men det finns åsikter från folk som har prövat båda, eller i alla fall 748R och andra japaner, och jag har fått många bra svar innan diskussionen sporade ur.

Aja, inte min åsikt att skapa en pajkastertråd, min fråga var allvarligt menad.
Tyvärr är det ganska kalt nu, och jag kommer inte att köra den en heldag förrän en månad eller så, så det är trevligt att fråga från min varma soff..

//Ronni
 
Hej!
Om du är ute efter en RIKTIG sporthoj, välj R1an
Men om du ska gå efter hjärtat, välj Duccen :tummenupp
 
Köp en Ducati vetja......
Då får jag en till att vara avis på!
Ibland funderar man om man inte skulle hoppa av studierna och ställa sig i gruvhålet igen och bara ösa på och sen störta in till den lokala Ducce-krängaren och förköpa sig.... :hihi

Har man väl en gång smakat på den förbjudna frukten så.......

:kär
 
Klart du ska byta!! Om du mot all förmodan inte skulle gilla Duccen kan du ju byta den mot en r1 -04 nästa säsong utan å förlora en krona. Kan ju bara bli en bra affär.
 
Det finns bara ett svar på den frågan, och det vet du redan, om du lyssnar på rösten innom dig.... haha :D

Vad är manligast, vråla, eller vina?
 
Hmm.
Jag tror väldigt få här vet någonting alls om 748R:en eller om Ducati överhuvud taget. Några vet desto mer, men det är väl rätt uppenbart vilka dom är.

Ducatin går inte att jämföra med något annat, så är det bara, bättre eller sämre, den är bara överj-a eljest.

Vissa fattar inte vad det är som är så märkvärdigt medan andra gladeligen ruinerar sig för att få köra Ducati.

Enda sättet att få veta vilken typ man tillhör är att provköra (säger jag som köpte ostartat).

Hur som helst är 748R:en mer eljest (annorlunda) än de andra duccarna, lite bänglig och obstinat tills man kommer ut på bana då det är ganska många 1000-åkare som inte fattar att det bara är en 750 twin.

Se bara till att kolla vipporna oavsett hur lite den gått, nedslitna vippor kan få duktigt tråkigt resultat.
 
Efter att ha läst den här tråden så undrar jag bara en sak!
Följer det med en helårs prenumeration av RÅD&RÖN när man köper
en japansk motorcykel???
 
En polare som körde honda sp1 provkörde den "nya" Ducati 999 och gillade det inte alls. Var dåligt tryck och motor lät som om den skulle lägga av när som helst. Japsmotorer går ju så otoligt mycket mjukare än Ducatis. Gäller nog att skaffa rejäla högtalare på en Ducati för att slippa allt oväsen.

\Masonit
 
RacerKeld skrev:
Precis vad jag tänkt mig göra :)
Men det finns åsikter från folk som har prövat båda, eller i alla fall 748R och andra japaner, och jag har fått många bra svar innan diskussionen sporade ur.

Jag ska försöka ge ett "nyktert" omdöme, har haft en 748R -02. 748R är en fantastiskt fin hoj på många sätt, chassit, fjädring, bromsar är toppklass, varvvillig och skön motorgång och ett härligt ljud. Sköt om hojen och man har inga problem med tillförlitligheten. Fast två vippor och en kamaxel behövde bytas på 1000-mila (gick på garantin). Vacker tidlös design.

Insprutet på R är av showertyp och det är väldigt svårt att få den att gå rent på låga varv. Kombinerat med en väldigt hög etta och tungjobbad/huggande koppling är det en mardröm att köra i stadstrafik. Då funkar en "vanlig" hypersport bättre. På bana, eller på landsväg, hör den hemma. Stunt? Köp något annat.

Efter en säsong med min gamla SRAD GSXR600 kan jag väl konstatera att om man bortser från posörfaktorn så är den lika rolig att köra och lika snabb på bankörningarna. Sen gillar jag att man kan göra all service lätt själv med en Haynesmanual. Men lite moddar krävs på Gixxern för att få till en bra banhoj, Duccen är bra direkt "ur kartong". Växellådan på Duccen är bra men Gixxern's är bäst.

För gatkörning har jag numera helt förkastat alla sporthojar. GS:en är helt överlägsen, dessutom bekväm och riktigt kul att köra. :D

Sen kan du skita i allt jag sagt och köpa det DU vill ha. :hihi
 
Last edited:
Jag har gjort det du funderar på....nästan...
Min R1a blev stulen i sommras och när det löst sig med bolaget köpte jag en Ducati för pengarna... Varför??? :rolleyes:

Enkelt, jag har alltid viljat ha en! :)

Har inte kört den tillräckligt för att väga för och nackdelar MEN mitt råd är att byta.... Varför??? :confused:

Enkelt, man ska byta hoj så ofta man bara kan... Själv har jag inte varit märkestrogen genom åren...(Kanske blir ändring på det nu...?)
Har aldrig ägt ett fordon mer en max 1 år (Gäller bil och Mc) Och har haft både japanare, RSV Mille och nu senast en Ducati.

Enda sättet att hitta den ultimata hojen är att testa/äga så många som möjligt! Saknar du R1an byter du tillbaka till en nästa år ... :tummenupp

Lycka till med bytet!

PS om du vill ha en biposto bakdel så kan jag byta jämmt med din mono...GUL!
 
Valentino skrev:
Jag har gjort det du funderar på....nästan...
Min R1a blev stulen i sommras och när det löst sig med bolaget köpte jag en Ducati för pengarna... Varför??? :rolleyes:

Enkelt, jag har alltid viljat ha en! :)

Har inte kört den tillräckligt för att väga för och nackdelar MEN mitt råd är att byta.... Varför??? :confused:

Enkelt, man ska byta hoj så ofta man bara kan... Själv har jag inte varit märkestrogen genom åren...(Kanske blir ändring på det nu...?)
Har aldrig ägt ett fordon mer en max 1 år (Gäller bil och Mc) Och har haft både japanare, RSV Mille och nu senast en Ducati.

Enda sättet att hitta den ultimata hojen är att testa/äga så många som möjligt! Saknar du R1an byter du tillbaka till en nästa år ... :tummenupp

Lycka till med bytet!

PS om du vill ha en biposto bakdel så kan jag byta jämmt med din mono...GUL!
Väl talat! :)
Skadar verkligen aldrig att prova på en hoj, inte ens en Ducati ;)
 
Hultan skrev:
Seriöst, kör du en sån hoj som du har på din avatar?
Tror jag såg en sån strax innan lundbytunneln i morse I Gbg! Den var svart, gammal och hade sidovagn...

Märkligt att se i snökaoset...
Seriöst har jag flera hojar men URAL kör jag åretrunt är en slit å slänghoj
Kör även en touringhoj BMW.
 
RacerKeld skrev:
Tjena,

Jag har fått chancen att bytta min 2003 R1:a mot en 2001 Ducati 748R.
Egentligen har jag alltid önskat just en gul Ducati 748, men jag har lite ångest nu.

Jag giller min R1:a, jag gillar att stunta lite med wheelies och sånt, och min flickvän tycker det är roligt att köra med. Ducati:n är en monoposto :(
Finns det ett biposto konverteringskit?
Åt andra sidan är Ducati:n :tuttar och mer speciell, och kanske mer inspirerande att köra 70-vägar.

Vad tycker ni, är 748R:an bättre än R1:an, även om R1:an är snabbare och jag kan köra med min flickvän?

Tacksam för alla svar.

//Ronni[/QUO
Behåll R1 och köp en Ducce eller skaffa husvagn
 
Vad är bäst? omöjligt att svara på, ingen av dessa hojar kan anses bra för transporter och skjutsning och Ducatin är givetvis ännu sämre på dessa saker.
Den är förstås sämre på mycket annat med, men så har vi ju det där med känslan o ljudet och sådant och sådant förstår jag mig inte riktigt på utan det gör man bara själv.


haha, är det en ny V-gurra föresten?
 
Poacher skrev:
Vad är bäst? omöjligt att svara på, ingen av dessa hojar kan anses bra för transporter och skjutsning och Ducatin är givetvis ännu sämre på dessa saker.

Att skjutsa ska man väl undvika, men min förra hoj (R1-02) fungerade utmärkt även att "transportera sig på". Körde 65mil i sträck inom sveriges gränser på en dag utan problem :) Min polare med sin Ducce 999 tyckte dock att sadeln på R1an var touring jämfört med den på hans ducce. Jag är beredd att hålla med :hihi
 
Mattiaz skrev:
Att skjutsa ska man väl undvika, men min förra hoj (R1-02) fungerade utmärkt även att "transportera sig på". Körde 65mil i sträck inom sveriges gränser på en dag utan problem :) Min polare med sin Ducce 999 tyckte dock att sadeln på R1an var touring jämfört med den på hans ducce. Jag är beredd att hålla med :hihi
Jo man sitter väl rätt ok på R1an faktiskt, men man ska ju inte jämföra med en touring BMW kanske.
 
Ducati hypersport är definitivt INTE en hoj man väljer om man skall transportera sig mer än 20 mil. Efter det har man så ont i lår/rygg/handleder att det inte är roligt längre.

Jag har kört 50 mil i sträck på min, men då var man slut både i huvudet o kroppen när man kom hem. Som tur var så hade jag ingen annan packning än en liten tankväska. Kanske hade det blivit bätre av en lite ryggsäck som drog mig bakåt, men förmodligen inte.

Jag skulle gissa att R1 är en bättre långfärdshoj, utan att för den delen nabba in på de sportiga egenskaperna. Man bör komma ihåg att duccen´s design har ett antal år på nacken. Den nya 999 skall vara mycket bättre, men når väl inte upp till samma nivå som en R1 vad gäller lång åka transport den heller.

Skall man åka låååånga sträckor hade jag hellre satt mig på en ST4s eller kanske en Pan European eller FJR1300.. Allt utom guldwinge iallafall
 
Ok dags för mig att lägga in ett ord här nu :fyllisar

Jag hade en R1 99:a sedan köpte jag en sprillans ny R1 2002.. Jag körde den i 1000 mil och under hela tiden har jag sneglat på hur snygga Ducati är.. vilket gjorde att jag i mitten av 2002 fick erbjudandet att byta min nya R1:a mot en 996:a chippad och massa godis på.. jag tog tilfället i akt och gjorde det!

Körde sedan Ducati året ut och sålde den året därpå.. för att sedan vara utan tills nu när jag skall köpa ny igen!

Vad har jag då kommit fram till under denna tid ?

Ducati

Fördel:
Snygg, gött ljud, Ljuddämparna snyggt uppdragna bak
Drar mest blickar !!

Nackdel:
Svår att sälja
Dyra sevice.. (långt till serviceställerna)
hård fjädring, sadel, kan ibland bli jobbigt med det höga ljudet !
Farten märks inte att det går så snabbt som det gör

R1

Fördel:
Snygg, bra vrid/motor, billiga reservdelar, service,

Nackdel:
Opersonlig (kan dock göras personlig)

Men så kom R1 2004 med ljuddämpare uppdragna under rumpen och 5 års garanti vilket gör att inget motiverar ett Ducati köp nu nästa gång.
Skall det vara en Ducati så skall det vara en 996R, 998s eller 998R allt annat går bort i jämförelse med en Retta..

Min gamla R1

http://www.motif.se/R1d.jpg

Min gamla 996:a

http://www.motif.se/Ducati_1.jpeg
 
Back
Top