Ducati drar ur stoppen..

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Det spottas i nävarna därnere i Italien..

Måndag å tisdag testas det på Mugello, Guareschi ska prova "twin-pulse"-motorn (ursprungliga motorkonfigurationen från sommaren/hösten '02, parallell tändning på burkarna, låter som en WSB-ducce på steroider)

Bayliss å Capirex testar chassie, Xaus hjälper åsså till, allt arbete koncentreras nu på GP04'an. Twinpulsemotorn kommer köras av Bayliss å Capirex på måndagstest efter catalunia om allt klaffar..

Källa: http://www.ducati.com/racing/index.jhtml

/B
 
McB skrev:
Finns det några ljudklipp så att man kan få höra monstret?

Fanns lite såna klipp från vintertesterna innan förra säsongen, jag vet ej vart dom finns idag.. det bidde ju screamer-motorn istället, den höll lite bättre tydligen. Men twinpulsen har arbetats vidare med hela tiden tydligen, den hade vissa fördelar

/B
 
Att tända två cylindrar samtidigt, är inte det samma sak som de big-bang motorer de körde med i 500-klassen för några år sedan?
 
sandstream71 skrev:
Att tända två cylindrar samtidigt, är inte det samma sak som de big-bang motorer de körde med i 500-klassen för några år sedan?

Samma teori. Tanken är att däcket ska hinna förflyttas lite mer mellan tändingarna och att man på så vis ska ha ett fräschare "foot print" än om man har "vanlig" tändföljd. Skillnaden blir ju större på en tvåtaktare eftersom den tänder dubbelt så ofta.
 
Goodstuff skrev:
Samma teori. Tanken är att däcket ska hinna förflyttas lite mer mellan tändingarna och att man på så vis ska ha ett fräschare "foot print" än om man har "vanlig" tändföljd. Skillnaden blir ju större på en tvåtaktare eftersom den tänder dubbelt så ofta.

Exakt, grejen med Big Bang var ju att den gav överlägset grepp ut ur kurvor, speciellt under de första regnracen hittade Doohan grepp som ingen annan hade och utklassade hela fältet. Fast sen försvann ju dess uppenbara fördelar, när däcken blev bättre framförallt. Och mot slutet av 500:ornas era körde väl de flesta med screamers?
 
Chris Ash skrev:
Exakt, grejen med Big Bang var ju att den gav överlägset grepp ut ur kurvor, speciellt under de första regnracen hittade Doohan grepp som ingen annan hade och utklassade hela fältet. *cut* Och mot slutet av 500:ornas era körde väl de flesta med screamers?

Tvärtom.
Doohan envisades med å köra med "screamern", alla andra klarade av "big-bangarna"...
 
Bj.O.rn skrev:
Long time, no see Peter!

Dito!
O.T F*n va mycke' dräggelprylar du skaffat till brum-brum-moppen..!!
Skaffa nytt jobb istället å börja tävla med dig!
 
Bosco skrev:
Tvärtom.
Doohan envisades med å köra med "screamern", alla andra klarade av "big-bangarna"...

Läs på din RR-historia Bosco....det var Doohan som körde Big Bang mellan 1992 och 1996. Dock har du rätt i att alla andra kopierade iden efter bara några rejs in på 1992. Men det var Doohan och Honda som var pionjärer.
 
Chris Ash skrev:
Läs på din RR-historia Bosco....det var Doohan som körde Big Bang mellan 1992 och 1996. Dock har du rätt i att alla andra kopierade iden efter bara några rejs in på 1992. Men det var Doohan och Honda som var pionjärer.

Och sedan bytte han tillbaka till screamern för att ha överhanden över konkurrenterna.
 
björn, och ni andra.
om man tar en vanlig gat Vfyra, typ vfr800, hur tänder den?
det är ju 90grader på veven, men sen då?
är det e kolv som är uppe itaget?

kul förövrigt att dom tar tag i det, motogp blir klart sämre utan ducce långt framme.
 
Bosco skrev:
Hur kommer det sig att Cagiva 1992 provade att köra "big-bang"...??

För att det visade sig vara så bra kanske? Suzuki och Yamaha körde också Big Bang.

Dessutom provade de flesta Hondaförare Screamern 1997, det var inte så som Valmers säger att alla gnällde men ingen fick den, alla som ville ha den fick den. Alex Criville tyckte inte alls om den medan Tadayuki Okada föredrog den för vissa banor, han körde faktiskt ett eller ett par race med screamern redan 1997.
 
sandstream71 skrev:
Förklara för en okunnig: Hur fungerade screamer-motorn?

Den kallas bara screamer för att den låter annorlunda en en Big-Bang motor.
Det var en tvåtakts V-4 med helt rak tändföljd, dvs jämnt fördelat, vilket gav ett mer ylande/skrikande ljud.
Big Bang motorn hade en annan tändföljd där man tände två cylindrar samtidgt eller nära varandra och således blev den mer som en stor V-twin, enkelt förklarat, och fick ett annat ljud.
Det är bara tvåtaktare som kan vara screamers eller big-bang om man ska vara nogräknad, tycker jag.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top