Ducati Bil

Nåja.. Vi kan väl vara ense om att vara oense. En dieselmotor kommer ju alltid att ha en "känsla av motorstyrka" eftersom vridmomentet är så stort. Men man måste också växla när motorn når 3500 varv.

Exempelvis kollade vi på 530XiD när vi skulle köpa bil förra året. Även BMW hävdade, som du, att den nu hade minst lika bra prestanda som en bensinbil. Tjena. När det väl kom till kritan, när väl tester gjordes, var det inte sant. Köpte en 530Xi istället.

Jag har absolut inget emot dieselbilar, men det är inte något jag någonsin förväxlat med körglädje, overboost eller inte. Den dag en diesel kommer som ändrar min åsikt blir jag gladare än någon annan, men den dagen har inte kommit än. End of story.

Jo. Visst är det så. Du har inte samma varvvillighet i en dieselmotor. Det neutraliseras dock av att du har mer vridmoment vid lägre varv.
Jag upplevde samma sak som du när jag körde dieselbilar första gångerna. Till stor del beror det på att man försöker köra som man gör med en bensinare och då ligger man en stor del av tiden ovanför det spann där dieseln funkar som bäst och utnyttjar därför motorkraften väldigt dåligt.
Dom racingklasser där det körs både bensinare och dieselbilar är ett ganska tydligt exempel då dieselbilarna faktiskt hänger med väldigt bra.
Man måste bara lära sig att köra inom intervallet 1500-3500 istället för att som i en bensinare ligga mellan 3000-6000. När man väl vant sig så är faktiskt en modern diesel väldigt rapp.

Jag förstår dock din upplevelse då jag faktiskt upplevt precis samma sak.

Jag kan tillägga att jag själv faktiskt inte kör dieselbil även om jag önskade att jag gjorde det ibland när jag ska tanka. Fast jag har ju dieselns vridmoment i alla fall med 380nm vid 1950 varv och sen fullt drag hela vägen till 7500. Jämför man med en sådan motor så är det klart att en diesel inte riktigt klarar konkurrensen. :tungan

Ungefär lika häftigt som H-D versionen av VW Caddy. :tungan
Eller SanDisks USB-pinne som det står Ducati på.

Uppenbarligen fungerar marknadsföringen och det är säkert mer än en Ducati-älskare som till kvällens grappa fantiserar om en 147:a, den är ju italiensk = byggd för hand och med kärlek.

Eller SanDisks USB-pinne som det står Ducati på.

Uppenbarligen fungerar marknadsföringen och det är säkert mer än en Ducati-älskare som till kvällens grappa fantiserar om en 147:a, den är ju italiensk = byggd för hand och med kärlek.
Och en moppe från Malaguti

Bifogat

• Mallagutti.jpg
    Mallagutti.jpg
    105.8 KB · Visningar: 47
Börjar känna ett litet ha begär...

Alfa Romeo 147 Ducati Corse:drool

Back