En ducati kan väl inte bli bättre än den är från fabriken!? Det är ju samma ställe som sköter stoners hojar, tror ni dem tar bort effekt med flit eller???
Nåja, vi vet nog att det finns en hel del att hämta ur orginalen. fabriken har mycket att tänka på såsom lagar, ekonomi och "gott nog".
Nu är vi inte i fabriken, vi har ingen lag och "gott nog" är knuffat i mälaren sen länge.
Mål: Ta en 999S och bygga nåt kul motormässigt. Tänk tänk...
Topparna har på tok för stora kanaler orginal och taskig dragning, de ska byggas om, det finns lite utrymme för att borra lite med, så 102mm borr istf 100 gav 1038cc. Stora ventiler är det orginal (40/32) så R-kammar måste i med med lite mer lyft.
Vi började riva i november nån gång och allt tog sin tid men så i maj så var allt ihop igen och vi fick testa hojen i bänken.
Allt lirade bra och 150 hände omgående, vilket var vårat första mål, helkul!
120 Nm likaså.
Så jag började mappa runt lite och visst var cylindrarna helt olika, snart hade jag rätat ut en hel del av dipparna. Jag hade inte mappat en testastretta tidigare (som 999-motorfamiljen kallas) utan bara 996 och 916, jag hade kollat på tändningen till den här och sett att den nog var för hög och satt den till samma värden som för de gamla.
Skratt 2! höjde tändningen tillbaka, såja, 6nm till och ett par på topp.
Dagen slutade på 154,9 hk och 129,6 nm, riktigt trevligt(före/efter i bifogad graf, samma bänk, samma operator). Just det, den här hojen har orginal avgas men öppen pipa, inget stort helsystem heller.
Så lite mer om själva designen.
Jag och ägaren till hojen pratade om att få lite mer körbarhet, dvs mer krunsj där man normalt åker på bana, dvs 7 till 10 kanske på en twin.
Fett mellan var ordet och vi hade en plan. Erik på Proservice fick göra topparna "high velocity style" dvs små kanaler men jättebra flöde och den höga gashastigheten fyller cylindern fint. Han gjorde också cylindrarna och beställde kolvar.
Vi mätte också upp kammarna i en "cam pro plus"-enhet i vintras så vi visste hur de agerade med ramper o duration.
Mitt jobb var att inspirera, hålla ihop allt och sen hjälpa till med att montera, tima kammar och slutligen mappa.
Roligt har det varit
fråga gärna om ni kommer på nåt!
Nåja, vi vet nog att det finns en hel del att hämta ur orginalen. fabriken har mycket att tänka på såsom lagar, ekonomi och "gott nog".
Nu är vi inte i fabriken, vi har ingen lag och "gott nog" är knuffat i mälaren sen länge.
Mål: Ta en 999S och bygga nåt kul motormässigt. Tänk tänk...
Topparna har på tok för stora kanaler orginal och taskig dragning, de ska byggas om, det finns lite utrymme för att borra lite med, så 102mm borr istf 100 gav 1038cc. Stora ventiler är det orginal (40/32) så R-kammar måste i med med lite mer lyft.
Vi började riva i november nån gång och allt tog sin tid men så i maj så var allt ihop igen och vi fick testa hojen i bänken.
Allt lirade bra och 150 hände omgående, vilket var vårat första mål, helkul!
120 Nm likaså.
Så jag började mappa runt lite och visst var cylindrarna helt olika, snart hade jag rätat ut en hel del av dipparna. Jag hade inte mappat en testastretta tidigare (som 999-motorfamiljen kallas) utan bara 996 och 916, jag hade kollat på tändningen till den här och sett att den nog var för hög och satt den till samma värden som för de gamla.
Skratt 2! höjde tändningen tillbaka, såja, 6nm till och ett par på topp.
Dagen slutade på 154,9 hk och 129,6 nm, riktigt trevligt(före/efter i bifogad graf, samma bänk, samma operator). Just det, den här hojen har orginal avgas men öppen pipa, inget stort helsystem heller.
Så lite mer om själva designen.
Jag och ägaren till hojen pratade om att få lite mer körbarhet, dvs mer krunsj där man normalt åker på bana, dvs 7 till 10 kanske på en twin.
Fett mellan var ordet och vi hade en plan. Erik på Proservice fick göra topparna "high velocity style" dvs små kanaler men jättebra flöde och den höga gashastigheten fyller cylindern fint. Han gjorde också cylindrarna och beställde kolvar.
Vi mätte också upp kammarna i en "cam pro plus"-enhet i vintras så vi visste hur de agerade med ramper o duration.
Mitt jobb var att inspirera, hålla ihop allt och sen hjälpa till med att montera, tima kammar och slutligen mappa.
Roligt har det varit

fråga gärna om ni kommer på nåt!

Last edited: