Ducati 999R turbo

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En lite snyggare turbo-ducce från down-under.

1098DRAGBIKE-041.jpg


WESTERNATIONALS3.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nja, det trodde jag med..tills Martin Lundqvist kom ut med sin S-10'a med turbon på flaket.
http://www.youtube.com/watch?v=FfigFSHZh1c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pRYZrQIP1yE&feature=related
:yoparty

Tja, ibland räcker det ju som det är. :näsblod
Han hade ju iaf fått mer turboeffekt om han placerat den närmare motorn. (om nu turbon klarade att ge mer) eftersom det är restvärmeenergin man vill åt i avgaserna.

Tycker att mycket av turbofolket jag sett i sverige iag försökt göra så vettiga grenrör det går med platsen man har att arbeta på.
Kompromisslöst är ju ofast svårt, det tenderar att vara så opraktiskt. ;D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tja, ibland räcker det ju som det är. :näsblod
Han hade ju iaf fått mer turboeffekt om han placerat den närmare motorn. (om nu turbon klarade att ge mer) eftersom det är restvärmeenergin man vill åt i avgaserna.

Fast där har du fel.
Det han förlorar i värmeenergi att driva turbinen vinner han i sugmotoreffekt med korrekta headers, vilket medger vildare kammar utan ökad backspolning.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Fast där har du fel.
Det han förlorar i värmeenergi att driva turbinen vinner han i sugmotoreffekt med korrekta headers, vilket medger vildare kammar utan ökad backspolning.

Men lite rätt har han. MEN ska man få mer toppeffekt av att ha turbon nära toppen så måste man köra utan wastegate, annars slösar man ju bara bort värmen ändå. Kör man 2bars tryck så gör man, kvittar (nästan) var turbon sitter
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja, ibland räcker det ju som det är. :näsblod
Han hade ju iaf fått mer turboeffekt om han placerat den närmare motorn. (om nu turbon klarade att ge mer) eftersom det är restvärmeenergin man vill åt i avgaserna.

Tycker att mycket av turbofolket jag sett i sverige iag försökt göra så vettiga grenrör det går med platsen man har att arbeta på.
Kompromisslöst är ju ofast svårt, det tenderar att vara så opraktiskt. ;D

Inte riktigt. Man är inte ute efter restvärmen.
Man är ute efter trycket i avgaserna för att driva turbinen.
Dock är det så att avgaserna i många avseenden kan räknas som ideala gaser vid dom temperaturer det är frågan om och då kommer trycket att vara proportionellt mot temperaturen. Dvs lägre temperatur innebär att man förlorar tryck och då får man mindre avgaser för att driva turbon.
Eller för att uttrycka det annorlunda. Volymen av en ideal gas är proportionell mot temperaturen och det innebär att om temperaturen sjunker så kommer det att bli motsvarande mindre mängd gas som kan driva turbinen.

Sen är det ju en grej också att om man har väldigt heta avgaser så kan turbon må bättre i det långa loppet om den är placerad lite längre ifrån då väldigt hög värme kan innebära problem med driftsäkerheten.

Jag tror dock inte att man förlorar sådär jättemycket i toppeffekt på att ha längre mellan motor och turbo. Det är ju maxtrycket som påverkar det och det brukar man kontrollera med wastegate. Det är ytterst sällan som det verkligen är turbon som begränsar maxtrycket. Det är ju av den anledningen som man ganska enkelt kan få en turbomotor att ge närmare 30% högre effekt utan att göra något annat än att byta chip i motorstyrningen. Gasmängden som man får från en motor vid toppeffekt brukar räcka till för att driva turbon med väldigt god marginal.

Min bil har genererar tillräckligt med avgaser för att turbon ska ge fullt tryck redan vid 2000 varv. Då kan man enkelt räkna ut att det finns ganska god marginal vad gäller tillgången på avgaser vid 7000 varv även om motorn också förbrukar mycket mer bränsleluftblandning då så det skulle inte straffa toppeffekten just någonting.

Däremot får man längre spooltid för turbon, dvs man får mer turbolagg, då gasmängden är intressant främst i situationer där man har begränsad mängd avgaser att driva turbon med. Och det är just när man kliver på gasen och man inte hunnit bygga upp något tryck.

Så det är väl egentligen främst körbarheten som påverkas av långa rör mellan motor och turbo. Lång spooltit gör ju bilen ,eller motorcykeln, mer svårkörd.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så det är väl egentligen främst körbarheten som påverkas av långa rör mellan motor och turbo. Lång spooltit gör ju bilen ,eller motorcykeln, mer svårkörd.

Fast med rätt avstämda primärpipor ökar ju grundmotoreffekten rejält jämfört med en snäv turbolimpa, så det borde motverka den negativa effekten av lägre avgastemp en del.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Missförstå mig åtminstånde rätt.

Jag menar att förlusten av den positíva egenskapen högvärme energi till turbinen kompenseras av högre sugmotoreffekt med bra headers. vilket som är bäst kan ej avgöras genom att säga a eller b utan beror på många faktorer och hur väl man räknat/länge man testat dessa olika system.

Åker Martin lundqvist 6.85 med singel turbo på 301 cui, när promod åker ca 6.40 med dubbelturbo och 500 cui. Så tycker jag inte att han kan ha gjort några fel alls.
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Han gillar 90-gradersböjar i alla fall. Av nån anledning går tankarna till en hembränningsapparat...

Ska man slakta utseende behöver man väl inte välja vacker italiensk sådan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag körde turbon långt bak och hade org sugrörspipor. Jag fick förvånansvärt snabbt laddtryck direkt från ca 2000v tog ca 2-3sek att få 0,5 bar från 0 bar om man slog fullt från 2000varv trotts stooor turbo . Och från 0,5 bar till 1 bar hade man väldigt lättkört register som följde gasaen som en vass sugmotor. Färre cylindrar ger stötpullser som får upp farten på turbinen effektiv , enda problemet är att man får köra en aning för stoor turbo pga dessa stötar som annars bygger för stort mottryck i mindre snurror. Kan tänka mig att jag får en aning mer problem med högt mottryck med turbon närmare cyllen.

Ska testa frontmontera nästa gång jag startar upp den för att se om jag får ännu snabbare uppladd.
f4i7mr.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe, blev lite diskussion om detta :) Skoj!

Angående hojen så verkar det vara antingen eller. Aningen gillas den mycket eller inte alls. Jag tillhör den senast nämnda skaran...
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top