Ducati 999 vs 999S

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Vet nån vad det egentligen vad skillnade är på motorerna ??

bjorn kanske vet(äru nåe guru på ducati, förklaring).

Nära för ett byte nu, men tror mig att TLS motorn har lite bättre drag, men kan ha fel.

Samt plockar man bort katalyten måste man ha ny databox ??

BTW
Min äldre bror har en ST4S -01 så jag är nog lite påverkad av honom :rodnar

TroLliS skrev:
Vet nån vad det egentligen vad skillnade är på motorerna ??

bjorn kanske vet(äru nåe guru på ducati, förklaring).

Nära för ett byte nu, men tror mig att TLS motorn har lite bättre drag, men kan ha fel.

Samt plockar man bort katalyten måste man ha ny databox ??

+ 12 hk
osså har S:en Öhlinare istället för Showa vilket
är skitbra förutom att det är jävligt fint för
posörstatusen.
Och den kostar 40 lapp extra också :whip

Om man öppnar avgassystemet så bör man
mappa om så motor får lite mer bränsle.
Här är lösningen:
http://www.powercommander.com/

hmmm

Jo tackar så mycke för svaren men men..

Har man funderingar på att kast ut upp till 200´ på en hoj så har man nog titta på data å så vidare.

Min fundering är snare varfär S har mer hästar samma spjäll osv så vad skilljer motorerna åt egentligen.

För gatåka å lite banåka så duger ju showa bra, åker ju nu TLS rejält fort, så inte behöver jag öhlinare inte.

Hmm mappa om när man tar bort katlyten tror jag inte räcker, köper man en race 998 fär man med en annan box iaf.

Jo visst

Bättre väghållning lider man aldrig av.

Men jämför man en 999 mot en TLS så tror jag att jag kommer bli såååå nöjd ändå, även om det bara sitter showa på´n.

Men om den skulle kännas slöare i motorn så...
Måst iväg å prova en så jag vet :rolleyes:

Eller så köper du en 996sps -00 med Öhlinare överallt. (oförskämt säljläge på) Min till exempel :rodnar (oförskämt säljläge av) ;) Och sparar lite pengar på köpet! Plus en massa andra fördelar som stor begmarknad m.m.

diesafe skrev:
Eller så köper du en 996sps -00 med Öhlinare överallt. (oförskämt säljläge på) Min till exempel :rodnar (oförskämt säljläge av) ;) Och sparar lite pengar på köpet! Plus en massa andra fördelar som stor begmarknad m.m.

Kan vara av intresse, men jag tänkte försöka bli av med min i vår.
Måste spara ihop lite pengar över vintern om jag ska ha råd med ett byte :rolleyes:

BTW vad kostar din i försäkring ??

Motorförändringen är andra kammar och en lättare roterande massa. Jag vet inte om den har större ventiler också, skall låta det vara osagt. Kompen är samma på båda iallafall.

Annars så har S hojarna alltid bättre fjäring hos Ducce. Skillnaden är ju mindre nu än förut, eftersom showa gafflarna fått lågfriktionsbelägning på gaffelbenen, men Öhlins är ju Öhlins.

Har du pengarna så skyfla ut dem på en S. Helt klart ett trevligt köp. Kraftmässigt så tror jag att 999S ligger helt klart i nivå med en TL1000 motorn. Inte minnst eftersom att ducati alltid är restriktiva med uppgivna värden på hästkrafter.

Exemplet med Multistradan är ju slående. Ducati säger 84 hästar och 84 newton, medan bike hittar 100 häst och 100 nemton på kopplingen... Det är nästan 20% mer än vad de uppgivet på fabrik. Och då var den orginal, alltså inget effektsystem.

TLS är klen i jämförelse, tillåmed min gamla SPS rockar röven av en sån.. (ja jag har provkört en sån, var en besvikelse..)

Om trippelnior kan jag inget, därför att jag inget vill veta..

/B

Jag skulle hållt mig och köpt nya Miller-R Factory...

Har själv funderingar kring nya "vanliga" mille R.
Verkar deffinitivt bli en rolig hoj..

Fördel med ducce om man gillar bankörningar. Jag har varit på 12 stycken i sommar. Alla körningar som arrangeras av SDK ligger på 300:- per dag (undantag är om t.ex. Peter Sköld visar lite spår och fjädring eller om man är på Mantorp. Då kostar det 400)

Men Mille R Factory och trippelnia S hojarna borde ju vara i samma klass. Kanske tillochmed blir trippelnia R hojen...

Bj.O.rn skrev:
TLS är klen i jämförelse, tillåmed min gamla SPS rockar röven av en sån.. (ja jag har provkört en sån, var en besvikelse..)

Om trippelnior kan jag inget, därför att jag inget vill veta..

/B

Hmm intressant, hört att TLS ska vara lite värre.

Bror har en ST4S(är väll 996 motorn i den ??) och den har problem att hänga på min(får inte prova den :brynad )

Ska dra iväg å prova en 999 då, om det är som du säger(och jag tror det med) så duger en vanlig 999 gott.

Varför inte vilja veta nåe om 999 ??

Ha det

Konstigt

Kollade vad försäkringen skulle kosta på en 999 sprillans ny.
Fick till svar att den skule kosta 12 206:- hel/hel.
Har ju nu en TLS -99 den kostar 9000:-hel/hel.

Hur resonerar försäkringsbolag min hoj är värd högst 70´, 999án kostar 167 600:-
det är nått som är riktigt sjukt här tycker jag, eller är jag bara konstig ??
999 är ju värd 2,4gånger(minst) mer än TLSén.
Jaja det är ju bra om jag ska byta, men det känns som jag betalar för mycke i premie på TLSén iaf :brynad

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back