Ducati 996SPS motorbyte/konvertering.

Det har jag, har gjort en massa tester med kamtiming.
Insug 1098R är 258 grader och lyfter just under 14mm.
Avgas 1098R är 258 grader och lyfter 12,7mm.

På 1098R som har kompression runt 12,5:1 så har jag funnit att bästa timing (kompromiss såklart) är runt 108/108. Brukar leta max mellan utan att tappa topp.
Nya motorn har 1098RS-kammar och insugskammarna är väldigt lika, skiljer lite på ramperna under 0,5mm lyft, men inget att skriva hem om.
Avgaskammen är 10 grader längre så jag satte den så att jag får samma överlap som på gamla motorn som utgångspunkt, tror jag kan täta till den ytterligare då nya topparna har bättre initialflöde så scavenging borde vara bättre, men men det visar sig, just nu gissar jag mest.

Soppa kör jag statoil 98 eller v-power, dom är inte särskilt spikbenägna dessa motorer.
 
Last edited:
Räknade lite på din maskin, och med de gamla kamtiderna har du vid tomgång (ignorerat överlappet) korrigerat CR på 9.653:1.

Har du mätt durationen vid 0.0 eller 1.0mm lyft? Bedömer du att du hade marginal kvar mot sämre soppa, eller blev den knackbegränsad då?

Jag planerar att köra något högre korrigerad komp än dig, å andra sidan med stålfoder och alutoppar, men är lite osäker på var knackgränsen börjar. Sitter ju värre kammar, fast med lägre lyft standard i Aprilian, så kan få till lite mer överlapp samt ha högre statiskt CR utan att bygga vansinnestryck från låga varv IMHO.

Det har jag, har gjort en massa tester med kamtiming.
Insug 1098R är 258 grader och lyfter just under 14mm.
Avgas 1098R är 258 grader och lyfter 12,7mm.

På 1098R som har kompression runt 12,5:1 så har jag funnit att bästa timing (kompromiss såklart) är runt 108/108. Brukar leta max mellan utan att tappa topp.
Nya motorn har 1098RS-kammar och insugskammarna är väldigt lika, skiljer lite på ramperna under 0,5mm lyft, men inget att skriva hem om.
Avgaskammen är 10 grader längre så jag satte den så att jag får samma överlap som på gamla motorn som utgångspunkt, tror jag kan täta till den ytterligare då nya topparna har bättre initialflöde så scavenging borde vara bättre, men men det visar sig, just nu gissar jag mest.

Soppa kör jag statoil 98 eller v-power, dom är inte särskilt spikbenägna dessa motorer.
 
Last edited:
Duration vid 1mm lyft, cyllarna är stålfodrade.
Knack är inget problem.
Det går säkert att räkna i nåt program, men utan att du vet kamtiderna kan du väl inte komma fram till nåt vettigt, eller är jag galen :)
Det är ju suuperskillnad i verklig kompression om man flyttar kammarna.
 
Last edited:
Lite mer film från Sviestad, en Panigale som tänker att det nog går att hänga på :)
Det här är klart skryt (jag är normalt rätt ödmjuk) men roligt skit. Första tre minutrarna, både chassie och motor sopar banan rätt lätt med Panigalen:

https://www.youtube.com/watch?v=8ajpXo3CmKU

Det var bättre förr, ju förr ju bättre!
 
Vilket härligt mellanregister. "Short shifting" som jänkarna säger! :banana
 
Ah! man skriver utifrån sin egen vy.
Den senaste filmen är från en annan förare i rejset som kör panigale.

Jag passerar den som filmar i första högern, vit rygg,
sen sticker jag iväg, filmaren jagar mig första tre minutrarna, sen drar jag på ytterligare och han byter klipp för att han aldrig kommer ikapp :)

Nya motorn är klart smidigare och snabbare än den gamla, känns mkt linjär, den gamla var mer traktor, poff bakan, traktor igen.
Har inte bänkat den nya än pga tidsbrist :/ Ska till Gotland åter igen en sväng sen blir det gjort.
Mekade ikväll för för att åka på fredag morgon, lovely med gott om tid huh :)
 
Last edited:
Ja jag kände inte igen styrkrona och mätare som din.

Men anyway, jag släppte frågan om vems hoj som var vems när jag hörde hur starkt kamerahojen i hämtar upp genom mellanregistret. Det är maffigt när hen stoppar i växeln tidigt/shortshiftar vid flera tillfällen, och ändå drar den så starkt.

Men jag har ju sett dina tidigare kurvor och den har ju säkert ännu fylligare vridkurva om jag känner dig rätt. Vore kul att höra hur den går/låter nu!


Ah! man skriver utifrån sin egen vy.
Den senaste filmen är från en annan förare i rejset som kör panigale.

Jag passerar den som filmar i första högern, vit rygg,
sen sticker jag iväg, filmaren jagar mig första tre minutrarna, sen drar jag på ytterligare och han byter klipp för att han aldrig kommer ikapp :)

Nya motorn är klart smidigare och snabbare än den gamla, känns mkt linjär, den gamla var mer traktor, poff bakan, traktor igen.
Har inte bänkat den nya än pga tidsbrist :/ Ska till Gotland åter igen en sväng sen blir det gjort.
Mekade ikväll för för att åka på fredag morgon, lovely med gott om tid huh :)
 
Panigale har uselt mellan men kommer igen vid 8000, så dom som kör såna måste åka kort drevning och växla hela tiden.

Anderstorp nästa, då kan dom inte dreva ner för då åker dom i stoppet på rakan.
Jag kommer köra samma drevning som Sviestad, alltså drevat upp för att inte slita ner plastskenan till svingen med teoretisk toppfart 320, inte att det kommer hända, men här kommer det bli intressant när det inte kommer shortshiftas från panigalehåll.

287 gpsare på mugello är det snabbaste hojen gjort så långt och då varvar inte ens femman ur :/
 
Last edited:
Aha då förstår jag dilemmat. Panigaleföraren verkar gilla att ligga på vridtopp mer än effekttopp i filmen ovan. Det låter så skönt relaxat när han rätt ofta trycker i växlarna tidigt i kombination med quickshiftern. Boop-boop-boop.

Vore kul med film från din på Anderstorp! Filmen från Catagena(?) från din hoj (med dåvarande setup) mot BMW:n var ju maffig tycker jag! Roligt med människor som du, som både kan förbättra motorer/chassien och köra.
Det blir liksom lite svårslaget :tummenupp




Panigale har uselt mellan men kommer igen vid 8000, så dom som kör såna måste åka kort drevning och växla hela tiden.

Anderstorp nästa, då kan dom inte dreva ner för då åker dom i stoppet på rakan.
Jag kommer köra samma drevning som Sviestad, alltså drevat upp för att inte slita ner plastskenan till svingen med teoretisk toppfart 320, inte att det kommer hända, men här kommer det bli intressant när det inte kommer shortshiftas från panigalehåll.
 
Last edited:
Tack Jörgen och BM!

Jag kämpar stenhårt för att göra framsteg, så det värmer ska ni veta.
När motorn skulle i så passade inte gamla oljeslangarna, men jag visste att det fanns att hämta i roskilde danmark, så efter jobbet nitade jag min stackars Vito fram och åter dit 130 mil, kom hem 0530, sov tre timmar och sen skruvade jag 12 timmar et voila, klar! Det är nivån, och det kan jag skratta åt, så envis är jag.

På vintern åker jag isbana som tusan och det är det som ger resultat på åkningen i år, gick oförskämt bra på isen i år, och likaså nu på RR.

Kom just hem från att ha tagit isär hela hojen och kollat allt inför Gotland nästa vecka, så först lite sprit och sen kalkatraz några dar :)

Glad midsommar på er!
 
Last edited:
Hojen gick skitbra, ett tag, två dar, sen tickande ljud och lägre tomgång, vis av efrarenhet så slutade jag köra då, minsta avvikelse = åk inget mer.
Rev ner skräpet i går och ett öppnarshims hade rymt från ventiltoppen??? Så nu var det 3mm spel ca, lite mycket.
Skadorna var mest att ventilskaftet är bankat på toppen, håll tummar o tår att det finns tip-höjd kvar till att svarva av toppen fräsh igen.
Den var fin att åka på, dock när det hände fick jag låna en 2ventils-ducce att åka på och det var askul, så jag är lite tveeggad nu haha.

996an med 1098r runt gotland ring

http://www.youtube.com/watch?v=_1VYkCvuqKw


900SSie

http://www.youtube.com/watch?v=HabU6iwNtWI
 
Det var inte du som stod långt upp i depån vid ett par KTM RC8? Hade nämligen bra hets med en ducce där uppe ett par pass.

Själv åkte jag runt på en svart kawa med nummer 35.


Bra tråd för övrigt! :tummenupp
 
Hojen gick skitbra, ett tag, två dar, sen tickande ljud och lägre tomgång, vis av efrarenhet så slutade jag köra då, minsta avvikelse = åk inget mer.
Rev ner skräpet i går och ett öppnarshims hade rymt från ventiltoppen??? Så nu var det 3mm spel ca, lite mycket.
Skadorna var mest att ventilskaftet är bankat på toppen, håll tummar o tår att det finns tip-höjd kvar till att svarva av toppen fräsh igen.
Den var fin att åka på, dock när det hände fick jag låna en 2ventils-ducce att åka på och det var askul, så jag är lite tveeggad nu haha.

996an med 1098r runt gotland ring




900SSie

Roligt att se filmerna och att du fick åka lite!
Har du några idéer kring varför den spottade shimset?
 
Japp, motorbyggaren har monterat fel typ av shims, så det satt inte fast på skaftet som det bör.
 
Det var inte du som stod långt upp i depån vid ett par KTM RC8? Hade nämligen bra hets med en ducce där uppe ett par pass.

Själv åkte jag runt på en svart kawa med nummer 35.


Bra tråd för övrigt! :tummenupp

Det var nog Max det, jag stod just ovan intebarafesttältet.
Hans kanal är twinduc så kan du se om du fastnade där på film.
 
Go känsla när man just står o väntar på klartecken :)
(Loy, max tredje hojen röd/vit)

Nu äre jobbigt att inte kunna åka på den, grabbarna har kvalat BoTT idag, *lilleskuttårar*

Fast i perspektiv är det jordnötter, skulle mappa en 996RS idag, som skar efter fem minuter...känner med killen...

StartOfSession.jpg
 
Last edited:
Fast i perspektiv är det jordnötter, skulle mappa en 996RS idag, som skar efter fem minuter...

Fyfan vad trist för killen med 996RS'n. Skulle ev vilja se om du kan fixa mappen på min som känns rätt orolig precis vid 3000-3500rpm även om jag nu vet att kurvan i övrigt är magisk. Hoppas ägaren till RS'n får igång hojen snart ändå.
 
Hojen gick skitbra, ett tag, två dar, sen tickande ljud och lägre tomgång, vis av efrarenhet så slutade jag köra då, minsta avvikelse = åk inget mer.
Rev ner skräpet i går och ett öppnarshims hade rymt från ventiltoppen??? Så nu var det 3mm spel ca, lite mycket.
Skadorna var mest att ventilskaftet är bankat på toppen, håll tummar o tår att det finns tip-höjd kvar till att svarva av toppen fräsh igen.
Den var fin att åka på, dock när det hände fick jag låna en 2ventils-ducce att åka på och det var askul, så jag är lite tveeggad nu haha.

Indra kan väl knappast kallas original... ;)
Snyggt kört och trevligt bygge.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top