Ducati 996SPS motorbyte/konvertering.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Det här är egentligen del 6 om en hoj jag haft i tio år.
Skrev en tråd för några år sen om att jag köpte en motor från 1198 och monterade och sedemera lät trimma med.
Hursom så vägrar jag fortfarande att släppa hojen, men ny motor igen kan ju va kul!

1198 motorn kom i för att orginalmotorn, som då var på sin tredje iteration gick sönder, och i fjol så gick även 1198an sönder, så vad bättre än att kavla upp ärmarna och säga att man inte tar det, så påt igen och nu med stadigare block, och så råkade det bli mer påställt samtidigt, ni kan gången...*tittar ner skrapar me foten*.

Gamla tråden här ifall ni behöver info om 1198an (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?245968-Ducati-996SPS-med-1198-motor)

Skit i det, nu är nu!

Så för några timmar sen vaknade nya motorn till i chassiet och en ny tråd!

Kommer mer vad det lider, för nu en kort(!) snutt som bevis :)

http://www.youtube.com/watch?v=KjRNYzXSpbY
 
Har du en 1098R-motor i ett chassi från en 996? Häftigt, du måste ju ha mer effekt än vad de hade i sina WSBK-hojar? Har för mig att 955-versionen av RS:arna hade typ 155-160 bakhjulshästar.

Hur mycket väger bygget?

Riktigt coolt!
 
Har du en 1098R-motor i ett chassi från en 996? Häftigt, du måste ju ha mer effekt än vad de hade i sina WSBK-hojar? Har för mig att 955-versionen av RS:arna hade typ 155-160 bakhjulshästar.

Hur mycket väger bygget?

Riktigt coolt!

Jo, det är mer effekt än dom hade då, framför allt mer körbart, 1198 gav 177/138 i uppsalabänken.
Med 1198 motorn våt utan bränsle 167kg.
 
Riktigt fräckt gjort. Har sett din tråd på Ducati.ms forumet vid något tillfälle när jag varit inne och läst.
 
Den gamla peakade rätt tidigt och vid 9k var det mer eller mindre gonatt, så den stod upp först och sen ingenting, ska försöka få en roligare karaktär på den nu så den håller i.
Har inte haft tid att labba nåt med setupen men ska prova att åka den till helgen som kommer.
Den gamla tog lång tid att finna rätt setup på, det kommer ta tid med denna med.
Trägen vinner :)
 
Den gamla peakade rätt tidigt och vid 9k var det mer eller mindre gonatt, så den stod upp först och sen ingenting, ska försöka få en roligare karaktär på den nu så den håller i.
Har inte haft tid att labba nåt med setupen men ska prova att åka den till helgen som kommer.
Den gamla tog lång tid att finna rätt setup på, det kommer ta tid med denna med.
Trägen vinner :)

Det är ju därför du har växlarna, när den peakar petar du i nästa så peakar den igen ska du se ;)

Det blir väl rätt kort register när en tvåcylinder är så pass hårt trimmad som den där är?

Häftigt med 177/138 på 167kg, lite annat än min gamla 916 Strada hade :) du har ju bättre vikt/effekt än till och med BMWn har och typ 40% mer vrid...
 
Mjae, det är lite svårt att förklara bra.
När den peakar tidigt men håller någorlunda blir det klar traktorvarning -> tråkig karaktär.
Jag vill ha en lite roligare karaktär, så nya motorn har mångfasetterat hopp.

Sen är vridet inte så märkvärdigt när duccen inte varvas alls som beamern, duccen ger upp runt 10k, så matten ger 106/138 = 0,76 gånger 13k ger samma vrid kontra max vartal, vilket ger att beamern har bra vrid, motsvarande 138nm om den skulle varvas endast 9800 :)
 
Last edited:
Mjae, det är lite svårt att förklara bra.
När den peakar tidigt men håller någorlunda blir det klar traktorvarning -> tråkig karaktär.
Jag vill ha en lite roligare karaktär, så nya motorn har mångfasetterat hopp.

Sen är vridet inte så märkvärdigt när duccen inte varvas alls som beamern, duccen ger upp runt 10k, så matten ger 106/138 = 0,76 gånger 13k ger samma vrid kontra max vartal, vilket ger att beamern har bra vrid, motsvarande 138nm om den skulle varvas endast 9800 :)

Jag hänger inte med i matten men om du säger att BMW egentligen har 138nm i vrid så nöjer jag mig med det :)
 
WHAT HE SAID!
Jefla Tompa att fresta med grejer. Snart säger du väll att du har både kolvar och kammar liggande som skulle passa min MTS! gubbj*vel! :D:D:yoparty

Tack för senast förresten! :tummenupp
 
Vad hade du för kamspec, komp, slag/borr osv i den gamla, och vad blir motsvarande i den nya maskinen?
 
Gamla motorn hade 1098R-kammar, moderat statisk kompression runt 12,7:1 (cc:at), borr och slag är samma på bägge, 1198an har större förbränningsrum så den är lite svår att få bra komp i.
Nya motorn ligger runt 14:1, men har en längre avgasskam och insugskammen retarderad så verklig kompression blir vettig, borde bli en dipfri stark motor som inte viker av på slutet, det är tanken iaf, ska försöka komma iväg till bänken snart så får vi se hur det gick med den saken.
Gjorde en grovmappning och slabbade på lite soppa för att kunna åka i helgen och den gick fint, mindre traktorkaraktär nu. Återkommer.
 
Du råkqar inte ha lite siffror på lyft, duration, när kammarna öppnar, stänger, vad du klarar köra för soppa knackfritt osv? Jag håller på att planera jobb på min egen nya RSV-maskin, så såna här siffror är guld värda för att slippa stå med en maskin som blir knackbegränsad på den usla soppan min ekonomi tillåter mig att köpa ;)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top