Ducati 916-tråden

Keihin skrev:
Jaha, några goa moddar till vintern? Själv har jag precis börjat letandet på E-Bay.../K

Letar också för fullt, mååååånga projekt som ska hinnas med i vinter :galen






.
 
För dom som är intresserade så håller jag på med en liten renovering av min hoj. Hur omfattande det blir och hur resultatet blir får tiden visa men planen är kontroll av motorn med byte av lager och eventuellt kolvar, lackering av motorkåpor, ram osv. Byte av diverse kablar och gummidetaljer samt bultar som erfarit tidens hårda spår.

Eventuellt så kan jag lyckas att laminera ett kåpset i kolfiber. Förhoppningsvis så hinner jag göra så mycket som möjligt men vi får se vad man lyckas med.

Den som är intresserad kan följa projektet på min profilsida. Funderar på att göra en liten "handbok" med bilder och text. Lite tips och mina erfarenheter och förklaringar. Kanske komplement till riktiga mekhandboken.
 
Är inte riktigt säker, men när jag (och särskilt min gode vän som kör 888) har den färgen i ansiktet så tyder det på en enda sak. Nämligen att man ägnat sig åt dryckenskap... Ducatirött är alltså inte bara färgen som pryder våra hojar.

amullo skrev:
Japp det är en sånnandär Kuuuståååm eller vad det kallas.. Jag brukar kalla dem för blysänke eller fiskebåt iallafall..

Här är en trevlig bild. Anledningen till bilden var en "lätt" omkullkörning.
Lite bilder
8026chopper-med.jpg

8026crash3-med.jpg

8026crash2-med.jpg

8026Crash5-med.jpg
 
vågen skrev:
För dom som är intresserade så håller jag på med en liten renovering av min hoj. Hur omfattande det blir och hur resultatet blir får tiden visa men planen är kontroll av motorn med byte av lager och eventuellt kolvar, lackering av motorkåpor, ram osv. Byte av diverse kablar och gummidetaljer samt bultar som erfarit tidens hårda spår.

Eventuellt så kan jag lyckas att laminera ett kåpset i kolfiber. Förhoppningsvis så hinner jag göra så mycket som möjligt men vi får se vad man lyckas med.

Den som är intresserad kan följa projektet på min profilsida. Funderar på att göra en liten "handbok" med bilder och text. Lite tips och mina erfarenheter och förklaringar. Kanske komplement till riktiga mekhandboken.


Ser ut som om du också har att göra i vinter :hihi och fastän man tycker vintern är lång så kommer våren väldigt snabbt när man har stora projekt på gång, det behövs fler timmar på dygnet :)
 
*Superlight* skrev:
Ser ut som om du också har att göra i vinter :hihi och fastän man tycker vintern är lång så kommer våren väldigt snabbt när man har stora projekt på gång, det behövs fler timmar på dygnet :)

mmm... vill ju åka till spanien om 4 veckor... Svårt? Ja! Får väl köpa en till hoj som banhoj då! ;)
 
Jo Spanien hade varit mumma, men man får väl tyvärr hålla sig fram till våren...

Men 2 hojar e rätt, en för gata o en för bana, håller själv på att bankonvertera min ena hoj nu i vinter :Rockbanan
 
Klockren tråd! 916-998 är grymma!
Kör själv en 916 Senna som jag lyckats komma över (tror inte det finns så många kvar...).
Funderar dock på att sälja den :( kommer behöva köpa ny bil då jag numera kommer pendla i jobbet :( . Kunde jag skulle jag aldrig göra mig av med den, "men vad är väl en bal på slottet". Någon som vet någon som är intresserad av en sådan?

/Niklas
 
Tråden för oss som kör och klotar hela sommaren!

Nu är det dags att skruva isär bella donna för vintern (förutom Tokholmarna som kör nån sorts GANT). Funderar på 955-kitt. Spricker motorn då? Någon som har grejat med ett sånt kitt?

/K
 
Keihin skrev:
2479276 Nu är det dags att skruva isär bella donna för vintern (förutom Tokholmarna som kör nån sorts GANT). Funderar på 955-kitt. Spricker motorn då? Någon som har grejat med ett sånt kitt?

Du är inte med i Ducceklubben, va? På Ducceforumet finns rätt många trådar
och svar på det här med 955-kit, spruckna block o s v. Alldeles nyligen har
det avhandlats uppgradering till 955 på en 916SP, med mycket tips och svar.

200:- är rätt lite med tanke på vad man får i gengäld, då tänker jag speciellt
på svarsfrekvensen på frågor man ställer.
 
Behöver info om 916 serien

Ducati 916 1994, finns den i flera versioner, har hört lite om att alla 94or var ensits? Ducatis comeback med Carl Fogarty efter att Scott Russel snuvat dem i segersviten med sin ZXR750R 1993

916 SP1 finns den info, tack. Är det den första 1994?
916 SP2 finns den info, tack
916 SP3 info, tack
916/996 SP - SPO - SPS info

Har surfat mycket och kikat i tidningar/böcker men blir inte helt klar med 916 historien.

Blir galen utav att inte riktigt förstå hur Italienarna tänkte till.
Det är nästan lika snurrigt med 851/888 slutet på 80 talet o början på nittiotalet.

Har någon en ensits 1994 (första modellen) till salu, då är jag intresserad.
Maila mig. Toyman
 

Bifogat

  • IMG_3250 sh.jpg
    IMG_3250 sh.jpg
    163.8 KB · Visningar: 116
  • IMG_2793 sh.jpg
    IMG_2793 sh.jpg
    150.2 KB · Visningar: 112
Mycket info


Jo, här hamnar man ju imellanåt, Ska lite senare vid tillfälle gå igenom texterna.

1994, en strada version.
1994, en biposto version.
1994, en "SP" version

Finns det mer skillnader mellan stradan och biposton än sadelarrangemanget?
Finns det monopostosadel till biposton?

SPn har en vassare motor! Är bakram annorlunda än biposton/stradan? osv:

Dags att djupdyka i infodjungeln, en 1994 "SP" måste ju vara den version som är homologiseringsmodellen 1994 för Superbike-VM. En sådan är det ju som jag skall söka efter. MVH Toyman
 
916SP 1994 sökes

Någon som har koll på hur många 916 1994 utav de olika varianterna som är sålda i Sverige. Toyman

916strada 1994, första året, kunde ej köpas biposto! såld i 1451ex i Europa

Förutom de vanliga mono/biposto, finns ju de svårfångade SP-varianterna.............

916SP 1994 (SP1 men kallas ej så officiellt) 310ex
916SP0 1994 ... SP noll! 199ex
916SP 1995 (SP2 men kallas ej så officiellt) 401ex
916SP3 1996 mest känd SP3 497ex


916 SPS 1997/2000 vart ifrån denna modell med nya 996 motorn.

En lätt uppdatering. Informationen på Tysk Ducatisida. Mvh Tony
 
Last edited:
:) Hej på er alla!
Är ny här på forumet
Jag är väl på väg att bli en som där återfallsförbrytare eller vad det heter...
Åkte Yamaha FZ750 på -90 talet men drömde om en Ducati 916 när den kom, den var dock för dyr för mig då :gråta
Men nu ska min gamla dröm uppfyllas, fast jag tänker inte bara köpa en rakt av utan letar efter en kraschad att göra iordning. Inte för att det kommer att bli billigare utan för att jag gillar att skruva lika mycket som att köra.
Har letat runt lite men det verkar vara import som är enda alternativet ? I Sverige skrotar väl försäkringsbolagen alla kraschade hojar ?
Är tacksam för tips på sidor där man kan hitta reparationsobjekt :)
 
:tungan Nu har resan börjat...

fick hem 916 ramen från tyskland i veckan..

lite jobb på den ..
tur man är bekant med the number one ramsvetsaren in sweden...
Bertan i Norrköping.
see you in the rearmirror :yoparty

:) Hej på er alla!
Är ny här på forumet
Jag är väl på väg att bli en som där återfallsförbrytare eller vad det heter...
Åkte Yamaha FZ750 på -90 talet men drömde om en Ducati 916 när den kom, den var dock för dyr för mig då :gråta
Men nu ska min gamla dröm uppfyllas, fast jag tänker inte bara köpa en rakt av utan letar efter en kraschad att göra iordning. Inte för att det kommer att bli billigare utan för att jag gillar att skruva lika mycket som att köra.
Har letat runt lite men det verkar vara import som är enda alternativet ? I Sverige skrotar väl försäkringsbolagen alla kraschade hojar ?
Är tacksam för tips på sidor där man kan hitta reparationsobjekt :)
 
På väg att köpa en 999, nån som tycker nåt om det ?

Hur gick det? Själv vill jag nog ochså köpa en sådan.

För ett tag sedan var det en 999R:tummenupp importerad ifrån England till salu här. En engelsman var nog säljaren. Annonsen vart ute länge. Undrar om den såldes. Annars är jag spekulant. 999R. Mvh Toyman
 
Back
Top