Ducati 916 SP

  • Thread starter Thread starter WP
  • Start date Start date

WP

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma så klart
Hoj
Kanske en BMW
Hej!!!

Hur vet man att det är en 916 SP, finns det något sätt man kan kolla detta?
Förutom servicebok (manual), på själva hojen???

Hojen ifråga är en 95...

Tack på förhand
 
Sitter där inte en skylt på övre gaffelkronan med nummret på varje SP eller det kanske var sps. Nåja det finns ducatispecialister här du får väl invänta deras svar
 
12 år har gått...och inte en enda Ducatispecialist finns att tillgå på hela sporthoj.com !












Jag är nämligen OCKSÅ nyfiken !

Kan man se det i registreringspapperna ? - SP:n hade väl 17 extra kusar.
 
Ducati angav låga effekter för att hålla nere försäkringspremien, åtminstone på svensksålda.
En Sp har Öhlins Bakdämpare original,Kolfiberframskärm en del hade luftburk i Kolfiber.
Man fick med ett Termignoni Kolfibersystem och ett annat Chip.
Även ett Depåstöd och Kapell ingick detta vet jag inte om Stradan hade.
Ställ frågan på Ducatiklubben Forum, där finns det nog någon som vet.
 
Ducati angav låga effekter för att hålla nere försäkringspremien, åtminstone på svensksålda.
En Sp har Öhlins Bakdämpare original,Kolfiberframskärm en del hade luftburk i Kolfiber.
Man fick med ett Termignoni Kolfibersystem och ett annat Chip.
Även ett Depåstöd och Kapell ingick detta vet jag inte om Stradan hade.
Ställ frågan på Ducatiklubben Forum, där finns det nog någon som vet.

Var det inte på SP den vita röven introducerades, den som sen satt på varenda Hyper tilsammans med kolfiberskärmar?

Min gamla 916 såg rent visuellt ut som en SP men det var bara en stylad "vanlig".
 

:fakta Tackar för toppeninfo - Jag googlade själv, men hittade inte denna sida - Verkligen uttömmande information :tummenupp

Så här i efterhand är det intressant att även läsa "nutidshistoria" på nätet om hur illa ute Ducati var ekonomiskt under den här tiden runt 1994. De stod och vägde på ruinens brant. Känns som att det bara var någon chef som vägrade skriva under konkursdokumentet.

Att 916-modellen räddade företaget är nog ingen överdrift (liksom senare Multistradakonceptet) - Men att de reste sig "på 9" och vägrade kasta in handduken.....imponerande ! Försäljningen (1996) till Texas Pacific Group gjorde såklart sitt till också - Nya friska pengar !

Audi träffade bulls eye med det köpet 2012 ! men det är inte säkert att det var så enkelt när beslutet togs.
12 000 000 000 kronor i skulder !!! ...............Resten är (som man brukar säg) historia !

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ducati
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20120313/audi-koper-mc-tillverkaren-ducati
 
:fakta Tackar för toppeninfo - Jag googlade själv, men hittade inte denna sida - Verkligen uttömmande information :tummenupp

Så här i efterhand är det intressant att även läsa "nutidshistoria" på nätet om hur illa ute Ducati var ekonomiskt under den här tiden runt 1994. De stod och vägde på ruinens brant. Känns som att det bara var någon chef som vägrade skriva under konkursdokumentet.

Att 916-modellen räddade företaget är nog ingen överdrift (liksom senare Multistradakonceptet) - Men att de reste sig "på 9" och vägrade kasta in handduken.....imponerande ! Försäljningen (1996) till Texas Pacific Group gjorde såklart sitt till också - Nya friska pengar !

Audi träffade bulls eye med det köpet 2012 ! men det är inte säkert att det var så enkelt när beslutet togs.
12 000 000 000 kronor i skulder !!! ...............Resten är (som man brukar säg) historia !

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ducati
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20120313/audi-koper-mc-tillverkaren-ducati


Var det inte Monster som var räddningen?
 
Back
Top