Ducati 916, 996, 998

Urglubb

Never apologize for making a decision!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 - Honda Cbr600rr
Nu när man är i banorna att skaffa en plastraket igen så ligger Ducati rätt så nära hjärtat. Men det enda jag vet är i princip att de är fina att titta på :tungan

Är det någon större skillnad på dessa 3 som rubriken lyder?
Skulle va fint med lite info från er som åker ducce =)

Mvh.

Jag hade en 998 en gång och kan verkligen rekommendera. Det säger sig självt att det är en kännbar skillnad mellan en 998 och 916, men jag kan inte påstå kategoriskt att 996 skulle på något sätt vara sämre än 998. Jag hade 996 spis i min ST4s och i något Monster. Jag skulle nog rikta in mig på i första hand 998 och i andra 996.

Jag hade en 998 en gång och kan verkligen rekommendera. Det säger sig självt att det är en kännbar skillnad mellan en 998 och 916, men jag kan inte påstå kategoriskt att 996 skulle på något sätt vara sämre än 998. Jag hade 996 spis i min ST4s och i något Monster. Jag skulle nog rikta in mig på i första hand 998 och i andra 996.

ja. 916 är nog inte mycket att hänga i julagrannen...

Finns MASSOR med info, bara man söker.

916.. Tillverkad 94-98, billig försäkring om den är svensksåld. Dyra pga. låga försäkringskostnader. Pulver? Runt 105-110 häst.

996.. Tillverkad 99-01, Dyrare försäkring, hyfsat pulver, mycket botten och mellanvrid med skön topp effekt. Typ 115-120 häst

998.. Tillverkad -02, Sista duccen med gamla utseendet. Modernare motor med bra toppregister. Inte många på marknaden då den bara såldes ett år. Typ 120-125 häst eller så..

Sen finns det MASSOR av specialmodeller typ S, SP, SP3, SPS, R, RS, Factory, Senna, Matrix osv, osv, osv.
Lite olika godis beroende på kombination.

Men med en kompetent förare så tar man en standard 916 runt Gelleråsen på runt 1.15 med sportiga gatdäck.. Det är snabbare än de flesta åker i snabbaste bankörningstempo. Inget att skyta med inför en duktig raceåkare naturligtvis, men ändå.. Inte illa för en hoj med 14 år på nacken.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...