Liksom många andra myter här på SH så frodas myten om att Duccarna är sköra och kräver särskild vård.
Nu har jag en -00´a men den har aldrig klabbat, har till idag rullat relativt lite, 2400 mil men aldrig klabbat.
Normal omsorg är fullt tillräckligt.
Som andra märken finns det givetvis Måndagsexemplar, svårt att veta vilka i förväg bara...
En service med allt som ingår kostar mellan 4-5000 kronor beroende på materialåtgången, ganska mycket pengar men mycket av tiden ligger i att justera ventilerna så är det något du gör själva så minskar det rejält.
Å andra sidan, kan du justera ventilerna själva så gör du allt det andra också så det är ointressant.
SuperSport-modellerna finns det gott om, mycket fler än köpare, därför verkar dom övervärderade och borde vara möjliga att få ner priserna på rejält.
Från -98 kom 900´an med insprutning, ny ram och ändrad stil, 750´an fick nog inte insprutning förrän något år senare.
Om du skall hämta en maskin i Tyskland finns det en sajt,
www.mobile.de som det går att hitta många maskiner på, det lär dock finnas en del lurendrejeri där så var försiktig med förskottsbetalning och sådant.
Kolla ifall serviceboken finns och hur den är ifylld, om det ser ut som om alla ifyllningar är gjorda samtidigt med en penna i samma färg och stämplade med en och samma firma är det kanske läge att ifrågasätta den?
Om det nu blir affär så bör du byta kamremmar per omgående, de skall bytas vartannat år eller var 2000´e mil och det gör du lätt själva.
Detta bytet är liksom en enkel försäkran mot att de går av vilket givetvis orsakar spaghetti bland ventilerna, att byta remmarna är mycket billigare.
Andrahandsvärdet på en privatimporterad maskin blir nog lidande av att den är privatimporterad och att det finns gott om maskiner i Sverige.
Dock skall du givetvis få en slant över när du säljer den men jag tror inte att det lönar sig att importera sådana maskiner och tro att man blir rik på kuppen.
Som andra har sagt så är det nog inte värt besväret om du inte gör ett klipp utöver det vanliga.
Nu ser jag att du bor i syd och då kan det vara en mindre tripp, närmast en lång dagsresa att åka en liten bit ner i Tyskland och hämta en maskin.
Utan långa resor och övernattningar kommer man ju relativt billigt undan, har du en liten pickup eller skåpbil och kör med så slipper du dyrare bil- och bro-biljetter att dras med, samt förhoppningsvis inte så hög sopparäkning.
Det du får är en skoj hoj, även om den inte är så snabb med SH-mått mätt...
Ännu roligare, enligt mej, får du om du väljer en Monster900, men det är ju enligt mitt sätt att se det.