ducati 900ss, före och efter 1998

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har i brist på förstånd, rätt antal kromosomer eller korrekt navling sedan länge gått i tankarna på en Ducati 900ss. Problemet som det verkar nu är att hojarna från 1998 och framåt verkar vara värderade efter sin vikt i guld, och är därmed vida utanför mitt pristak. Vad skiljer ex. en 1995:a från en 1998 förutom att det är insprutning? är det någon skillnad i praktiken, vilken håller bäst, vilken går bäst, vilken har vettigast fjädring etc. Vilka årsmodellsintervall finns det, vad är bra/dålig med de olika modellerna?
Har ex. förgasarmodellerna samma irriterande problem som min nuvarande VFR, att motorn stannar om jag bromsar hårt etc?

/Daniel

Innan -98, alltså de med förknasare, är vad man kan kalla typiska duccar. :) Motormässigt kanon men det elektriska brukar vara lite sådär. Småfel här o där. Men efter 98-99 blev Ducati uppköpt av några jänkare om jag minns rätt och de satte lite kapital i bolaget och fick upp kvaliteten betydligt, så köper du en -99:a eller nyare så vet inte jag (i skrivande stund iaf) ett enda typfel som du behöver vara rädd för. Kolla bara att service är gjord i tid!

Hojarna är billiga att försäkra och ganska roliga så länge det svänger. Blir det raksträckor blir du efter. De är också typiskt jobbiga att köra i trafik pga seg koppling och att man hänger på händerna i låg fart.

Edit: Letar du efter en hoj med billig försäkring rekommenderar jag 750 i.e. eller 620 i.e. Något mindre mos än 900:an men mycket billigare försäkring. Satsa dock på en SS och inte en "Sport".

Last edited:
Svår sålda

Jag skulle inte rekommendera en ducce innan 98 om man inte är en mekare titta på så ny som möjligt.

Samt att dessa hojar är som du säger högt värderade men ack så svårsålda då många utav ducceisterna väljer 748 osv. PRUTA.
Håll koll på blocket efter annonser som som ligger ute länge sätt ut en köpes annons på www.ducceklubben.org så tror jag att du kan få napp på prisvärda 900SSie. Kan varmt rekommendera Ducce otroligt charmig hoj med brutalt ljud. Är dock otrogen med en honda förtillfället.

Lycka till

mike_bike skrev:
.. högt värderade men ack så svårsålda

Det kan jag nog hålla med om faktiskt.

O kolla uppp pris på service i din närhet innan du köper. Stora servicen (vart 2000:e mil eller senast efter 2 år från tidigare service) går på 4000-6000kr. Ställa in ventilspelet på Duccarna är inget du ska ge dig på själv om du inte har riktigt håriga kulor.

Zee skrev:
Det kan jag nog hålla med om faktiskt.

O kolla uppp pris på service i din närhet innan du köper. Stora servicen (vart 2000:e mil eller senast efter 2 år från tidigare service) går på 4000-6000kr. Ställa in ventilspelet på Duccarna är inget du ska ge dig på själv om du inte har riktigt håriga kulor.

Jag ser svetsen som ett vardagsredskap, och bor gärna i garaget med en folköl i näven, så att servicarna blir dyra tror jag inte på ;)

zilog skrev:
Jag ser svetsen som ett vardagsredskap, och bor gärna i garaget med en folköl i näven, så att servicarna blir dyra tror jag inte på ;)

Ok, men du måste veta hur du ska göra också. Helt trivialt är det inte.

Men det finns en instruktion-dvd som du kanske kan få av mig bl.a. där det förklaras grundligt.

Ni skulle inte kunna ge lite pris på 98- och 99:or, alltså vad jag bör kunna få ner dem till med lite prutande nu i februari/Mars då jag hoppas kunnat ha fixat ekonomin såpass att jag har råd.

Zee skrev:
Ok, men du måste veta hur du ska göra också. Helt trivialt är det inte.

Men det finns en instruktion-dvd som du kanske kan få av mig bl.a. där det förklaras grundligt.

Nädå, visst inser jag att en mekmanual krävs, men ventiler är en av anledningarna till att jag vill ha ducce. Jag är tekniknörd och ser fram emot att få skruva sönder en sådan hoj ;)

zilog skrev:
Ni skulle inte kunna ge lite pris på 98- och 99:or, alltså vad jag bör kunna få ner dem till med lite prutande nu i februari/Mars då jag hoppas kunnat ha fixat ekonomin såpass att jag har råd.

Någonstans mellan 50-55 loppor. Inte mer. Och då ska det va inkl. Termisar.

Men som sagt, de övervärderas som fan på blocket ser jag.

Om jag nu skulle ta någon dag flextid och hämta en i Tyskland för 35-40 lapp, hur mycket sämre andrahandsvärde kommer den få den dagen jag ska sälja den? Dvs. jag undrar om det är värt besväret.

zilog skrev:
Om jag nu skulle ta någon dag flextid och hämta en i Tyskland för 35-40 lapp, hur mycket sämre andrahandsvärde kommer den få den dagen jag ska sälja den? Dvs. jag undrar om det är värt besväret.

Räkna med minst 10 loppor mindre + att den blir ännu mer svårsåld.

M.a.o. det är inte värt det.

Liksom många andra myter här på SH så frodas myten om att Duccarna är sköra och kräver särskild vård.

Nu har jag en -00´a men den har aldrig klabbat, har till idag rullat relativt lite, 2400 mil men aldrig klabbat.
Normal omsorg är fullt tillräckligt.
Som andra märken finns det givetvis Måndagsexemplar, svårt att veta vilka i förväg bara...
En service med allt som ingår kostar mellan 4-5000 kronor beroende på materialåtgången, ganska mycket pengar men mycket av tiden ligger i att justera ventilerna så är det något du gör själva så minskar det rejält.
Å andra sidan, kan du justera ventilerna själva så gör du allt det andra också så det är ointressant.

SuperSport-modellerna finns det gott om, mycket fler än köpare, därför verkar dom övervärderade och borde vara möjliga att få ner priserna på rejält.
Från -98 kom 900´an med insprutning, ny ram och ändrad stil, 750´an fick nog inte insprutning förrän något år senare.

Om du skall hämta en maskin i Tyskland finns det en sajt, www.mobile.de som det går att hitta många maskiner på, det lär dock finnas en del lurendrejeri där så var försiktig med förskottsbetalning och sådant.
Kolla ifall serviceboken finns och hur den är ifylld, om det ser ut som om alla ifyllningar är gjorda samtidigt med en penna i samma färg och stämplade med en och samma firma är det kanske läge att ifrågasätta den?

Om det nu blir affär så bör du byta kamremmar per omgående, de skall bytas vartannat år eller var 2000´e mil och det gör du lätt själva.
Detta bytet är liksom en enkel försäkran mot att de går av vilket givetvis orsakar spaghetti bland ventilerna, att byta remmarna är mycket billigare.
Andrahandsvärdet på en privatimporterad maskin blir nog lidande av att den är privatimporterad och att det finns gott om maskiner i Sverige.
Dock skall du givetvis få en slant över när du säljer den men jag tror inte att det lönar sig att importera sådana maskiner och tro att man blir rik på kuppen.

Som andra har sagt så är det nog inte värt besväret om du inte gör ett klipp utöver det vanliga.
Nu ser jag att du bor i syd och då kan det vara en mindre tripp, närmast en lång dagsresa att åka en liten bit ner i Tyskland och hämta en maskin.
Utan långa resor och övernattningar kommer man ju relativt billigt undan, har du en liten pickup eller skåpbil och kör med så slipper du dyrare bil- och bro-biljetter att dras med, samt förhoppningsvis inte så hög sopparäkning.

Det du får är en skoj hoj, även om den inte är så snabb med SH-mått mätt...
Ännu roligare, enligt mej, får du om du väljer en Monster900, men det är ju enligt mitt sätt att se det.

Jag fyller på med kalla siffror, jag sålde min Monster 900 -96 i våras för samma pris jag gav 2 år tidigare. Tyskimport. 52.000,-

Tjejen sålde sin SS 750 -97 förra veckan. Svensksåld. 40.000,-

Som ngn skrev blev SS en helt ny ( och fulare + själlösare ) efter -97. Därför är de också billiga, jag har sett -99 för 50.000,- och det är ju mindre än vissa försöker få ut för sina -95 till -97.

Jag skulle inte fått mer för min Monster om det varit "svensk" så om jag vore du skulle jag tyskköpa en ss900, så dyr du känner att du har råd med.

Kamremsbyten på DucatiSthlm kostade mig under tusen spänn inkl remmar.

Jag vill nog ändå ha så nära 1998 som jag kan komma, dels då försäkringen stiger ju nyare hojen är (nej, det är inte så sabla billigt på mig som är ~25), dels ökar stöldrisken i den staden jag tvingas ställa hojen. Men visst verkar det inte vara någon större skillnad in inköpspris 98-01 nånstans.

Chronic skrev:
Som ngn skrev blev SS en helt ny ( och fulare + själlösare ) efter -97.

:lol Om man köper en i.e. får man alltid höra från gubbarna att de gamla minsann är bättre, snyggare osv. Personligen tycker jag både de gamla SS och de nyare SS i.e. är vackra på sitt sätt. Men SS i.e. är riktigt vackra att beskåda irl, bilder gör dom inte rättvisa.

Det där med själlösare lämnar jag åt SH-yakuzan att kommentera. Men du vet att du la bollen på mållinjen nu va? :)

Zee skrev:
:lol Om man köper en i.e. får man alltid höra från gubbarna att de gamla minsann är bättre, snyggare osv. Personligen tycker jag både de gamla SS och de nyare SS i.e. är vackra på sitt sätt. Men SS i.e. är riktigt vackra att beskåda irl, bilder gör dom inte rättvisa.

Det där med själlösare lämnar jag åt SH-yakuzan att kommentera. Men du vet att du la bollen på mållinjen nu va? :)

När Triumph efter många år av "mysiga gammelmodiga hojar" satsade på ungdomen med sin TT600, när nu det var ( -88? mycket senare?) så gjorde de en kopia på en inplastad japsracer och fiaskot var ett faktum. Inte förren Speedtriplen kom i början/mitten på nittiotalet så steg aktien.

Öhhh...var var jag? Jo jag tycker designen på SS blev väl mycket japsinspirerad efter -97. Mao en sån som du har. Men du har ju fortfarande en jävligt schysst hoj och så...dessutom verkar du rätt ok själv :tummenupp

Klart att du kan shimsa ventilerna själv! Det är inte alls så svårt som det framställs som.
Jag har haft kamskaftare, panthor, 750 sport, 900 SL och 999 och den enklaste att skruva med var absolut 900 SL.
I och med 750 Sport motorn där det går att skjuta öppningsvippan åt sidan så är det en barnlek att byta shims. Ett problem kan vara tillgången på shims samt sättet att mäta stängningsshimset, prata med Pantah på biscaya så ordnar det sig smidigt.

En stor nackdel med hojarna från 91-97 är de långa insugsrören som visserligen ger ett bra vrid i mellanregistret, men ger i stort sett varvstopp över 7000 rpm.
Keihin CR41 med korta insugsrör eller insprut från nyare hoj löser detta.

From 94 så är svingen lite kraftigare samt att det är lite högre lyft på kammarna.
Och du, det är stor skillnad på körupplevelse mellan 750 och 900. Testa innan du köper.
Lycka till!

Chronic skrev:
Öhhh...var var jag? Jo jag tycker designen på SS blev väl mycket japsinspirerad efter -97. Mao en sån som du har. Men du har ju fortfarande en jävligt schysst hoj och så..

:) Ok. Nu har jag iofs inte en SS i.e. längre, men innan hade jag ju en 750. För min egen del är/var det inget jag störde mig på att folk tyckte SS i.e. var lite den fula ankungen inom Ducati. ..bara lite kul med reaktioner och preferenser ju! I grund o botten är alla jävligt trevliga så länge det står Ducati på tanken.

Chronic skrev:
..dessutom verkar du rätt ok själv :tummenupp

Tell me 'bout it. :cool:

/:cdevil

Last edited:
Zee skrev:

Håller med, tyckte nya SS ie modellen var riktigt ful när jag såg den på bild. Ser TOTALT annorlunda ut IRL.

Att import skulle betinga ett lägre pris när du säljer den tror jag inte en sekund på, är rent trams som härstammar från bil sidan att alla bilar som inte är svensksålda är skräp o antagligen stulet. Det största misstaget i dit liv du kan göra är att köpa begagnat hos Bil/mc handlare (möjligtvis om man räknar bort dom RIKTIGT stora kedjorna)

Ett ex. Min svåger är bilhandlare o köper ibland bilar från större firmor, firman har kanske begärt 49 900 :- i hallen, svågern köper loss den för i runda slängar 20 000 papp ( han vet att man ska inte ge mer ). Resten är rent svinn som dom mer eller mindre blåser en stackars kund på...man får ju garanti o allt sånt heter det. En garanti som dom i många fall gör allt för att slingra sig ur när det väl händer nått.

Svensksålt är inte så jäkla snövitt som många tycks tro.

Hög värdering eller inte.. beggade Ducatis har ett högt andrahandsvärde.. det verkar alltid finnas köpare.

Jag körde ett par tusen mil med en Monster från 95.. inte ett fel, inte ens en glödlampa, detta trots klart inspirerad körning. Den var dessutom lite vässad med ca 90 hkr på slangen enl bänkkörning (varför VARFÖR sålde jag den... :va )

En SSie med insprut måste vara omchippad o andra blås annnars undrar man vad man kör omkring på. Med dylik bestyckning blir den harmonisk - flytta upp clip-on någon cm också så hänger man inte så förskräckligt.

En makalös manick på kurvig väg som lämnar det mesta bakom sig då.. hänger på bra rakt fram också.

Köp - min rekommandation. Jag ska definitvt ha en igen.. min våta dröm är en PaulSmart.....

Det verkar ju finnas en hel del info i denna tråden, men jag blir inte klok på årsmodellerna.
98 kom ssie och det är sista modellen med låg regeffekt, vilket ger billig försäkring.
Vad hände sen då? Varför är 99 bättre än 98? Är det värt att lägga ut 1500 extra varje månad på försäkringen om man köper tex en 00a istället för en 98 ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT