Ducati 900 SSie -02 går hackigt efter vintern.

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hej,

Nån som kan ställa en internetdiagnos på vad som kan vara knas på min hoj (ducati 900 SSie -02).

Förra säsongen gick den fint. Nu efter vintern så går den hackigt och bluddrigt en bit in i körning. Kommer lite grann efter 15-20 min och sen blir det allt värre och till sist hackar det så mkt att man antingen måste höja choke eller gas för att den inte ska dö när man står still.

Stannande till på en mack och körde i lite förgasarrengöring sist men har inte kört med det mer än 10-15 min så det har nog inte hunnit få någon effekt.

Några andra grejer man kan kika på? Tack!
 
Är det fortfarande till stor del fjolårets soppa i tanken?
 
Är det fortfarande till stor del fjolårets soppa i tanken?

Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.
 
Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.

Jag har en snöslunga som går skitilla, eller vägrar gå alls, efter sommaren tills man fyller på med fräsch bensin.
 
Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.

Ställde av förgasarhojen med full tank i höstas och blev tvungen att starta den på startgas i våras. Den gick att hålla liv i men var helt okörbar. Med ny soppa startade den på första kicken och gick perfekt. Då har den stått ute under kapell över vintern och har ett tanklock som är välventilerat.
Hojen med insprutning och modernt tanklock med backventil går hur bra som helst efter att ha stått 8mån.
 
Prova klassikern öppna tanklocket för att utesluta tät avluftning från tank.
 
Jag kör med nedanstående sista turen på hösten. Funkar jättebra. Men kör du några mil med tillsatsen du lagt i tanken så ska du se att den bättrar på sig :tummenupp

me_10010-_red_line_si1_bransletillsats_2.jpg
 
Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.

Ja, absolut. Jag har ett litet företag där jag sedan många år lagar och renoverar saker. Saker som ”vanliga verkstäder inte brukar vara så heta på men vill du ha igång din morfars gamla Volvo PV som stått i garaget i 35 år eller behöver du få en tändspole lindad till din Ockelbo snöskoter så är jag rätt person.

Så här års så är det alltid några som hör av sig om att deras båt, bil, mc eller gräsklippare går dåligt eller inte alls och väldigt ofta är det just bensinen som blivit förstörd. Jag har varit med om ” bensin” som Inte gick att tända med gasolbrännare när jag hällt ut en skvätt.

Åldrandet beror nog mest på hur bensinen förvaras. Jag har några gamla bensindunkar i plåt med lock i backelit och i dom verkar bensinen kunna stå hur länge som helst. Åt andra hållet så kom en gång en kompis med en röjsåg som inte startade på grund dålig bensin. Han hade kört flera tankar med den samma dag och rätt som det var så startade den inte när han tankat. Han hade haft en svart dunk stående i solen utan kork en varm sommardag och då blev bensinen förstörd på några timmar.
 
Otroligt vad de skiljer sig mellan upplevda problem med dagens soppa jag har ju skruvat i 40 år på raken med alla tänkbara motorer och har aldrig råkat ut för att motorer gått dåligt på fjolårssoppa. De enda som kan hända är att om man har soppa kvar i flotörhuset så kan den bli svårstartad för de tycks bildas vatten där. Om man bara dränerar ur flotörhuset och låter soppa från tanken fylla upp igen så funkar de alltid för mig ivf.
Värst va när en kompis hitta en bränsledunk med lite soppa kvar i från 1980 talet och detta hände 2010 den testade vi i gräsklipparen. Otroligt nog gick den nästan perfekt den gick så pass bra att jag klippte gräsmattan ivf. Den tappade ca 30% effekt bara men startade lätt.
 
Otroligt vad de skiljer sig mellan upplevda problem med dagens soppa jag har ju skruvat i 40 år på raken med alla tänkbara motorer och har aldrig råkat ut för att motorer gått dåligt på fjolårssoppa. De enda som kan hända är att om man har soppa kvar i flotörhuset så kan den bli svårstartad för de tycks bildas vatten där. Om man bara dränerar ur flotörhuset och låter soppa från tanken fylla upp igen så funkar de alltid för mig ivf.
Värst va när en kompis hitta en bränsledunk med lite soppa kvar i från 1980 talet och detta hände 2010 den testade vi i gräsklipparen. Otroligt nog gick den nästan perfekt den gick så pass bra att jag klippte gräsmattan ivf. Den tappade ca 30% effekt bara men startade lätt.

Gammal soppa var bättre ur lagringssynpunkt än ny.

Min 350 startar inte alls utan att jag tippar i färsk soppa, har den stått några månader är det bara att glömma att kicka igång den och kanske, om man är pigg och fräsch som fan så orkar man springa igång den men då får man vara 2 riktigt jävla pigga, körsugna personer som orkar springa några gånger nerför backen och rulla upp den några gånger och göra om det..

Så, jo, i vissa fordon är det bråkigt med gammal soppa.
Med det sagt, när man får igång den så funkar han fint och startar lätt ända till han kallnat igen.

Motorsågen är det samma med, kan dra fingrarna blodiga utan att den startar men med ny bensin så smäller den igång så fint, gräsklipparn däremot verkar gå på vad som helst och oavsett hur jag behandlar den, honda.. :D

R6:orna startar fint efter vintern då. :)
 
Började hicka 15 min in men körde vidare och det blev aldrig så illa som innan. Det gav sig och det rullade på bra som helst. :banana Hade kanske 1/4 gammal soppa kvar när jag drog ut. Satte på laddare efter förra turen (visade "3/4" då så det var nog inte det å andra sidan har jag upplevt liknande symtom på lågt batteri/lösa kablar så lika bra).

Ska man fundera på att tömma tanken inför nästa vintern då :va Hur gör ni?
 
Min tank rostar ihop om den står tom så jag kör full tank. Nu funkade ju inte det så nästa år blir det alkylatsoppa eller så tömmer jag tanken till våren och slår soppan i bilen. Eller får jag testa om sta-bil funkar.
 
Min tank rostar ihop om den står tom så jag kör full tank. Nu funkade ju inte det så nästa år blir det alkylatsoppa eller så tömmer jag tanken till våren och slår soppan i bilen. Eller får jag testa om sta-bil funkar.

Häll i 2-3% tvåtaktolja i bränslet/tanken inför vinterdvalan så slipper du rost. De gör ingen skada att köra upp en tank tvåtaktsbränsle på våren.
 
Hade samma symtom på min ssie efter att stått med pump-bensin över 8månader. (startade och gick bra på tomgång men vid belastning så började den spotta och ha sig). Numera så kör jag "miljöbensin" vid långtidsförvaring, det har motverkat sånna bekymmer.

Dagens pump-bensin har rekommenderad lagringstid på 3 månader (och det är väl inte bensinen i sig som blir "dålig" utan mer att tillsatser etc reagerar konstigt, och framförallt skapar beläggningar på både det ena o det andra).
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top