Ducati 900 SS

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nu till våren är det dags att köpa hoj igen.
Tidigare så har jag endast kört sporthojar och det trivs jag med.

Jag tycker även att Ducati 900SS är av intresse, en av fördelarna är den låga försäkringen som endast är 1/4 av vad jag får betala för tex. en Honda 954.

Dock så har jag aldrig kört en Ducati 900SS, hur upplevs dom i jämförelse mot en modern Japanare rent fartmässigt tex. acceleration ?.
Jag älskar prestanda och adrenalin, kommer jag bli besviken om jag bara kört Japanska sporthojar sedan tidigare ?

Hur står sig reservdelar och service till denna typ av cykel ?, är dom lite dyrare eller mycket dyrare ?

Jag kanske bör ge upp drömmandet angående en 900SS och behålla siktet på en 954 eller GSXR-1000 ....???
 

Bifogat

  • 10.jpg
    10.jpg
    89.4 KB · Visningar: 76
  • 9999999999999.jpg
    9999999999999.jpg
    35.7 KB · Visningar: 64
Last edited:
Ja du kommer bli avhängd av alla literhojar och en och annan bil. Men det finns mer att glädjas över istället. Prova först.
 
Det går inte att jämföra motorn i en 900SS med en 1000cc Rad4. Inte ens en 600cc rad4. Eller ens en liten 748:a.. Du blir frånåkt av samtliga rakt fram.

Gillar du effekten i rad4 maskiner så är inte en 900SS hojen för dig. Motorn har en utpräglan låg-mellanvarvs karaktär. Kommer man över 9000rpm dör motorn och man måste växla.

En SS är byggd för kurviga vägar och medelsnabba banvarv. Den funkar utmärkt under längre körningar och snabbare "touring". Bra fjädring, mycket bra chassi. En kurvmaskin.

Det finns en hel del grejer till SS´n om man vill göra den annorlunda.
Reservdelar och service ligger prismässigt bra till.

Tips: Titta på en SS1000DS istället. Den lilla skillnaden i cc gör underverk. Motorn är starkare och mer varvvillig. Och de "gamla" 900:orna har råkat ut för prisras pga. 1000DS motorns förträfflighet
 
Last edited:
Hade ungefär samma tankegångar som du! Var helt inne på en Ducce först, men det blev en Aprilia........
Billig försäkring, underbar båge att köra som bara går och går och går......
Skulle dock vilja byta min till en Mille R, mer godis
 
Okej, tack för svaren.

Att bli ifrånkörd av alla 600cc vill jag förstås inte bli....
 
burner skrev:
Okej, tack för svaren.

Att bli ifrånkörd av alla 600cc vill jag förstås inte bli....


OBS. Frånkörd rakt fram, i kurviga partier är det helt upp till dig :tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top