Ducati 900 97, klickar inte när jag försöker starta

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Batteriet är laddat
Det minsta jag hade förväntat mig var att den skulle klicka när jag trycker på startknappen, men inte ett liv.

Säkringar kollade, friläge och killerswitch i rätt läge.

var ska jag börja?
 
Börja med att kolla lilla vita kontakten på baksidan av startreläet.
 
Tack, var sitter det?
Följ pluskabeln som går från startmotorn uppåt så kommer du till reläet.
Passa samtidigt på att göra rent alla kontaktytor. Även från relä till batteri.
Och glöm inte minuskabeln.
 
Om du mäter spänningen på startrelä med startknappen intryckt så får du svar om startrelä är kass eller om det är något annat. En bra början.
 
Jag plockade isär alltihop, ska i alla fall rengöra och packa om förgasarna. Jag tog med reläet och tänkte testa om det är paj.

Hur mäter man om det funkar eller inte?
 
Du lägger på plus o minus på stiften på baksidan, då ska det dra.
Jag har manualen till en sådan på cd som jag kan överlåta om du sätter in en slant till Röda korset i Ukraina.
 
Jag har plockat loss den och har den hemma, men man behöver ström för att mäta funktionen eller går det att mäta utan batteri?
 
Jag har plockat loss den och har den hemma, men man behöver ström för att mäta funktionen eller går det att mäta utan batteri?
Kolla om du har nån liten 12v= adapter till nån pryl som du kan använda för att spänningssätta spolen.
 
900SS off run start voltages.jpg

Längst uppe till höger ser du startmotor och relä.
visserligen är schemat för en SSie tror jag men det ser nog likadant ut.
12V + och - får spolen att dra.
Utan 12V kan du inte testa.
 
Jag plockade isär alltihop, ska i alla fall rengöra och packa om förgasarna. Jag tog med reläet och tänkte testa om det är paj.

Hur mäter man om det funkar eller inte?
Man kopplar ett batteri till Stiften.
När man gör det bör det smälla till som om man slår en hammare i köksbordet.

I varje fall lät det som om jag slår en hammare i köksbordet efter jag gjort rent startreläet på Sprint RS.
Vilket kanske inte är självklart om man är ovan med verktyg och lödkolv, ta sönder, göra rent, sätta ihop ett startrelä.

Har du mätt batterispänningen ?
Bör vara 12,7 -12,8 Volt med Yuasa/Exide, med billiga Biltema eller andra billiga batterier 12,9 - 13,1 Volt. Ett duygn efter laddning. Direkt efter laddning är det högre spänning än normalt.

Testsladdar underlättar mätningar.

Ett dygn efter laddning med Smart-laddare. T.ex.
 
Last edited:
Tröttnar du på den så säg till, jag är spekulant på ett sådant objekt.
 
Ta ett förlängningsskaft och prova knacka på startreläet. Ibland "svetsar" den ihop sig själv. Har hänt mig ett antal gånger.
 
Tack för alla förslag. Jag kommer att plocka isär alla sladdar o kontakter och rengöra.

När jag ändå har er på tråden; tankgivaren verkar ha gett upp, reservlampan är alltid tänd. Jag plockade ur den försöker förstå hur den funkar, hur man kan mäta om den den funkar efter lite rengöring, går den att laga?

Det är en sån där enkel som bara visar att man är nere på reserven.
 
Det är inte så enkelt att någon större kontakt i kabelstammen har ärjat så att det blir avbrott i den? Då kan ju allt möjligt roligt hända, i synnerhet om det blir mystiska resistanser i analoga mätare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top