Ducati 900 1997, tänder inte alls

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
I höstas, när jag skulle köra hojen till garaget för vinterförvaring, så vägrade den att starta. Bara 2 bastanta avgasknallar innan batteriet var tomt.

Den hade börjat gå lite illa, efter många mils övningskörning i stan och på låga farter med en son.
Han tog kortet och min hoj fick stå still i ett par dagar, sen gick den inte att starta.

Sen orkade jag inte utan tänker ta tag i allt i mars.

Jag kommer att renovera förgasarna och lita annat. MIn misstanke är förgasarna är i stort behov av nya packningar och rengöring.

Det sitter nya kamremmar i, nytt LiFePo atteri och alla tänddelar är bytta.

Nån som har nåt förslag på vad man behöver kolla?

Dubbelkolla så att alla markeringar till kamdrivningen stämmer, bara en tanke.

Gnista och soppa vid rätt tidpunkt så ska det fungera. Kolla så att du har gnista och om stiften är blöta. Dito ovan.

Mät spänningen närmare ECU'n än batteriet när den går på startmotorn. Avgasknallarna du får, förmodligen precis när du släpper startknappen, skulle säga åt mig att kontrollera batteriet, dess poler, dess jordning i chassit och pluskabelns status. Det kan hända mycket med kontakter efter 14 års tid. För mig genom åren har det i 10 fall av 10 varit ett pissigt batteri som måst bytas.

Regel nr 1 vid felsökning: Gör det lättaste först.

Om batteriet var kasst vid startförsöket hade jag bytt batteri innan jag hade börjat bråka med förgasarna.

Gå över alla elkabelanslutningar.
+ Batteri-> Startrelä->Startmotor.
- Batteri -> Ramen-> Motorn
Gör rent och putsa med lite smärgelduk.
Ducati har väldigt klena kablar, det är värt att köpa bättre och byta ut.
Skyllermarks om du har råd, Biltema duger.

Har du gnista på båda stiften?
Har du bra snurr på startmotorn?
Har du dryga 12V på batteriet när startmotorn går?
Startar den med lite startgas?

Testa att kabla igång den från en bil, då får du ju en direkt och enkel indikation på om det är elrelaterat eller inte.
Om du kablar den MÅSTE bilen vara avstängd.
Ducati ECUer får spunk annars.
Om du tänker prova så jorda då minuskabeln från bilbatteriet i motorn och dutta med plusklämman på pluspolen på startmotorn med hojens tändning på.
Men jag skulle verkligen kolla allt annat först, du måste ändå göra det på den hojen.

Tack för alla tips!!

Batteriet var i perfekt skick, rejäl fart på startmotorn. Det mystiska var ett den hade stått still i 2 dygn, efter att ha startat och gått ganska bra, lite ryckigare än normalt, vilket jag tänkte att lite obalanserad, läckande och igenkorkade förgasare orsakar och efter det ville den inte starta.

Jag ska gå igenom alla kontakter, slangar, stift och kablar. Ska även kolla så att remmarna inte kuggat över.

Den har haft lite hyss för sig ner det regnat, den bakre cylinder slocknar en liten stund. Men den kommer tillbaks igen.

Kan risig ventiljustering orsaka det jag beskriver?

Jag har haft en sån som började misstända i regn, en Ducatimek tipsade om tändningspickupen som jag bytte, kostade runt en lax. Det löste mitt problem och var tydligen vanligt

Ignition sensor.PNG

Så ser det ut på en 900SSie-motor.

Jag tror det sitter 2 st innanför statorkåpan. jag har bytt stator och tändmodul, är det nåt där som kan ha gått galet, jag har kört några 100 mil efter bytet. Men den har alltid varit lite tjurig när det varit fuktigt, tills man fått upp värmen lite. Nu har den stått i varmt garage hela vintern så nu kanske den bara hoppar igång...

Om den har varit tjurig när den är fuktig så låter det ju som att du har krypströmmar någonstans. Nu har jag inte järnkoll på hur topparna ser ut på den där, men det är ju inte ovanligt att det samlas fukt runt stiften.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti