Ducati 899 Panigale - tråden

Provkörde en sån när den var ny, jämfört med min Fireblade med ungefär samma kraft, så upplevde jag Ducatin över lag lite piggare men framförallt i bottenregistret, och betydligt lättare att slänga runt när det svänger.

Ljudet är klassiskt Ducati-twin fast inte så skramligt som man kanske är van vid från andra Ducati-cyklar.
 
Provkörde en sån när den var ny, jämfört med min Fireblade med ungefär samma kraft, så upplevde jag Ducatin över lag lite piggare men framförallt i bottenregistret, och betydligt lättare att slänga runt när det svänger.

Ljudet är klassiskt Ducati-twin fast inte så skramligt som man kanske är van vid från andra Ducati-cyklar.

Ducati skramlet härstammar från torrlamellkopplingen. Den kopplingen finns ej på nyare modeller.
 
...så har även jag gått tillbaka till Ducce, efter några år med radfyra från japan.
ZX10an (12:a) gick inte att försäkra längre, så det blev till att downsiza en smula.

Det är en härlig liten friskus helt klart, får se vad hon är kapabel till på banan när säsongen drar igång på riktigt. :banana
 
...så har även jag gått tillbaka till Ducce, efter några år med radfyra från japan.
ZX10an (12:a) gick inte att försäkra längre, så det blev till att downsiza en smula.

Det är en härlig liten friskus helt klart, får se vad hon är kapabel till på banan när säsongen drar igång på riktigt. :banana

Jag är sugen på en 899. Hoppas man inte tröttnar på ljudet vill ju att den ska låta vasst hehe .
 
Jag är sugen på en Ducati 899 Panigale och undrar ifall någon här i forumet eller specifikt i denna tråd har en till salu? Vart i landet du och hojen finns spelar ingen större roll :)

Alla förslag beaktas men fräschast hoj för rimligast pris prioriteras!

Seriös, snabb och smidig affär utlovas.
 
Fick OK pris på Trygg Hansa
Är iofs gubbe och bor en bit utanför Stockholm.
 
NU är det ju fel i just denna tråd så se det som OT. Men skälet till att jag kör en 1098 var att den var löjligt billig i försäkring. Klart billigare än 848 och alla efterföljande motsvarande Ducati. Riskokare skall vi inte ens prata om försäkringsmässigt.
 
Nån som kan ge lite råd, står nu utan hoj och har kikat på både 899 959 och 1098 samt 1199. Dock är 1199 sjukt mycket dyrare att försäkra så jag tvekar lite där. Då jag bara kört 899 en mycket kort sträcka och det inte växer ducatihandlare direkt på träd i malmötrakten så behöver jag er kunskap. Jag vill köpa en ducce som jag kan köra väg men även lite bandagar med. Jag vill gärna ha bra bottendrag och oroas därför av 899/959 att de har för lite kraft? Eller är oron obefogad? Kommer jag kunna hitta vad jag söker i bra skick sub 100kkr?
 
Nån som kan ge lite råd, står nu utan hoj och har kikat på både 899 959 och 1098 samt 1199. Dock är 1199 sjukt mycket dyrare att försäkra så jag tvekar lite där. Då jag bara kört 899 en mycket kort sträcka och det inte växer ducatihandlare direkt på träd i malmötrakten så behöver jag er kunskap. Jag vill köpa en ducce som jag kan köra väg men även lite bandagar med. Jag vill gärna ha bra bottendrag och oroas därför av 899/959 att de har för lite kraft? Eller är oron obefogad? Kommer jag kunna hitta vad jag söker i bra skick sub 100kkr?
Jag som har en otroligt slö 1098 :cool: ser 899 / 959 fara kring mig som loppor.
Helt klart är att de går riktigt bra. Skulle jag köpt en annan banhoj idag skulle en 959 legat bra till.
 
Så det är så, jag som trodde 1098 var snäppet bättre men det är klart att saker och ting har hänt. 959 är ju på 150hk och 1098 160 om jag minns rätt
 
Så det är så, jag som trodde 1098 var snäppet bättre men det är klart att saker och ting har hänt. 959 är ju på 150hk och 1098 160 om jag minns rätt
Du ska ju ha med i beräkningen att jag inte är särskilt snabb.
Hojen är betydligt mer kompetent än föraren i mitt fall.
Men, de som kör 959 och 899 på bana är överlag väldigt nöjda.
Och så får du ju en rad finesser, om man nu vill ha det.
Det finns en 1098 som är racekittad, jag vet inte om den är reggad och gatkörbar som stod till salu på Sviestad i helgen.
Någon på NF-Racing nfracing.se sålde den till förmån för nytt projekt.
 
Jag har en 899:a som jag är mycket nöjd med (den är inte riktigt orginal längre men motorn är orörd utöver slipon, filter och mappning). Jag har precis bytt försäkring till Trygg Hansa och avställningsbar helförsäkring kostar ca 6 500/år ( 48 år i villa i lugn förort till Stockholm) men vissa bolag vill ha 55 000/år så kolla runt ordentligt för bästa pris.

Vad gäller bottendrag så finns det en del men den gillar att varvas och det ordentligt, våga gasa så rör det på sig utan problem. Med det sagt så är bottendraget helt ok jämfört med tex en 600 radfyra, det är trots allt en L-twin på nästan 900 kubik.

Skall du köra mycket gata så skulle jag nästan vilja påstå att 899:an är ett bättre val än 1199:an, är det bara bana som gäller så är 1199:an det bättre valet för en duktig förare. Är du glad nybörjare eller medelgod förare är skillnaden mellan 899/1199 mindre och för ovana kan 899:an vara lättare att hantera då den inte är lika brutal som 1199:an.

959:an har QS både upp och nedväxling vilket är en av de få saker jag saknar på 899:an och de senare modellerna har även uppdaterad kurv-ABS och en lite mer förfinad traction control.

Så summasumarum så har jag svårt att se att du skulle bli missnöjd med en 899:a

Nedan kan du se min "almoust all-carbon" version av Panigale 899

vår 2021-5.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top