Video Ducati 899 Panigale Review - Baron von Grumble

Någon dag långt i framtiden kanske. Just nu är det någon nolla för mycket på priset för mig :P
 
Tycker det är så kul när han kommer på att han kanske skulle prova Racemode :D

Verkar helt fantastisk den hojen. Synd bara på att det inte är enkelsving :/
 
Inte ett dugg sugen.
Iden att skruva fast styrhuvudet i motorn med hjälp av en gjuten aluminiumlåda är kostnadsbesparande. Men med tanke på Rossis brist på framgångar med den här principlösningen, det slutade med konventionell ram på Ducatis MotoGP hoj så är jag inte ett dugg sugen.
Vill ha nått lättkört.
Inte en hoj med en ramkonstruktion som kom sist vid Bikes test av Superbikes på Gelleråsen.
Testet gav Aprilia RSV4 snabbast, sedan BMW S1000RR och en preppad Kawasaki ZX-10R och sist Panigale 1199.
Finns det inga instruktionsvideos på Youtube av hur man ställer ventilspelet på en Panigale?
Dom måste väl börja med hur man monterar av framdelen på hojen från motorn?
Eller?
 
Inte ett dugg sugen.
Iden att skruva fast styrhuvudet i motorn med hjälp av en gjuten aluminiumlåda är kostnadsbesparande. Men med tanke på Rossis brist på framgångar med den här principlösningen, det slutade med konventionell ram på Ducatis MotoGP hoj så är jag inte ett dugg sugen.
Vill ha nått lättkört.
Inte en hoj med en ramkonstruktion som kom sist vid Bikes test av Superbikes på Gelleråsen.
Testet gav Aprilia RSV4 snabbast, sedan BMW S1000RR och en preppad Kawasaki ZX-10R och sist Panigale 1199.
Finns det inga instruktionsvideos på Youtube av hur man ställer ventilspelet på en Panigale?
Dom måste väl börja med hur man monterar av framdelen på hojen från motorn?
Eller?

Haha, tyckte den här posten var riktigt rolig.

Duger den ej åt Rossi så lär den ändå kanske duga åt dig?

Kostnadsbesparing skulle jag inte säga, kanske i långa loppet men den utvecklingen som skett så är det allt annat än en besparing. Ramen har förmodligen andra fördelar än att enbart vara billigare - känns lite sådär att bygga den billigaste ramen på en Moto GP hoj. Fördelarna får någon annan gärna lista, men jag skulle gissa på minskad vikt och storlek.

Sen när det gäller Bike tester, så handlar tiderna mest om hur bra föraren hittar hem på respektive hoj.

Skall man då ha en fingervisning om hur snabba dessa hojar egentligen är ska man kanske låta en nationell mästare göra några hotlaps och med en del varv så föraren hittar hem.

Jag har å andra sidan sett massa tester där Panigalen är snabbare än ZX10R.

Motorrad testade S1000RR HP4, S1000RR, Panigale S och Panigale där standard Panigalen var snabbare än standard S1000RR, men HP4:an var snabbare än Panigale S. Då var det en erkänt bra förare, Christian Kellner (ex IDM förare) och banan var Calafat.

S1000RR hade cirka 10 km/h högre fart på raksträckorna, panigalen åt upp försprånget i kurvorna. Panigalen är vanligtvis långsammare än BMW:en, men när det svänger brukar panigalen hänga med riktigt bra och även lämna de flesta literhojarna... det är på raksträckorna som handikappet visar sig tydligt.

I superstock fungerar den riktigt bra och nu verkar det se bättre ut i WSBK med.

När det gäller siffror och prestanda så imponerar panigalen, men det är inte därför man köper den. Däremot reagerade jag på att du avfärdade konstruktionen för att den inte räckte till åt the GOAT och att du läst några tester.

Förresten, när de bytte till konventionell ram på duccen så hjälpte det inte ett piss...
 
Inte ett dugg sugen.
Iden att skruva fast styrhuvudet i motorn med hjälp av en gjuten aluminiumlåda är kostnadsbesparande. Men med tanke på Rossis brist på framgångar med den här principlösningen, det slutade med konventionell ram på Ducatis MotoGP hoj så är jag inte ett dugg sugen.
Vill ha nått lättkört.
Inte en hoj med en ramkonstruktion som kom sist vid Bikes test av Superbikes på Gelleråsen.
Testet gav Aprilia RSV4 snabbast, sedan BMW S1000RR och en preppad Kawasaki ZX-10R och sist Panigale 1199.
Finns det inga instruktionsvideos på Youtube av hur man ställer ventilspelet på en Panigale?
Dom måste väl börja med hur man monterar av framdelen på hojen från motorn?
Eller?

Spelar det någon roll du lär ju aldrig kunna köra så snabbt ändå eller hur?
 
Haha, tyckte den här posten var riktigt rolig.

Duger den ej åt Rossi så lär den ändå kanske duga åt dig?

Sen när det gäller Bike tester, så handlar tiderna mest om hur bra föraren hittar hem på respektive hoj.

Skall man då ha en fingervisning om hur snabba dessa hojar egentligen är ska man kanske låta en nationell mästare göra några hotlaps och med en del varv så föraren hittar hem.

Motorrad testade S1000RR HP4, S1000RR, Panigale S och Panigale där standard Panigalen var snabbare än standard S1000RR, men HP4:an var snabbare än Panigale S. Då var det en erkänt bra förare, Christian Kellner (ex IDM förare) och banan var Calafat.

I superstock fungerar den riktigt bra och nu verkar det se bättre ut i WSBK med.

Förresten, när de bytte till konventionell ram på duccen så hjälpte det inte ett piss...

På annat sätt, om inte Rossi klarade av Ducati, ja jag är faktiskt inte dum nog att tro att jag skulle klara det bättre än Rossi.....

Kruxet med att sätta en nationell mästare på en hoj är att det testet gör mig inte ett dugg intresserad. I Motorrads test av en rad Superbikes våren 2010(?), testet kördes med 15(?) MC-journalister och Freddy Papunen , svensk mästare på Superbike, så var Freddy snabbast på S1000RR och därefter med Ducati 1198.
Men för MC-journalisterna gick det inte alls lika bra på Ducati 1198. De var helt enkelt inte lika proffsiga som Freddy. En journalist var t.ex. snabbast på en Honda CBR1000RR.
Därför tror jag helt fräckt att det funkat bättre för mig på CBR1000RR än Ducati 1198.
För jag är inte av mästarklass. :(

Det börjar se bättre ut i WSBK för Panigale. Och skälet är för mig att man "minskat" den strypning på insuget som Ducati tvingats ha på sina 1198 WSBK och som Panigale OCKSÅ fick när de började köra med Panigale 1199 i WSBK.
Kruxet var att med samma strypning som på de gamla Ducati WSBK hojarna var inte Panigale konkurrenskraftig. Man har alltså tillåtit ett större insug i WSBK jämfört med Ducati 1198 för att Panigale ska vara konkurrenskraftig i WSBK.

Ducati har idag marknadens äldsta motoride.
Medan övriga tillverkare försöker korta motorerna för centraliserad massa och förlänga svingen för mindre vinkeländringar när hojen fjädrar,
ja då säljer Ducati marknadens idag längsta motor och kortaste sving.
 
Tack för denna!
Jag står i valet och kvalet mellan en 1x98 och 899. :)
 
Sicken sköning, kul att någon som glider med polaren gör en liten review. Säkert därför folk gillar hans reviews, för att det ser ut exakt som när de själva är ute och kör. :D

Förövrigt vill jag ha en S1000 RR inte Panigale. Faktum är, 1000 RR med Turbo, M M M;
 
Näää..har precis köpt mig en 1199S så en linten sån känns onödig :D Har inte plats för 4 hojar ...3 är max just nu.
 
Stora twinnar på 1000+ cc är generellt svårkörda med sitt kraftiga gas svar både vid påslag och motorbroms. Det gör att dom flesta förare känner sig mer hemma på 1000 cc radfyra.
En Ducati 848 eller 899 är nog betydligt trevligare och lätthanterad att köra för dom flesta på sh.
 
Han har faktiskt köpt sig en 899 efter detta - ja, antar att han gillade den på riktigt.

Är själv sugen på en sån och tror faktiskt att den är mycket mer användbar än en 1199 för mig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top