Ducati 888/ Italien

johnny weigelt

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2022
Hoj
Ducati 888 strada, 93-Ducati diavel,11-Yamaha TX750 73
Hej.
Har köpt en 888 (årg 93) som jag måste få ursprungskontrollerad men saknar original reg-bevis från Italien. Har papper med stämpel och klistermärke från Italien som man fick med i slutet av 1990 talet då den exporterades till Danmark. Hojen blev aldrig reg i DK, stod i ett vardagsrum i 20+ år.
Transportstyrelsen godkänner inte detta tyvärr, och så är frågan hur får jag tag på de "riktiga" reg-beviset???
Har skrivit och ringt till motorkontoret i Milano (Hojen var registrerad där) men får inte tag på någon.

Så är frågan.... Finns där någon därute som kan hjälpa mig på något sätt?

Mvh Johnny Weigelt
 
Tror inte det går att rega den, den är inte förregad o då måste den klara av dom regler som är idag inklusive avgas krav euro5.
 
Tror inte det går att rega den, den är inte förregad o då måste den klara av dom regler som är idag inklusive avgas krav euro5.
Hej.
Tror du har missförstått lite. Får jag bara tag i reg bevis är det inget problem att regga.
 
JWC har försökt sälja en 851 hur länge som helst med liknande problem. https://jwcmotorcycles.com/ducati-900-ss-1977-kopiera

Har funderat på den många gånger då 851/888 är en av mina drömmars hojar. Om du ska sälja din 888 då du tröttnat på att stånga dig blodig mot myndigheternas hårda vägg av motstånd så hör gärna av dig till mig.
 
När jag jobbade med lagkrav på fordonstillverkare så kom ofta liknande frågor från säljbolag. Det finns oftast en (1) person som har detta som bonusuppgift på huvudkontoret. Enda sättet att nå den personen är att hoppas att den svenska importören vill hjälpa dig då det brukar kräva kontakter att hamna rätt. Sedan är det nog inte ett reg.-bevis du behöver utan en ursprungskontroll. Nästa problem är om den ens accepteras med tanke på avvikelse i krav kopplat till ålder. I USA finns det undantag när den blir tillräckligt gammal men jag kan inte Svenska reglerna. Annars är ju en äventyrlig variant att resa till Italien och få den inreggad där, för att sedan importera den (igen) men modern reg-bevis.

Jag hoppas det löser sig.
 
Utan att ha belägg för det så kan ett telefonsamtal till IBC i Arboga vara till hjälp.
Chrisse där är påläst på ducati, han kanske kan/vet nån som vet...
 
När jag jobbade med lagkrav på fordonstillverkare så kom ofta liknande frågor från säljbolag. Det finns oftast en (1) person som har detta som bonusuppgift på huvudkontoret. Enda sättet att nå den personen är att hoppas att den svenska importören vill hjälpa dig då det brukar kräva kontakter att hamna rätt. Sedan är det nog inte ett reg.-bevis du behöver utan en ursprungskontroll. Nästa problem är om den ens accepteras med tanke på avvikelse i krav kopplat till ålder. I USA finns det undantag när den blir tillräckligt gammal men jag kan inte Svenska reglerna. Annars är ju en äventyrlig variant att resa till Italien och få den inreggad där, för att sedan importera den (igen) men modern reg-bevis.

Jag hoppas det löser sig.
Hej.
Ursprungskontroll är det jag skall göra när jag får tag i beviset. Har ju varit registrerat i italien.
 
Hej.
Ursprungskontroll är det jag skall göra när jag får tag i beviset. Har ju varit registrerat i italien.
I England så makuleras alla Gammla regbevis när hojen exporteras utomlands o då går det ej få någon kopia, det finns en annan tråd om detta och jag har för mej att det blev en möbel av den hojen helt omöjligt att lösa.
 
S
I England så makuleras alla Gammla regbevis när hojen exporteras utomlands o då går det ej få någon kopia, det finns en annan tråd om detta och jag har för mej att det blev en möbel av den hojen helt omöjligt att lösa.
Tillverkaren kan utfärda rätt intyg som krävs för given marknad. Men det är som sagt väldigt svårt att få den kontakten som privatperson.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top