Ducati 848 vs Triumph Daytona 675

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Ducati 999S
Hej!

Nu är det som så att jag går i "handla ny hoj" tankar och har fastnat lite för dessa två modeller.. Ducce och Daytonan alltså.

Det jag tänkte höra med er är om ni kan hjälpa mig att välja?
Överväga fördelar/nackdelar mot dem båda osv.

Tex;
Ducatin är dyrare i inköp och försäkring vilket inte direkt talar till dess fördel.
Den har däremot en design som är utom denna värld enligt mig! (Panigalen är outstanding men tyvärr så skiter jag inte stålars så det blir inget av med den.)

Finns det några kända fel på 848:an? Och hur är körupplevelsen? Jag har gärna fått för mig att Ducati är som 90-talets HD med så kraftiga vibrationer så att en prostataoperation är oundviklig efter en långfärd.

Triumphen är en vacker cykel att titta på och den har vunnit otaliga utmärkelser år efter år. Dock så vet jag inte om den och 848:an blivit jämförda mot varandra?
Den är rätt billig i inköp samt försäkringen är överkomlig trots att IF slutat med sin märkesförsäkring!

Och jag undrar samma sak där, finns det några kända fel/barnsjukdomar på Daytonan?
Och även körupplevelsen där? Sen är det ju en engelsk cykel så jag betvivlar att elsystemet är tipptopp? :rolleyes:

Vore mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp av er! :tummenupp

/Henke

Jag har inte haft 848, men däremot 1098 som ser likadan ut, så har väl lite relevant erfarenhet.

Så här tycker jag:
Ducatin är snyggare.
Trajjan är mer lättsvängd.
Ducatin har rejsigare sittställning.
Trajjan har billigare kinakåpor och shit, och är enklare att få tag på reservdelar i allmänhet.
Ducatin känns pålitligare och mer genuin kvalitet.
Ducatin har bättre bromsar.
Ducatin har betydligt bättre bottenvrid.
Trajjan gav mig något bättre varvtider.
Duccen gör även att man känner sig som världens coolaste på världens ballaste hoj.

Blev mycket prat om känslor, men mc är ju rätt mycket känslor, så jag tycker det är direkt relevant.

Hjärta: Ducati
Hjärna (plånbok): Triumph

Har du tittat på Mv Agusta F3?

Budget? Daytona 675
Posör? Duc 848
Banräv, hjärta och hjärna? 675R!

Den hojen får mig att le och skrocka förnöjt :)

Har kört 848 å 1098 i typ 12km vardera. Men måste säga att de känns gammelmodiga. Påminde mycket om polarens 750s nått. 1098an Hoppade å skuttade på låga varv som bara den, över 4k rpm va det som vilken hoj som helst. 848an va mycken skönare då man slapp de mesta av vibrationerna på lågvarv men den usla mätaren e bara att slänga. Gick ej att se nått alls när solen sken.

Hade nog för höga förväntningar på duccarna men daytonan e helt klart bättre hoj. Å ljudet på L-tvinnen e nice när duccarna kör förbi men jag hade väldigt svårt att höra det sköna tvinn-ljudet när man väl körde dem. Trajjans visslande hör man dock konstant men vette fan om det e en fördel. Sen tycker många att trajjan har en karaktäristiskt trevlig motor. Men jag tycker den e sååååååå tråkig å "trött". Gasresponsen e skräp i den. Du kommer ut ur en kurva å ska snällt lägga på lite gas men den rycker fett till istället... nä ta en rad4a istället :p

Last edited:
Tack för alla era svar! :tummenupp

Hade faktiskt inte haft en tanke på att tuba fram några klipp.. Jag har iaf kollat igenom de flesta jag hittat och det verkar vara precis som ni säger, Duccen lite mer kvalitetskänsla men mer svårkörd och Triumphen är lättkörd som en kundvagn.

Och jag kan väl med handen på hjärtat erkänna att jag inte är någon Rossi, så Triumphen är mer intressant.

Men jag ska åka och kolla och provköra dem diReckT..! när jag kommer hem från Norge! :D

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER! Hoppas det regnar.
(Man firar inte midsommar i Norge så jag ska åka och jobba mina elva timmar snart och jag tjänar inte en sekin extra trots midsommar.) :huvet

haha, jooooooobbbbaaaa :)

Det dära med att kvaliteten e bättre på duccen mot trajjan... naaaah vet ej om det e så. Tyckte massa detaljer på duccarna va som vilken hoj som helst. Lite långa skruvar här å där, ful klämma(hållare) för ljuddämparna bak, massa saker som störde mig. Inte alls så som jag förväntade mig. Blev mer förvånad över hur väl ihopskruvad daytonan va jämfört med det som jag testat. Förutom den gräsligt fula valet att låta ramen va så kornig på ytan så e känns den super kvalitetsmässigt. Tanken ex e minst lika fin som på duccen. Sen har man oxå den låga vikten på trajjan... Shit här babblar man på igen men iaf glöm duccen :P

Last edited:
haha, jooooooobbbbaaaa :)

Det dära med att kvaliteten e bättre på duccen mot trajjan... naaaah vet ej om det e så. Tyckte massa detaljer på duccarna va som vilken hoj som helst. Lite långa skruvar här å där, ful klämma(hållare) för ljuddämparna bak, massa saker som störde mig. Inte alls så som jag förväntade mig. Blev mer förvånad över hur väl ihopskruvad daytonan va jämfört med det som jag testat. Förutom den gräsligt fula valet att låta ramen va så kornig på ytan så e känns den super kvalitetsmässigt. Tanken ex e minst lika fin som på duccen. Sen har man oxå den låga vikten på trajjan... Shit här babblar man på igen men iaf glöm duccen :P

Haha, någon som tullat lite väl på schnapsen? :fyllisar :tungan

Men hallå! Det är italienare vi pratar om.. Du vet.. Mi scusi, vaffanculo! :3freak
Det är inte så noga vissa dagar där borta!

Men det ska bli intressant att komma hem och klämma och känna på dem :tuttar

Körde 848 2år över 1200 mil utan problem, inte en hoj jag skulle åka nån kontinent resa på, men jag e gammal.
Gå med i Ducatiklubben åk bana och ha kul.

Tack för alla era svar! :tummenupp
Och jag kan väl med handen på hjärtat erkänna att jag inte är någon Rossi, så Triumphen är mer intressant.
:D
GLAD MIDSOMMAR PÅ ER! :huvet

Blev det inte lite fel där? Vore inte det här bättre?
Och jag kan väl med handen på hjärtat erkänna att jag inte är någon Casey Stoner, så Triumphen är mer intressant.
alternativt
Och jag kan väl med handen på hjärtat erkänna att jag är som Rossi, vill ha nått lättstyrt, så Triumphen är mer intressant.

:D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...