Ducati 848 tråd.

Chrille79

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kolbäck
Hoj
2000, Yamaha R1
Tjena alla!

Kollar på en Ducati 848 och hittar ingen speciell tråd om just dom här på forumet. Sa jag tänkte starta en helt enkelt både för dom som funderar på en men även dom som redan har eller som haft en såklart :bow

Den jag kollar på ligger ute på blocket just nu och den ser väldigt fin ut. Men någon här kanske har lite mer info om just den hojjen eller ni som har/haft en får gärna skriva vad ni tyckte om eran hoj i olika situationer. Skriv gärna också om ni gjort några ändringar eller bytt ut några delar för att förbättra utseende/känsla.

Skriv gärna längd på er så kan man ju få bra info om den passar tex en längre eller kortare förare. Jag själv är ca 1,74 och har just nu ingen aning om det är en lämplig längd för just den modellen :confused:

Hoppas på lite inlägg och gärna med bilder på den ni har/haft så man får en uppfattning på hur färgerna som finns är tillgängliga i Sverige. Har även kikat lite utomlands och mottar gärna tips från er som själva hämtat en hoj i Europa :yoparty

Med svepande kurvhälsning Christian.
 
Mappning!

Det viktigaste att fixa. Med annan mappning så blir 848:an betydligt mer "körbar" och linjär till uppförandet.
Standardutväxlingen är för vardagsbruk alldeles för hög. Med två kugg större bak så är man inte tvungen att åka på 1:an överallt inom tättbebyggt område. Summan av mappning och omdrevning blev en mycket trevligare hoj. Nackdelen är att den blir något lätt i framändan om man använder gashandtaget som det är tänkt att användas.

Ställbara fotpinnar är också trevligt att ha. Vad gäller körställning allmänt så finns det en bra sida på nätet om det...som jag precis just nu inte kommer ihåg vad den heter.

Den sentida Supersporten har en mkt mer upprätt körställning än vad 848:an och dess syskon har.
Och visst ja...vardagsbruk i skyltade hastigheter är karaktärsdanande. Om inte annat så kommer du att behöva skaffa dig ett bra knäslut och en bra muskelkorsett för att inte bli hängande på armar och händer.
 
Mappning!

Det viktigaste att fixa. Med annan mappning så blir 848:an betydligt mer "körbar" och linjär till uppförandet.
Standardutväxlingen är för vardagsbruk alldeles för hög. Med två kugg större bak så är man inte tvungen att åka på 1:an överallt inom tättbebyggt område. Summan av mappning och omdrevning blev en mycket trevligare hoj. Nackdelen är att den blir något lätt i framändan om man använder gashandtaget som det är tänkt att användas.

Ställbara fotpinnar är också trevligt att ha. Vad gäller körställning allmänt så finns det en bra sida på nätet om det...som jag precis just nu inte kommer ihåg vad den heter.

Den sentida Supersporten har en mkt mer upprätt körställning än vad 848:an och dess syskon har.
Och visst ja...vardagsbruk i skyltade hastigheter är karaktärsdanande. Om inte annat så kommer du att behöva skaffa dig ett bra knäslut och en bra muskelkorsett för att inte bli hängande på armar och händer.

Den här?
http://cycle-ergo.com/


Till TS: Om det är den här Streetfighter 848 du kikar på är ett tips att ta reda på varför den är "unik i sitt slag" och "helt svart". Om det är en specialversion (som ingen vanlig dödlig känner till) så är det väl okej, men om den är omlackad så kan det vara värt att ta reda på varför.

Är det däremot den här, (vilket kanske känns mer troligt med tanke på rubriken), har jag inget att säga om den förutom att jag hört lite blandade åsikter om handlaren. Men om du kollar bakgrunden på hojen ordentligt och syna skicket extra noga så borde det vara lugnt.

Annars bor du ju väldigt lämpligt till för att äga en Ducati, med tanke på att du har Sveriges kanske bästa Ducatihandlare och verkstad bara ett par mil bort.
 
Last edited:
Den här?
http://cycle-ergo.com/


Till TS: Om det är den här Streetfighter 848 du kikar på är ett tips att ta reda på varför den är "unik i sitt slag" och "helt svart". Om det är en specialversion (som ingen vanlig dödlig känner till) så är det väl okej, men om den är omlackad så kan det vara värt att ta reda på varför.

Är det däremot den här, vilket kanske känns mer troligt med tanke på rubriken, har jag inget att säga om den förutom att jag hört lite blandade åsikter om handlaren. Men om du kollar bakgrunden på hojen ordentligt och syna skicket extra noga så borde det vara lugnt.

Annars bor du ju väldigt lämpligt till för att äga en Ducati, med tanke på att du har Sveriges kanske bästa Ducatihandlare och verkstad bara ett par mil bort.

Hade totalt glömt bort att det fanns en 848 SF. Och som du skriver...Unik? Omlackad?
 
Hade totalt glömt bort att det fanns en 848 SF. Och som du skriver...Unik? Omlackad?

Jag glömde istället bort att den fanns i icke SF-utförande och var därför helt inställd på att det var den första av de länkade hojarna som TS var intresserad av, därav min redigering av inlägget. :rolleyes:
 
Tack som fan för inputen :D

Det var den andra, röda ja. Dock har jag fallit pladask när jag såg en svart så har kikat i europa där utbutet är större :yoparty

Men även om den där längdappen gav en ide som jag tyckte såg bra ut för min storlek så är ju riktig live input från någon ännu bättre. Men ska absolut slå en pling till grabbarna i Arboga. Dom har säkert lite tips och råd med :tummenupp
 
Last edited:
Tack som fan för inputen :D

Det var den andra, röda ja. Dock har jag fallit pladask när jag såg en svart så har kikat i europa där utbutet är större :yoparty

Men även om den där längdappen gav en ide som jag tyckte såg bra ut för min storlek så är ju riktig live input från någon ännu bättre. Men ska absolut slå en pling till grabbarna i Arboga. Dom har säkert lite tips och råd med :tummenupp

Att handla från kontinenten är inte lika förmånligt som det var för några år sedan, men utbudet är såklart större.

Annars packade Italia Bike Center upp en sprillans Panigale V4R idag. Just sayin...:D
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top