Ducati 821?

Vafan funderar man på bränslemätare är det bara köpa en Guldvinge dirre! Dom rymmer väl minst 100 liter soppa? Här pratar vi Ducce :glömdet
 
Måste ju för fan veta hur långt man kan köra innan man får bensin stopp. Har fått bensin stopp förut med bil ,inget kul. Nog fasiken måste det finnas finns nått sätt att se när bensinen börjar ta slut?. Vem pallar gissa och chansa eller ringa sin mamma...
 
Måste ju för fan veta hur långt man kan köra innan man får bensin stopp. Har fått bensin stopp förut med bil ,inget kul. Nog fasiken måste det finnas finns nått sätt att se när bensinen börjar ta slut?. Vem pallar gissa och chansa eller ringa sin mamma...

Det sitter en reservlampa som varnar när man har 3 liter kvar. (inte helt säker på mängden)
Och färddatorn börjar räkna hur långt man har kört från att lampan tändes.

Vissa kör juh faktiskt lite längre än fram och tillbaka på en liten slingerväg med bensinmackar i bägge ändorna :krama

Man blir väl lite bortskämd i Skåne med en bensinmack bakom varje hörn, men bränsleekonomi på en motorcykel är det sista jag skulle tänka på.
 
Har bensinmätare på Multistradan, ändå använder jag tripp och bränslelampa som riktlinje. Tycker det är säkrare än hojars, ofta ganska darriga, nivåmätare.
På samma hoj tycker jag dock bränsleekonomin är viktig då den ofta körs på lite ödsligare ställen ibland.

På ett rent lekfordon spelar det ju mindre roll då man oftast inte är så långt från civilisationen. :)

Växelindikator är något jag gillar, både på bana och till vardags. Tycker det bör finnas på nyare hojar. Vill man inte ha den kan man ju låta bli att titta på den.
 
Har bensinmätare på Multistradan, ändå använder jag tripp och bränslelampa som riktlinje. Tycker det är säkrare än hojars, ofta ganska darriga, nivåmätare.
På samma hoj tycker jag dock bränsleekonomin är viktig då den ofta körs på lite ödsligare ställen ibland.

På ett rent lekfordon spelar det ju mindre roll då man oftast inte är så långt från civilisationen. :)

Växelindikator är något jag gillar, både på bana och till vardags. Tycker det bör finnas på nyare hojar. Vill man inte ha den kan man ju låta bli att titta på den.

Och om man saknar en kan man alltid köra med eftermarknadsvarianten.
 
Ducatis coolaste hoj är 848 Streetfighter och var också en hoj jag var inne på att ha tills jag märkte att den inte finns med ABS. Typiskt!
 
Vissa kör juh faktiskt lite längre än fram och tillbaka på en liten slingerväg med bensinmackar i bägge ändorna :krama
Om man inte har en enda mack på runt 20 mil (17,5 l tank) så skall man inte köpa en Monster, då ska man ha valfri Adventurehoj och hållare för bössan...
Monster 821 köper man inte för det praktiska, den är kul och snygg, punkt slut.
 
På ett rent lekfordon spelar det ju mindre roll då man oftast inte är så långt från civilisationen. :)

Växelindikator är något jag gillar, både på bana och till vardags. Tycker det bör finnas på nyare hojar. Vill man inte ha den kan man ju låta bli att titta på den.
Den enda växlingsindikator jag har haft nytta av på bana är den som säger "Växla nu för fan annars slår du i varvstoppet!" Hade en sån på Daytonan, den var bra.
Vilken växel som ligger i har man väl ändå koll på? Om man har tid att kolla om det är 3:an eller 4:an man kör i då kör man för sakta. :fakta
 
Den enda växlingsindikator jag har haft nytta av på bana är den som säger "Växla nu för fan annars slår du i varvstoppet!" Hade en sån på Daytonan, den var bra.
Vilken växel som ligger i har man väl ändå koll på? Om man har tid att kolla om det är 3:an eller 4:an man kör i då kör man för sakta. :fakta

Jag sa väl aldrig att jag körde fort heller! :D

Jag måste kanske veta att rätt växel ligger i så inte bränsleekonomin skenar på långrakan!
 
Ducatis coolaste hoj är 848 Streetfighter och var också en hoj jag var inne på att ha tills jag märkte att den inte finns med ABS. Typiskt!
Allvarligt ? Väljer du hoj utifrån hur teoretiskt säker den är i möjlig framtida nödsituation :va

Otrolig tur att du inte vart hojintresserad innan det fans ABS då hade du varit tvungen att avstå, eller hur :7peta
 
När jag valde ny motorcykel och till slut bestämde mig för 1200s så var mina största farhågor/ bekymmer att den inte hade soppa mätare samt vxl indikator.

Jag kom då ifrån en street triple r 2013 som hade båda.

Med facit i hand och 200 mil avverkade så saknar jag inte vxl indikatorn alls, vet inte om det är den annorlunda motor gången/ varvtalet eller vad det är men på ducatin så märks det så tydligt om du ligger på fel växel så att du hela tiden byter vxl innan du får problem eller hamnar på fel varvtal. På trajjan kunde man tex åka i 35 km/h på 4:ans vxl utan att det var ett problem och jag hade nog saknat vxl indikator på den.

Angående tankmätare så saknar jag den men upplever inte avsaknaden som ett stort problem. Är fortfarande i inkörningsperioden och snittar ca 0,6 och körde i morse 2 mil efter att tanklampan tänts. Det skall vara 2,5 liter kvar i tanken när den tänds enligt boken.
 
Allvarligt ? Väljer du hoj utifrån hur teoretiskt säker den är i möjlig framtida nödsituation :va

Otrolig tur att du inte vart hojintresserad innan det fans ABS då hade du varit tvungen att avstå, eller hur :7peta

Och du kör väl inte hoj utan hjälm? så tur du inte levde innan intergralhjälmen uppfanns för då hade du ju inte kunnat köra hoj :fakta Finns det något som ökar säkerheten utan att vara obekvämt så ser jag inget konstigt alls i att man vill ha det
 
Allvarligt ? Väljer du hoj utifrån hur teoretiskt säker den är i möjlig framtida nödsituation :va

Otrolig tur att du inte vart hojintresserad innan det fans ABS då hade du varit tvungen att avstå, eller hur :7peta

Varför tumma på säkerheten när det finns?

Jag har ingen ABS på min nuvarande hoj men köper jag en hoj från 2015 så ska den fan i mig ha ABS. Lätt att sitta bakom en dator och vara tuff.."här behövs fan ingen ABS...jag äger Rossi..."
Varför tumma på säkerheten förstår jag inte. ABS är mer hjälpande än själpande.
 
Last edited:
Varför tumma på säkerheten när det finns?

Jag har ingen ABS på min nuvarande hoj men köper jag en hoj från 2015 så ska den fan i mig ha ABS. Lät att sitta bakom en dator och vara tuff.."här behövs fan ingen ABS...jag äger Rossi..."
Varför tumma på säkerheten förstår jag inte. ABS är mer hjälpande än själpande.

Mer är alltid mer, men jag skulle inte valt bort en modell pga avsaknad av ABS.
 
Last edited:
Och du kör väl inte hoj utan hjälm? så tur du inte levde innan intergralhjälmen uppfanns för då hade du ju inte kunnat köra hoj :fakta Finns det något som ökar säkerheten utan att vara obekvämt så ser jag inget konstigt alls i att man vill ha det
Hmmm... älska sporthoj :D
Jag kör en bättre liknelse... eftersom det finns integralhjälmar så bara vägrar jag köra jethjälm för då dör man direCKt :crash

Hellre en integralhjälm för då blir jag osårbar...man vill ju ionte tumma på säkerheten... det är ju därför jag valt att köra hoj :arsele
 
Last edited:
Varför tumma på säkerheten när det finns?

Jag har ingen ABS på min nuvarande hoj men köper jag en hoj från 2015 så ska den fan i mig ha ABS. Lätt att sitta bakom en dator och vara tuff.."här behövs fan ingen ABS...jag äger Rossi..."
Varför tumma på säkerheten förstår jag inte. ABS är mer hjälpande än själpande.
Det är många som känner som du och jag förstår att det är lätt att vara tuff men jag brukar inte bry mig om den biten :krama

Åter till frågan, hoj väljer man lämpligen med hjärtat, det är min ståndpunkt. Om hjärtat säger go men hjärnan säger stopp den har ju inte det senaste inom "ZZZ"... så skit i hjärnan och lyssna på hjärtat !! Fler glada knuttar på det viset :tummenupp
 
Back
Top