Ducati 821?

Bilsport & MC samt Svedea är "the shit" när det gäller Ducati. (Då inte Panigale/1x98/848 då...)

821:an och 1200:an är två väldigt trevliga motorer som går väldigt mjukt och fint med bra klipp i när det behövs. Långa serviceintervaller gör ägandekostnaderna lägre än tidigare 4-ventils duccespisar.
Har bara kört Monster 1200:an (sjukt trevlig hoj) men har kört 821:an i Hypermotarden och gillade verkligen den motorn också!

Dock är ju den gamla luftkylda 2-ventilaren i det äldre monstret min favoritmotor (900-1100). Rätt pipor och kanske en öppen kopplingskåpa på en sån så är jag i hojnirvana. :kär
 
Precis över 40, svedea som bolag och haft kortet i 3 år.(bil +20 år)
Boende 2 mil utanför Stockholm C, klassas som zon 2 om jag inte missminner mig.

Ah, jag får helt enkelt flytta utanför Zon 1 och bli över 40, ser det ut som :)

Edit: Testade för skojs skull att laborera lite med olika postnummer när jag sökte priser på Bilsport & MC. I mitt fall skulle priset halveras direkt om jag flyttar till en närliggande grannkommun. Nu kunde jag till och med få ett pris direkt via hemsidan på Monster 1200 och BMW S1000R istället för "tekniskt fel" som i klarspråk betyder "priset blir så högt att vi inte vill berätta det via hemsidan, utan vi vill att du ringer oss så vi kan förbereda dig på den mentala chocken innan vi berättar priset".
 
Last edited by a moderator:
Dock är ju den gamla luftkylda 2-ventilaren i det äldre monstret min favoritmotor (900-1100). Rätt pipor och kanske en öppen kopplingskåpa på en sån så är jag i hojnirvana. :kär

Kan inte annat än hålla med. Körde hyperstradan och fullkomligt älskade 821 spisen, sen provade jag gamla 1100 hypermotarden, och plötsligt funderade man över vad det var som var så hyper över hyperstradan :crash Gissa vilken jag äger nu :banana
 
Kollade lite priser nu på försäkring

Svedea var helt plötsligt 3000:- billigare än Bilsport & MC per år, skumt. När jag kollade i förra veckan så var det tvärtom...

Dock när jag väljer modell istället för att knappa in ett regnr så blir det 1000:- billigare på Bilsport & MC än på Svedea...

Hmmm
 
Kollade lite priser nu på försäkring

Svedea var helt plötsligt 3000:- billigare än Bilsport & MC per år, skumt. När jag kollade i förra veckan så var det tvärtom...

Dock när jag väljer modell istället för att knappa in ett regnr så blir det 1000:- billigare på Bilsport & MC än på Svedea...

Hmmm

Regnummer lär vara det som styr, det är vad hojen är ingreggad som. :fakta
 
Regnummer lär vara det som styr, det är vad hojen är ingreggad som. :fakta

Jo så är det ju men ändå skumt att det skiljer så mycket. 4000:- i skillnad beroende på om man väljer modell eller knappar in regnr.

Jaja, det löser sig då den dagen kommer. :tummenupp
 
Köpt en 821. Helnöjd efter 150mil på två veckor. Kommer från en s1000rr. Två helt olika men 821 håller man högre hastighet in i kurvorna samt i kurvan.
Det är väl det vi strävar efter? Som mc åkare på allmäna vägar.

Då ska jag hålla utkik efter dig. Bor också i södra Skåne ;)
Vad ger du i försäkring och hur gammal är du?
 
Lyssna inte helt och hållet på alla 1100-förespråkare,
jag har haft en sån och den kändes klen som en moped när man låg på motorvägen.

Provkör!
 
Det enda som ballen skriver som du ska lyssna på är "provkör" !!

Kör själv en Monster 1100(bl.a) och körgladare hoj får man leta, måste bara lära sig åka på vridet och inte förväxla ylande med fart(upplevelse)

Hojåka = känsla, välj leksak med hjärtat!
 
Det enda som ballen skriver som du ska lyssna på är "provkör" !!

Kör själv en Monster 1100(bl.a) och körgladare hoj får man leta, måste bara lära sig åka på vridet och inte förväxla ylande med fart(upplevelse)

Hojåka = känsla, välj leksak med hjärtat!

Jaaaa, jag var väl lite kort i orden. Men vad jag ville få fram är att det finns olika åsikter, så det är bara att prova.

Jag förstår absolut att man kan gilla tvåventilarna, jag föredrar fyrventilarna.
 
Ah, jag får helt enkelt flytta utanför Zon 1 och bli över 40, ser det ut som :)

Edit: Testade för skojs skull att laborera lite med olika postnummer när jag sökte priser på Bilsport & MC. I mitt fall skulle priset halveras direkt om jag flyttar till en närliggande grannkommun. Nu kunde jag till och med få ett pris direkt via hemsidan på Monster 1200 och BMW S1000R istället för "tekniskt fel" som i klarspråk betyder "priset blir så högt att vi inte vill berätta det via hemsidan, utan vi vill att du ringer oss så vi kan förbereda dig på den mentala chocken innan vi berättar priset".

Nae... Det bolagen försöker säga dig är att flytta till det lite finare Stockholm.:rofl
Har ingenting med ålder att göra :glömdet
 
Last edited:
Nae... Det bolagen försöker säga dig är att flytta till det lite finare Stockholm.:rofl
Har ingenting med ålder att göra :glömdet

Om jag måste lämna Göteborg för att kunna köra en Monster 1200 så får jag väl ta mitt pick och pack och dra. De enda övriga kraven jag har på min nya tillvaro är att det skall finnas massor av sköna kurviga vägar, en racingbana och bra Ducativerkstad runt husknuten. :tungan
 
Det enda som ballen skriver som du ska lyssna på är "provkör" !!

Kör själv en Monster 1100(bl.a) och körgladare hoj får man leta, måste bara lära sig åka på vridet och inte förväxla ylande med fart(upplevelse)

Hojåka = känsla, välj leksak med hjärtat!

Kommer provköra och hjärtat kommer att få välja, definitivt. :tummenupp
 
Om jag måste lämna Göteborg för att kunna köra en Monster 1200 så får jag väl ta mitt pick och pack och dra. De enda övriga kraven jag har på min nya tillvaro är att det skall finnas massor av sköna kurviga vägar, en racingbana och bra Ducativerkstad runt husknuten. :tungan

Örebro? "Mittemellan" Karlskoga och Arboga.
 
Är själv nyfiken på en sån men helst 1200 men den är så satans dyr att köpa och äga. Bröderna Hörberg verkar dock inte ha en 821 för provkörning.
Nä, det har dom inte, för den hojen har jag köpt! :D

821:an är riktigt kul att köra, håller med om att den har "kort" etta och tvåa, men resten av växlarna kan man misshandla hur som helst, vrid finns det tillräckligt!
Skulle inte ta den på nån långtur på motorväg (gäller väl alla nakenhojar) men på kringelikrok är den hur kul som helst. Kan faktiskt tänka mig att införskaffa den lilla kåpan som är standard på Stripe för att öka komforten men i övrigt skulle jag aldrig lägga till de pengar som krävs för att få en klistrad dekal över hojen.
Tänkte köpa Termiblåset men efter att ha hört motorljudet med originalblåset så inser jag att jag inte vill väsnas mer. :crash Vet inte vilka regler Ducati bygger hojar efter men ljudet är, ja jävlar! :rock

Det som är negativt är att avgassystemet stjäl plats för högerfoten, man vänjer sig men det kunde lösts bättre. Smidigheten är fin och i övrigt sitter man bra.
Har inte testat den på bana än men jag lär inte bli besviken.

Hur man kan klaga på att växelindikator eller bränslemätare saknas begriper jag inte, om man inte har koll på vilken växel man har eller hur långt man kommer på en tank så tycker jag man skall ta en fundering på om man skall kalla sig hojåkare... :tungan
 
Last edited:
Kan bara hålla med föra skrivare. Dock det med höger foten känner jag e till. Bara nu inte jag sitter och letar ;)
 
Nä, det har dom inte, för den hojen har jag köpt! :D

821:an är riktigt kul att köra, håller med om att den har "kort" etta och tvåa, men resten av växlarna kan man misshandla hur som helst, vrid finns det tillräckligt!
Skulle inte ta den på nån långtur på motorväg (gäller väl alla nakenhojar) men på kringelikrok är den hur kul som helst. Kan faktiskt tänka mig att införskaffa den lilla kåpan som är standard på Stripe för att öka komforten men i övrigt skulle jag aldrig lägga till de pengar som krävs för att få en klistrad dekal över hojen.
Tänkte köpa Termiblåset men efter att ha hört motorljudet med originalblåset så inser jag att jag inte vill väsnas mer. :crash Vet inte vilka regler Ducati bygger hojar efter men ljudet är, ja jävlar! :rock

Det som är negativt är att avgassystemet stjäl plats för högerfoten, man vänjer sig men det kunde lösts bättre. Smidigheten är fin och i övrigt sitter man bra.
Har inte testat den på bana än men jag lär inte bli besviken.

Hur man kan klaga på att växelindikator eller bränslemätare saknas begriper jag inte, om man inte har koll på vilken växel man har eller hur långt man kommer på en tank så tycker jag man skall ta en fundering på om man skall kalla sig hojåkare... :tungan

Hur långt kommer man på en tank? Min Monster 696 med Hypertrickmap och MWR PowerUp extra filter tänder tanklampan efter ca 17 mil. Vad blir det, 0,6 l/mil eller nåt?
 
Back
Top