Ducati 796 abs 2010 ruskar vid gaspådrag på 6;an vid 90 km/tim

Cinderella

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Bälinge
Hoj
2010 Ducati 796 ABS
Varför ruskar och vibrerar hojen när jag kör 90 och vrider på gasen känns i både fotpinnar och handtag, han misständer ibland.
Märkte detta när vi körde hem den, har precis köpt den.
 
Är den sprillans ny? Tajt motor, snål bränsleblanding, för lågt motorvarv, växla ner och försök hålla varvet där motorn trivs.
 
Såg att det är 2010... kolla med förre ägaren om ecu'n är ommappad för något annat avgassystem t.ex.
 
Ska jag verkligen behöva växla ner till 4;an för att det ska försvinna? Tajt motor menar du då att det är för hårt draget i chassit eller kan det vara bussningar som är dåliga, eller kedjan för hårt spänd?
 
Ja, du måste växla ner, det går inte att bara vrida rullen i botten under 3000 rpm.
Jag föreslår att du byter framdrev från original 15 kugg till ett 14 kugg, om detta inte redan är gjort.
 
Ska kolla kuggarna, vi ska ta ur dbkiller i morgon och se om det gör någon skillnad om den andas bättre då och svarar bättre på gasen..
 
Ja min första Ducati

Jag vet inte om jag uppfattade dig rätt om du försöker att köra 90km/h i 6:an på en Ducati ?
Då måste du tänka om HELT...Ducati funkar inte så.
6:an är i princip vid hastigheter 130(ish)+ växel.
90 ligger men i 4:an typ,kan variera från Duca till Duca något.
Som ovan nämdes att under 3000 rpm så hatar din Ducca dig...och du "hen" :rofl
 
Last edited:
Såhär skrev Bike 2010 efter provkörning, så byta drev är nog lösningen.

Mer utrymme plus mer luft ger ökad effekt och de 87 hästkrafterna gör sig mest påminda från 6?000 varv. Om den digitala displayen visar tal under 4?000 är gången ryckig och det är svårt att köra långsamt på ettan i stan. Landet däremellan är en kompromiss av de två, men det står klart är att nya Monster 796 gillar att varvas – och den distinkta växellådan med korta lägen gör det hela till ett nöje.
https://www.bike.se/nyheter/ducati-monster-796/

Alltid kul med ny hoj, kör med insidan.
 
Tack för svar exdexx, gissade nåt sånt. Jag får helt enkelt jobba på relationen med min nya Ducati. Ska skärpa mig och inte möta på 6;an i onödan.
Och tack kyrkråtta för ditt svar ????
 
Tack för svar exdexx, gissade nåt sånt. Jag får helt enkelt jobba på relationen med min nya Ducati. Ska skärpa mig och inte möta på 6;an i onödan.
Och tack kyrkråtta för ditt svar ????

Tro mig...när jag köpte min första Ducati efter har kört i princip det mesta och senaste åren Triumph så trodde jag att det var fel på den i början. Den lät "konstigt" och gick i princip inte köra i lägre hastigheter :rofl
Man lär sig att älska dom...
Men som redan sagt så måste du lära dig att köra den sen kommer du inte vilja ha något annat :kär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top