Ducati 749 biten men osäker.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ja satt för en vecka sen och blev ombäd att leta upp en passande motorcykel till en kompis. Så jag for ut på blocket och såg mig om.

Då var den där, Vacker som synden. http://www.blocket.se/helsingborg/Ducati_749_S_39301969.htm?ca=21&w=2 :näsblod

Länka den till min kompis bara som hån att den skulle du köpa haha. Tänkte inte mer på det och surfa vidare.

Fast den gjorde något med mig för var dag efter det har jag mer o mer börjat dräggla över den :kär

Har Haft alla de kända japanska märkena och tänkte för mig själv innan att nästa hoj ska komma från italien och den ska både ha torrlamell koppling och kåpa :). 749 har lixom alla rätt:hihi

Men någon som vet hur dessa är att leva med? Kör mycket och har förståt att de är rätt omfattande serviskostnad. Kan säkert byta remmarna själv men ventiljusteringen känner jag en viss rädsla för. Den enda gången jag servar min hoj på verkstad är för att behålla garantin annars är jag rätt hemma i garaget.

Såg också att 999 kostar ungefär lika mycket. Är det ett bättre val kanske? eller borde jag välja någon annan ducati för dessa dras med massa problem? Lägger ofta rätt många lugna mil så tycker en testaretta motor borde leva länge i mina händer när den slipper både bankörning och annan hårdkörning.

hoj.
Kan säga följande och tror de flesta andra ducceägarna instämmer.

KÖP :)

Ska jag vara lite seriös kan jag säga att många skräms lätt av alla påstådda servicekostnader när det kommer till ducce.
JA den behöver servas oftare än en japanare MEN i längden över ett antal år är kostnaderna för motsvarande japanare snarlik. Det är inte (alltid) lika täta serviceintervall på en japanare men ska man bara ta ventiljusteringen på en radfyra brukar det vara betydligt mer kostsamt än på en ducces twin.
Fullservice på min 748, då byter dom alla vätskor stift remmar, fixar ventilerna byter alla filter osv, ligger på ca 6lax, endast rembyte betalade jag ca 1500:- för i höstas.
Duccar är dessutom ganska lättmekande och det mesta går att gör själv om man inte har tummen mitt i handen, iaf på de äldre modellerna vet jag (typ fram till 999 vet inte hur det är med modeller efter det).
Fördelar med att lämna in är att du får garanti på arbetet om något skulle skita sig pga felaktigt utfört arbete.

Vill du hitta specifik info för just 749an kan du kolla på ducati.ms, i det forumet kan man hitta det mesta om allt vad gäller ducati. Allternativt bli medlem i svenska ducceklubben.

edit: killen verkar dessutom ha skött sin hoj väldigt väl, vilket de flesta ducceägare gör.

Last edited:
Tänkte kolla försäkring lite mer seriöst imorron. något speciellt bolag jag bör vända mig till? är 25 så är rädd för att det ska sätta käppar i framhjulet för mig

Tänkte kolla försäkring lite mer seriöst imorron. något speciellt bolag jag bör vända mig till? är 25 så är rädd för att det ska sätta käppar i framhjulet för mig

Är 26 bor i sthlm har min 748 halvförsäkrad och avställningsbar hos folksam. Kostar mig 700:- månaden och 132:- avställd.
Kollade upp en 749 för något år sen och vill minnas att det inte var så fruktansvärt mycket dyrare låg strax under 1000 tror jag. Men det var som sagt något år sen så vet inte hur premierna ändrats sedan dess. Duccar brukar vara billigare än japanare då dom inte har särskilt hög olycksstatistik berätta ett av FB (finns ju färre av dom än R1or t.ex).

OBS liten varning bara. Ta reda på allt INNAN du provkör för när du väl sätter dig på den kommer du inte vilja stiga av. Nu fick jag själv lite abstinens :tummenupp

Min högst personliga känsla i ducceklubben är att de flesta har Folksam för lite nyare kåphojar å bilsport&mc för de äldre hojarna och de hojar som är nakna...

Finns inte så många å välja på om man vill åka me kåpa ?

Lycka till, du kommer ha skeetkul i sommar!!

Köp det är en ducce..... ska titta på en 848 snart tänkte jag försäkringen kan väll inte vara värre än något annat märke ducati har märkesförsäkring så borde bli lite bättre iaf.. kollade på tuben om remmar var inte så farligt visade hur man fixade ventilerna också...

"Märkesförsäkringen" kan du glömma direkt.. Fattar inte vem som gett dem OK på att kalla det de... ?

Last edited:
Har kollat lite på försäkringar nu och halvförsäkring är inte alls farlig. Därimot helförsäkring som jag vill ha på en så pass dyr motorcykel ligger på hårda 27,000kr.

Tidiga versioner av 749 var dyrare i service än de senare minns jag sedan någon gammal diskussion. Det gick åt mer tid för service vid de fasta intervallerna. Det åtgärdades senare. Minns tyvärr inte när och detaljerna runt det här, men det löser säkert Google eller någon annan mer insatt på forumet. Klart du ska köpa en 749S, jag provkörde en för många år sedan när den kom ut på marknaden och den var väldigt trevlig. Betydligt mer användbart register än t ex min 748R. Känns mer som man sitter "i" än "på" om man jämför de två. Dessutom känns 749 rymligare. Tror den är ett bra köp om man gillar designen. För egen del kan jag erkänna att det tog tid att acceptera den. På många sätt känns 749/999 mer unik än en 1098/848 som lånade designen från 916 serien. Den har sin plats i historieböckerna.

Tidiga versioner av 749 var dyrare i service än de senare minns jag sedan någon gammal diskussion. Det gick åt mer tid för service vid de fasta intervallerna. Det åtgärdades senare. Minns tyvärr inte när och detaljerna runt det här, men det löser säkert Google eller någon annan mer insatt på forumet. Klart du ska köpa en 749S, jag provkörde en för många år sedan när den kom ut på marknaden och den var väldigt trevlig. Betydligt mer användbart register än t ex min 748R. Känns mer som man sitter "i" än "på" om man jämför de två. Dessutom känns 749 rymligare. Tror den är ett bra köp om man gillar designen. För egen del kan jag erkänna att det tog tid att acceptera den. På många sätt känns 749/999 mer unik än en 1098/848 som lånade designen från 916 serien. Den har sin plats i historieböckerna.

Jo precis så känner jag också. Vist 848 och 1098 är ju riktigt snygga men den gula 749 bara slog av benen på mig.

Det där med servis kan nog stämma. Efter en hel del googlande så verka det skilja rätt mycket på motorena. S ska även ha en annan lite äldre men vassare testaretta motor. (har dock läst väldigt mycket ducati på sistone så kan blanda ihop grejerna):3freak

Sen har jag ett annat problem. Jag har inte riktigt pengar att köpa den rätt av. Och komma med byte mot min z1000 så vill jag ha pengar annars kommer jag gråta blod när guldrushen har släppt och man tänker efter hur mycket pengar man har förlorat haha.

Jaja slaget är ännu inte förlorat. Blir en runda till classons och kolla läget på en ducati

Skit med att det inte finns någon 999 eller 749 på en firma som inte ligger 30 mil bort. vill inte våldgästa någon för en provrunda utan att kunna slå till på sak. Liten oskriven regel jag har där.

Last edited:
Vart bor du?
Har en polare som säljer sin röda 749 lite utanför Gbg. Väldigt fin hoj.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti