Ducati 748, som vägrar varva upp som den ska.

d748

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Hoj
-99, Ducati 784
Hej.

Jag har en Ducati 748 som tydligen blev lite tjurig på mig här om dagen. Problemen uppenbarar sig vid gaspådrag, det tar extremt lång tid innan den når upp till några varvtal att tala om. Vid något tillfälle så vred jag om gasen fullt (i vad som kändes som en evighet) utan att varvtalen steg över 2000 varv och först då jag slog av och på gaspådraget igen så ville den komma. Och vissa gånger, då jag slår av gaspådraget så stannar motorn helt.

Värt att nämna är att jag har varit ute och startat upp den några gånger, och det verkar som att problemen uppenbarar sig då den börjar bli lite varm. Till en början så gick den upp i varv som vanligt, men efter att den hade stått igång ett tag dök problemen upp igen.

Ytterligare en sak som kan vara värd att nämna är att batteriet tycks laddas ur extremt fort, om hojen får stå i några (3 - 4) dagar så kan det ibland vara tjurigt att få igång den, men om man nu får igång den så verkar det som att batteriet blir uppladdat efter en stunds körning.

Så ja, är det någon som känner igen problemen eller har några tips på var man ska börja felsöka? Ska ju nämna att jag är långt ifrån någon expert, men om det är något enkelt som går att testa/byta så gör jag gärna det, innan jag drar iväg 15 mil med hojen på släp till en verkstad.

Prova att byta batteri först, innan du går vidare med felsökningen. Ett pensionsfärdigt batteri kan ge upphov till allsköns skumma fenomen.

EDIT: Kolla att batteripolerna är ordentligt åtdragna allra först. Sedan vad har du för spänning över batteripolerna när motorn går?

Last edited:
Om det inte är nåt av ovanstående kan du slå en titt så att TPSen är rätt justerad

Laddningsregulatorn, tändspolar kan ge liknande symptom vid värme

Sedan vad har du för spänning över batteripolerna när motorn går?

Ok, batteriepolerna är åtdragna som de ska. Och spänningen ligger runt 13.9 (kall motor), efter att problemen började uppenbara sig (då den blev varm, igen) så låg spänningen på 14.1 (på ~samma varvtal, ökar varvtalet så ökar även spänningen).

Och jag har tyvärr inte testat med ett nytt batterie, då jag orkar inte gå och köpa mig ett nytt idag.

Hur mycket ökar spänningen?
Låter som att spänningsregulatorn är kass

Hur mycket ökar spänningen?
Låter som att spänningsregulatorn är kass

Vet inte exakt var den maxade vid då det var svårt att få den att varva upp. Men jag har för mig att 14.4 var det högsta jag såg i displayen.

Tillägg: Vid tomgång låg spänningen på ~13.2 - 13.4.

Last edited:
Kolla så att det inte är "högtrycks slangen" vid bensinpumpen inne i tanken som har ett läckage. Det är vanligt att hojen går bra på lägre varv men har svart att varva när det är läckage på denna, eftersom bränsletrycket faller.

Kolla så att det inte är "högtrycks slangen" vid bensinpumpen inne i tanken som har ett läckage. Det är vanligt att hojen går bra på lägre varv men har svart att varva när det är läckage på denna, eftersom bränsletrycket faller.

Det kan vara värt att kolla ändå ifall det bara är ett mindre läckage, att den i så fall varvar när den är kall kan bero på "choke funktionen" och att den då får lite fetare blandning

Har nu testat nytt batteri och ny spänningsregulator, tyvärr så kvarstår problemet. Har ju fått lite andra alternativ som högtrycksslang, tändspolar och kontroll av TPSen (vad det nu är?). Men får nog inse mina begränsningar och lämna iväg den..

Har nu testat nytt batteri och ny spänningsregulator, tyvärr så kvarstår problemet. Har ju fått lite andra alternativ som högtrycksslang, tändspolar och kontroll av TPSen (vad det nu är?). Men får nog inse mina begränsningar och lämna iväg den..

TPS = Throttle Position Sensor - Sitter på insprutningsmotorer för att känna av hur mycket spjället är öppet för att ge rätt mängd bensin till mängden luft som släpps in.

Är det insprutning eller förgasare på en sådan ducce?

Testat o spruta startgas ?

Gummislangar mjuknar ju då det blir varma, så är det en liten spricka så kan det ju påverka mer då det blivit varmt o mjukt. Samma för insugsgummi o gummi till luftburk.

Startgastest visar om där är spricka då varvet bör isf påverkas då du sprutar på "rätt" ställe

Dags för ventilkontroll?

Har du provat att öppna tanklocket, är ventilationen täppt så fungerar det bättre med tanklocket öppnat.

Nu har jag äntligen fått tummen ur. Har testat att lyfta på tanklocket, svårt att avgöra om det är någon skillnad eller inte, inbillar mig kanske att det gjorde lite skillnad till det bättre, men väldigt osäker.

Men här kommer säkert en superdum fråga, jag öppnade tanklocket och då upptäcker jag, efter en liten stund att det sprutar bensin från bakre delen av tanken framåt (precis under och förbi tanklockets öppning). Känner jag mig för, där strålen kommer ifrån så sitter det ju slangar där inne där strålen kommer ifrån. Är det så att jag precis hittade läckan, som tidigare tipsades som något att kontrollera?

Nu har jag äntligen fått tummen ur. Har testat att lyfta på tanklocket, svårt att avgöra om det är någon skillnad eller inte, inbillar mig kanske att det gjorde lite skillnad till det bättre, men väldigt osäker.

Men här kommer säkert en superdum fråga, jag öppnade tanklocket och då upptäcker jag, efter en liten stund att det sprutar bensin från bakre delen av tanken framåt (precis under och förbi tanklockets öppning). Känner jag mig för, där strålen kommer ifrån så sitter det ju slangar där inne där strålen kommer ifrån. Är det så att jag precis hittade läckan, som tidigare tipsades som något att kontrollera?

Du hittade nog bara bränslereturen!

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...