Ducati 748 köp

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
Tja, står inför mitt livs dröm och det är att köpa en båge...en ducati.
Ducati 748 -95.

Den är importerad och har haft 6ägare hittills sen 2002. Har gått ca 3100mil.
Den har trimsystem och Öhlins-dämpare runt om samt styrdämpare.

Nu till grejen, den verkar gå bra (utifrån provkörning) och har nyligen gjorts service på. Nya Kamremmar, Ny Kedja, Nya Däck fram och bak.

Den säljs utav en firma för en kunds räkning.

Varför jag är osäker är just för att den itne har service bok med och vad som anses som "service". Jag kan bara stirra mig blind på skönheten. Så jag behöver råd. Och så snabbt som möjligt.

tack för svar
 
Hmm det är ju lite mysko att det inte finns nån servicebok. Hur vet du att kamremmar är bytta och ventiljustering är gjord? Sen när du väl ska sälja hojen så kan jag lova dig att det första den som ska köpa den kommer att fråga efter är om servicar är gjorda? Och har man då ingen servicebok är de ju lite svårt att bevisa. Saken är ju den att det kan bli dyrt med Ducati om det fuskas med servicar. Sen är ju en annan aspekt vad du får ge för hojen, är den väldigt billig så kanske du kan leva med att ta dom riskerna.
joakimruda skrev:
2462802 Tja, står inför mitt livs dröm och det är att köpa en båge...en ducati.
Ducati 748 -95.

Den är importerad och har haft 6ägare hittills sen 2002. Har gått ca 3100mil.
Den har trimsystem och Öhlins-dämpare runt om samt styrdämpare.

Nu till grejen, den verkar gå bra (utifrån provkörning) och har nyligen gjorts service på. Nya Kamremmar, Ny Kedja, Nya Däck fram och bak.

Den säljs utav en firma för en kunds räkning.

Varför jag är osäker är just för att den itne har service bok med och vad som anses som "service". Jag kan bara stirra mig blind på skönheten. Så jag behöver råd. Och så snabbt som möjligt.

tack för svar
 
verkar lurt..
kan dom uppvisa kvitton?
om inte så bör den va billigare än normalt..
lätt o förköpa sig på skönhet :näsblod
 
ja, priset är överkomligt tycker jag. 52k begär dom....

Incredible: håller fullt med...det känns lite mysko att det inte finns service bok med...
men hur ska man ta det?
 
Vem har gjort servicen och är vipporna kollade när den gjordes?
 
servicen ska vara gjord på BikeTech i Norrköping. jag har inte hittat något om dom. Enligt dom så ska dom vara kollade. När vet jag inte.
Skyller inte på bristen på information inte på dom, utan mer på mig som inte ställde rätt frågor.
 
För de pengarna får man ingen servicebok, så enkel är det. Det finns hojar i alla prisklasser som kostar minst av just dessa.

Så billigt = köp den ändå och imponeras av din nya schyssta hoj:tummenupp
 
joakimruda skrev:
2462802
Den är importerad och har haft 6ägare hittills sen 2002. .
tack för svar

Utan servicebok, privatimport och 6 ägare på 4 år, lägger man ihop dessa faktorer känns det inte som ett kap.
Borde vara ruskigt billig för det ska vara värt en chansning.
 
Tjena! Köpte min 748 för några veckor sedan. Hade inte heller nån servicebok, men kvitton på servicarna. Min e en -98 och är svensksåld(billigare försäkring än import... ). Gav 55000 för den...
Har dom kvitto på senaste stora servicen skulle jag köpt den(går även att ringa och kolla hos firman som har utfört den senaste servicen så att allt stämmer).
Ang. många ägare så behöver inte det vara så negativt. Jag är 3:e ägaren på min den här sommaren.... (totalt 6 ägare)
Jag är helnöjd med hojen, går perfekt och är en garanterad nackvridare :)
 
1. Kolla med Norrköpingsfirman om de servat hojen, och när isf.

2. Kolla vad 4000-milaservicen kostar om du inte ska göra den själv (inte lätt att ställa ventilspel själv på desmospisar). Min gissning på en 4000milaservice är 6000-9000 kr (med betoning på 9000kr) på aukt. verkstad för en desmo 4:ventilare.

3. Pruta! Stirra dig inte blind på lacken och att den är finputsad. Kolla allt som kan tänkas ha varit bytt. Drivpaket ok? Rätt typ av däck på den? Nya däck ja, men bra däck? Touringdäck på en 748:a? Finns det serviceprotokoll sen senaste service (alltså kvitton på service, att det inte finns s-bok innebär ju inte att det inte finns någon dokumetation alls). Hur länge har den stått på annons? Kolla med äaren vad det är för en filur. Vettig? Han som importera? Datum isf? Kolla med vägverket om importdatum stämmer (www.vv.se).

Impulsköp inte om du inte vet mycket om hojtypen. Mina 5 cent.
 
joakimruda skrev:
2462954 servicen ska vara gjord på BikeTech i Norrköping. jag har inte hittat något om dom. Enligt dom så ska dom vara kollade. När vet jag inte.
Skyller inte på bristen på information inte på dom, utan mer på mig som inte ställde rätt frågor.

Kolla med BIKE Tech om vad som är gjort och när..., i övrigt..., pruta ner den till 48k eller förhandla till dig lite utrustning eller service.

Det löser sig säkert ska du se..., självklart att du ska ha en riktig hoj :tummenupp
 
okej, den är omlackad till en annan färg. visserligen fortfarande röd men det är ett mattfärg dom använt. Samt att ramen är svart lackad...kom dom i svart?
jag får med ett Bucci-trimpaktet till den med. kommer inte ihåg om det var nytt eller begagnat. kåpan är svart. ingen genomskinlighet. org. finns inte. inte heller org.pipor, men den är besiktad med dessa. Det är ett helsystem från termegioni (hur det nu stavas). Chippad.

allt jag väntar på egentligen är bevis på att den är servad som den ska vara...alltså typ kvitton m.m. Men kan jag nöjja mig med att se till baka på den senaste servicen? Vipporna var inte kollade, ska be dom kolla dom helst innan jag köper eller betalar något mer?

däcken var utav märket Continental, kollade inte profil m.m på dom. Hur kan jag se om det är rätt sorts däck på?

mvh

jocke
 
Är det bara jag som drar åt mig öronen för en trimmad ducce med 3k på mätaren ?

De lite äldre italienarna var väl inte direkt kända för sin hållbarhet ens i standardutförande, eller hur är det.

Någon som vet ?
 
Jag hade en "trimmad" 748 från -95 (annat blås o trimchip), det var inte några problem med motorn på den iallafall.

Försök hitta en svensksåld istället, du sparar rätt snabbt in försäkringspremierna.
Omlackad i fel färg ser ju bara för taskigt ut dessutom.

Det finns hur mycket fräscha 748-998 som helst till salu för tillfället.

//Mattias
 
Jag hade haft lite mer is i magen och väntat på nästa kap. Det känns som om du är lite väl tveksam för att det skall kännas rätt. för dig. Eller? Det känns dessutom jäkligt B att den är omlackad i fel färg.

Du hittar snart en ny ducce att vila arslet på! :tummenupp
 
http://www.blocket.se/vi/9333931.htm?ca=23_9_s

Gissar på att det är den du kikat på?

Personligen fattar jag inte vad folk tvekar för. Ingen servicebok? När jag kollade runt fick jag reda på att en del inte fick servicebok till -95:orna. Omlackad? Spela roll, lacken på bilden är grymt snygg! Den svarta underkåpan är kalas och den matta röda är riktigt vacker. 3100 mil? Ja, då närmar sig en service, mycket kan du faktiskt göra själv eller med hjälp av en polare på Duccen, det är lättmeckat även om det kanske är lite trångt i motorutrymmet (jobbigt för oss med korvafingrar :rolleyes:).

Jag säger som Chronic. Köp och imponeras av din nya schyssta hoj! :tummenupp
 
Undersök mer!!!

Jag håller definitivt inte med de som säger KÖP direkt. Du måste undersöka mer.
Vi vill ju inte att din första erfarenhet av en Hyper blir pannkaka. :tummenupp

Ta med dig en snubbe som KAN Hyperserien och kan ställa rätt frågor.

- Nyligen lackad men ej omkullagd? Hmmm, be att få ta av sidokåporna och
kolla datumstämpeln (årtal) på insidan. Är årtalet 96 eller nyare så luktar
det misstänkt (tillverkad -95 lär inte ha senare årtal). Vem lackar om felfria
originalkåpor?

- Kolla baksidan på styrhalvornas infästning på gaffelbenen. Där sitter små
urgröpningar i vilka en liten pigg från styrhalvorna löper. Dessa urgröpningar
ger med sig direkt vid en marksyning då styret tar i (mjukt aluminium).

- "Öhlins runtom" - jaså? Inte framgaffeln i a f. Ser ut som en standard Showa.

Har du talat med förre ägaren/ägarna? GÖR DET!

Omlackad ram i svart (finns/fanns ej i svart original) är ju skitsnyggt, men
höjer knappast värdet.

Termignoni helsystem? Då är det troligen minst 50 mm grenrör hela vägen,
har du tur så kanske 54. Är det 45 mm, så är det standard, det sitter 45mm
original. Ta med skjutmåttet och mät. OBS, 45, 50 samt 54 mm är på
INSIDAN, så lägg till 2 mm för mätning på utsidan.

Vipparmar inte kollade!!?? Öhhh, är du säker på att de kollat ventilerna? En
vipparm är dyyyrt och det sitter "några" stycken i motorn. Det finns många
trådar på Ducceklubben om vipparmskostnader.

Slutligen - kärleken är blind och något av det mest förlåtande som finns.
Trivs du med den - köp! Du verkar dock, helt förståeligt, mycket osäker.
 
Lycka till med köpet!:tummenupp
Jag köpte en Ducati 748S 96:a i våras och tycker att den är underbar att köra. :)
 
Håller med de som är skeptiska ovan. Ta det soft och kolla upp historiken orderntligt innan du slår till på en 748.
Säkert skitsnyggt med omlackad ram osv, men VARFÖR är den omlackad? Luktar marksyning där med va??
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top