Ducati 748-2001 erfarenheter?

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skattkärrs-getto
Hoj
ktm 640 bling bling edition
hej!!! någon som har erfarenheter av en Ducati 748 och vill dela med sig! jag är nämligen en spekulant på en sådan. Efter provkörningen är jag imponerat av köregenskaperna och bromsarna och så klart hojens utseende...det måste ju va världens sexigaste mc!!! eller?

snälla skriv!!! vill veta allt både positiva o negativa saker

mvh
//raffe
 
_raffe_ skrev:
utseende...det måste ju va världens sexigaste mc!!! eller?

..eller vaddå? Det är ju en smaksak så varför fråga om det är världens sexigaste MC? :fakta

Det ÄR världens snyggaste hoj. Alla kategorier.
 
2001 fanns det tre alternativ för den som ville ha en 748.

748E (Economica) - Billigaste varianten. Motorn är standard 748cc med 97 Hk. Modellen har inte Dzus fästa kåpor, utan skruvmejsel används för att ta bort kåpor. Modellen har EJ excentriskt styrhuvud, vilket innebär att framgaffelns vinkel ej är justerbar. Modellen saknar möjlighet att ställa annat än fjäderförspänning på fjädringskomponenterna. Bra hoj, men lite väl bantad för banåkare. Enbart BiPoste

748S (sport) - Mellanvarianten. Samma motor som 748E. Har excentrisk styrhuvud, showa fullt inställbar gaffel och Öhlins bakdämpare. Dzus snabbfästen för kåporna. Bättre val, då den ger mer åkkomfort och funkar perfekt på bana. Finns som BiPoste eller Monoposte, vanligast som BiP.

748R (racing) - Värstingen. Trimmad motor till 108 hästar (andra sprut, kammar och ventiler). Ren Monoposte, alltså inga passagerare. Öhlins gaffel, bakfjädring och styrdämpare. Har även Slipperclutch. Numrerat exemplar. Vid köp ingick Termignoni effektsystem med chip, depåstöd och hojöverdrag. Rekommenderas INTE för stadskörning, då sprut och annat är avpassat för racing.
 
Last edited:
Kan du definera "excentriskt styrhuvud" ?

Röker den blåa cigarrer och reciterar Alan Edgar Poe?
 
sleven skrev:
Ramarna spricker.

Va?! Är det sant???
Jag som är sugen på en Ducati 748. Det låter nästan som en katastrof om ramarna skulle spricka.
Kan någon verifiera detta påstående?
 
Micke N skrev:
Bara en "finare" benämning på ställbar gaffelvinkel.

Varför då inte kalla det för "ställbar gaffelvinkel" istället för att tilldela styrkronan ett adjektiv?

Ungefär som att säga, "villig respirator" istället för racefilter... :tungan

Eller syftar man till excentriskt i dess form av att den är utsträckande?

(hur orkar jag?....)
 
pidda skrev:
Va?! Är det sant???
Jag som är sugen på en Ducati 748. Det låter nästan som en katastrof om ramarna skulle spricka.
Kan någon verifiera detta påstående?
Jag har aldrig hört att ramen på nån av superbike-modellerna har spruckigt. Dock inte sagt att det inte har hänt.
Däremot har jag hört att andra modeller från Ducati har, eller har haft, detta problem.
Du ska nog inte oroa dig för sprickor på en 748.
 
Micke N skrev:
Jag har aldrig hört att ramen på nån av superbike-modellerna har spruckigt. Dock inte sagt att det inte har hänt.
Däremot har jag hört att andra modeller från Ducati har, eller har haft, detta problem.
Du ska nog inte oroa dig för sprickor på en 748.

Min kompis har en 748E -01:a som har gått 2800 mil.

När han skulle tvätta den för ett tag sen upptäckte han en spricka bak vid stötdämparen, efter det så vände han sej till återförsäljaren och senare även Ducati sverige.

Båda gav han kalla handen... Så han ringer upp mej och ska låna mitt släp så han kan köra iväg den och reparera. Efter en stund ringer han upp mej igen och var inte så munter, när han har börjat klä av den inför svetsningen så har han upptäckt 5 stycken sprickor till :skrämd

Tilläggas kan att han inte har skjutsat nånting på hojen eller kört överdrivet hårt, visserligen så väger han hundra kilo men det ska väl en hoj tåla??

Så nu har han vänt sej till ducati igen men utan att ha fått något svar.

Summa summarum Ducati är ena riktiga spaggettihojar :näsblod
 
Nej, väger man 100kg får man skylla sig själv!

sleven skrev:
Min kompis har en 748E -01:a som har gått 2800 mil.

När han skulle tvätta den för ett tag sen upptäckte han en spricka bak vid stötdämparen, efter det så vände han sej till återförsäljaren och senare även Ducati sverige.

Båda gav han kalla handen... Så han ringer upp mej och ska låna mitt släp så han kan köra iväg den och reparera. Efter en stund ringer han upp mej igen och var inte så munter, när han har börjat klä av den inför svetsningen så har han upptäckt 5 stycken sprickor till :skrämd

Tilläggas kan att han inte har skjutsat nånting på hojen eller kört överdrivet hårt, visserligen så väger han hundra kilo men det ska väl en hoj tåla??

Så nu har han vänt sej till ducati igen men utan att ha fått något svar.

Summa summarum Ducati är ena riktiga spaggettihojar :näsblod
 
sleven skrev:
Ramarna spricker.

Eftersom jag är kontaktman för Svenska Ducati Klubben så har man ju ganska täta kontakter med medlemmar och även återförsäljare..

Utav medlemmarna som finns i Stockholm så känner jag ett 20-tal som åker 748. Och totalt kanske runt 75-80 personer i landet som åker 748.

Av dessa kanske 10-15 är ägare utav 2001 ramar, som ju är samma på 748 som 996.

INGEN jag känner har varken råkat ut för ramsprickningar eller något liknande.
Ingen jag ens hört talas om som åker Hyper har råkat ut för detta. (och då är vi uppe i runt 200 medlemmar som åker 748-916-996-998 seriehojjar)

Det jag HAR hört talas om är däremot att SS svingen har en tendens att spricka på äldre modeller.

observera att jag dementerar INTE att det kan hända.. Det verkar bara konstigt med ett påstående om att "De spricker" när man känner till ETT exempel. Av xxx antal sålda hojar.

Min 1997:a har gått 3800mil varav ca. 800 mil på bana.. Inga sprickor..
 
Webspy skrev:
Hade en 748E -01a

gick 1700mil utan anmärkning.

köp den.

Han fick dessutom byta båda topparna på garantin efter 1000 mil, då båda två läckte olja.....
 
amullo skrev:
Eftersom jag är kontaktman för Svenska Ducati Klubben så har man ju ganska täta kontakter med medlemmar och även återförsäljare..

Utav medlemmarna som finns i Stockholm så känner jag ett 20-tal som åker 748. Och totalt kanske runt 75-80 personer i landet som åker 748.

Av dessa kanske 10-15 är ägare utav 2001 ramar, som ju är samma på 748 som 996.

INGEN jag känner har varken råkat ut för ramsprickningar eller något liknande.
Ingen jag ens hört talas om som åker Hyper har råkat ut för detta. (och då är vi uppe i runt 200 medlemmar som åker 748-916-996-998 seriehojjar)

Det jag HAR hört talas om är däremot att SS svingen har en tendens att spricka på äldre modeller.

observera att jag dementerar INTE att det kan hända.. Det verkar bara konstigt med ett påstående om att "De spricker" när man känner till ETT exempel. Av xxx antal sålda hojar.

Min 1997:a har gått 3800mil varav ca. 800 mil på bana.. Inga sprickor..


Självklart behöver det inte vara så på alla det här kan ju röra sej om en enda med materialfel/tillverkningsfel.
Det som gör mej sur är den behandlingen han får utav Ducati sverige, noll hjälp.

En ram ska faktiskt inte spricka efter 2800 mil eller snarare aldrig!!! Det hade ju kunnat gå riktigt illa om han inte hade upptäckt det.

Tilläggas kan att han köpte hojen ny, så han vet historien bakom hojen...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top