Ducati 696 2010 vilken olja?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Flickvännen frågade mig vilken olja ska hon hälla i Ducce 696 2010.
Jag är rädd att ducce kan vara kinkiga så vågade inte gissa fram.
Vad skulle ni rekommendera? Vilket märke?
Motul, Castrol...? 15/50?

Tack för era svar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SBK Racing 10W-50 lär duga bra.
I snygg och fräck plastflaska på OKQ8 mack 189kr/liter.
I billig 20L plastdunk 1425kr hos SWEDOL.
SWEDOL har 4Liter flaskor också men dom kan man behöva beställa hem.
20L plastdunken finns hemma i lager hos i varje fall någon av de lokala SWEDOL butikerna.
I varje fall är det så i Göteborg.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Nu ska vi se, har kört Castrol Racing 1, Motul 300v och Biltemas i min 696:a om jag minns rätt.
Verkar gå bra och startade i år också så, tror inte det spelar någon större roll faktiskt. Kör den rätt hårt också med en del varvstopp, rödljus race och givetvis slangen. :tuttar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ducati rekommenderar 10-15w40-50 vid de temperaturer som är relevanta i landet. Och det rekommenderas Shell Ultra4 dvs en vanlig standard syntetolja. Så som så många gånger förut blir rekommendationen Biltema Racing 10w40 eller OKQ8 SBK Racing 10w50 om du bryr dig om pengar. Har du mer pengar än vad du kan göra av med så köp Motul 300V.
 

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Väcker en gammal tråd. Har sbk Racing olja kvar i en 20 l dunk som kanske är 9 år nu. Kan jag slå i den i en 2004 ducati monster 996 s4r. Torrkoppling iof men motoroljan i sig är ju bra ändå. Eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Väcker en gammal tråd. Har sbk Racing olja kvar i en 20 l dunk som kanske är 9 år nu. Kan jag slå i den i en 2004 ducati monster 996 s4r. Torrkoppling iof men motoroljan i sig är ju bra ändå. Eller?
JA det fungerar utmärkt
 

Zeromannen

Guest
Väcker en gammal tråd. Har sbk Racing olja kvar i en 20 l dunk som kanske är 9 år nu. Kan jag slå i den i en 2004 ducati monster 996 s4r. Torrkoppling iof men motoroljan i sig är ju bra ändå. Eller?
5 år brukar dom flesta helsyntetoljor hålla. Total säger max 2 års hållbarhet och Mobil 5 år. Sedan vad som är rätt och fel är svårt att säga. Bolagen vill ju kränga ny olja så..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sedan vad som är rätt och fel är svårt att säga.
Att molekylkedjorna har hållit ihop i över 480 miljoner år (Appalacherna) tror jag har en viss inverkan på en oljas livslängd, däremot dess additiv i ej tillförsluten behållare är det lite mer osäkert med. För oss som byter olja ett par gånger under en motors livslängd lär det nog inte spela någon större roll så länge man använder ej tidigare använd olja.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Syntetolja i öppnad förpackning är big nono redan efter 1 år! Har man otur har den tappat syntetadditiverna så den bara är en rak 10W mineralolja!
 

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Okej, tack för svar. Får bli gräsklipparolja då kanske
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är fan lättare o åka till månen än att välja olja till en standard hoj som är masstillverkad..

Att det kan vara så enormt svårt att läsa bruksanvisning o bara följa vad tillverkaren anger.. ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lite märkligt ändå att det är så noga med en motorolja, att den blir oanvänbar efter att ha stått i en dunk i några år.
Tänker mest på att vissa saker som innehåller olja inte har något bytesintervall alls (om man följer vad tillverkaren säger), som automatlådor, bakaxlar, servostyrning, mm. :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top