Ducati 696 2010 vilken olja?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Flickvännen frågade mig vilken olja ska hon hälla i Ducce 696 2010.
Jag är rädd att ducce kan vara kinkiga så vågade inte gissa fram.
Vad skulle ni rekommendera? Vilket märke?
Motul, Castrol...? 15/50?

Tack för era svar
 
SBK Racing 10W-50 lär duga bra.
I snygg och fräck plastflaska på OKQ8 mack 189kr/liter.
I billig 20L plastdunk 1425kr hos SWEDOL.
SWEDOL har 4Liter flaskor också men dom kan man behöva beställa hem.
20L plastdunken finns hemma i lager hos i varje fall någon av de lokala SWEDOL butikerna.
I varje fall är det så i Göteborg.
 
Nu ska vi se, har kört Castrol Racing 1, Motul 300v och Biltemas i min 696:a om jag minns rätt.
Verkar gå bra och startade i år också så, tror inte det spelar någon större roll faktiskt. Kör den rätt hårt också med en del varvstopp, rödljus race och givetvis slangen. :tuttar
 
Ducati rekommenderar 10-15w40-50 vid de temperaturer som är relevanta i landet. Och det rekommenderas Shell Ultra4 dvs en vanlig standard syntetolja. Så som så många gånger förut blir rekommendationen Biltema Racing 10w40 eller OKQ8 SBK Racing 10w50 om du bryr dig om pengar. Har du mer pengar än vad du kan göra av med så köp Motul 300V.
 
Väcker en gammal tråd. Har sbk Racing olja kvar i en 20 l dunk som kanske är 9 år nu. Kan jag slå i den i en 2004 ducati monster 996 s4r. Torrkoppling iof men motoroljan i sig är ju bra ändå. Eller?
 
Väcker en gammal tråd. Har sbk Racing olja kvar i en 20 l dunk som kanske är 9 år nu. Kan jag slå i den i en 2004 ducati monster 996 s4r. Torrkoppling iof men motoroljan i sig är ju bra ändå. Eller?
5 år brukar dom flesta helsyntetoljor hålla. Total säger max 2 års hållbarhet och Mobil 5 år. Sedan vad som är rätt och fel är svårt att säga. Bolagen vill ju kränga ny olja så..
 
Sedan vad som är rätt och fel är svårt att säga.
Att molekylkedjorna har hållit ihop i över 480 miljoner år (Appalacherna) tror jag har en viss inverkan på en oljas livslängd, däremot dess additiv i ej tillförsluten behållare är det lite mer osäkert med. För oss som byter olja ett par gånger under en motors livslängd lär det nog inte spela någon större roll så länge man använder ej tidigare använd olja.
 
Syntetolja i öppnad förpackning är big nono redan efter 1 år! Har man otur har den tappat syntetadditiverna så den bara är en rak 10W mineralolja!
 
Okej, tack för svar. Får bli gräsklipparolja då kanske
 
Det är fan lättare o åka till månen än att välja olja till en standard hoj som är masstillverkad..

Att det kan vara så enormt svårt att läsa bruksanvisning o bara följa vad tillverkaren anger.. ?
 
Lite märkligt ändå att det är så noga med en motorolja, att den blir oanvänbar efter att ha stått i en dunk i några år.
Tänker mest på att vissa saker som innehåller olja inte har något bytesintervall alls (om man följer vad tillverkaren säger), som automatlådor, bakaxlar, servostyrning, mm. :va
 
Back
Top