Ducati 600 monster, rassel vid låga varv?!

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Buell S1 och Ducati Monster 600
Har precis köpt en Ducati 600 monster från 2002. Alla växlar går i bra och ligger still, men när jag kör på låga växlar runt 30 - 60 km/h precis EFTER att jag släppt ut kopplingen hela vägen så rasslar det om hojen... Gasar jag upp den till högre varv på samma växel så försvinner rasslet delvis.

Vad är detta? Som sagt inga problem att växla i övrigt, känns bra förutom ljudet...

Som en annan Ducatist säger " nej den är inte trasig, den SKA låta så "
Inget att oroa sig för alltså . Så ge lite gas bara och njut av en härlig hoj !
:rock

Men det låter som att denska gå sönder? Haha! Har läst om våt och torrkoppling men att denna 600 ska ha våtkoppling och därför inte låta så? Men man kanske vänjer sig!

Alltså, jag kan ju inte garantera men jag sätter en stark gissning på att det är ok . Ducati låter lite mer helt enkelt .
Men är du orolig så ta den till en Ducce-verkstad så de får lyssna på den .
Min rasslar just när jag släpper kopplingen och det beror enligt de lärde på att lamellerna är slitna .
Inget allvarligt men om jag ska bli av med det måste jag byta dem . Fast förutom ljudet funkar allt så ...
Är du förresten med i Sv Ducatiklubben ? Om inte så bli det direkt ! Där finns experterna som dessutom älskar att dela med sig av sin kunskap.

En torrkoppling rasslar då kopplingen är intryckt och kan till viss del också rassla om den är lite sliten i korgen. Din hoj har väl våtkoppling och då rasslar den inte lika mycket. Det kan hända att det är ide att byta kopplingskorg och lameller. Det är ett litet ingrepp och det är säkert en hel del i Götet som kan hjälpa dig.

Ett riktigt bra tips är att gå med o Svenska Ducatiklubben snarast så får du hjälp garanterat. De är ett roktigt bra gäng i Göteborg.

Har man för hög växel och för lågt varvtal så rasslar/slår kedjan. Är säkert det du hör.

För din Buell är remdriven va?

Har man för hög växel och för lågt varvtal så rasslar/slår kedjan. Är säkert det du hör.

För din Buell är remdriven va?

Precis, är van vid tyst remdrift... Men hade en KTM 640 innan dess och minns inget rassel från kedjan då heller? Får nog spänna kedjan och kolla kanske. Svårt att höra var det kommer ifrån.

Va lite försiktig med hur mycket du spänner kedjan. Den ska vara spänd enligt instruktionsboken. Men rasslet kommer nog från annan del än kedjan.

600 motorn är känd för att få problem med främre cyl och kolv, men inte så sent som -02. Skulle ta den till en verkstad för att låta någon kunnig lyssna. Ta den till en verkstad som har erfarenhet av Ducati motorer. Med vänlig hälsning, Chrisse på IBC.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti