Ducati 1199R

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
The ultimate Panigale | Hell for Leather

Ducati’s just taken the wraps of the “R” version of its flagship superbike in Milan. There’s no claimed power increase, but Ti con-rods, DLC-coated rocker arms and a lighter flywheel boost max revs from 11,500 to 12,000rpm, ridiculously high for a 1199cc v-twin. Other changes are mostly cosmetic, with a host of carbon gewgaws and a full Termignoni system coming on the Ducati 1199 Panigale R as standard.

Ducati says: “The “R” version of Ducati’s Superbikes has always been the dream model, the machine taken by Ducati Corse and enhanced with high performance preparation for homologation into the highly competitive environment of World Superbike.”

“The 1199 Panigale R model introduces the very latest version of engine and R-b-W mapping to all the 1199 models, improving performance and refining the overall Superbike riding experience. The “R” takes everything that the “S” model is currently equipped with and applies a list of enhancements to the technical specification that enable the model to achieve even greater targets. Titanium con-rods, which save an overall 0.63kg (1.38lb), a 0.7kg (1.54lb) lighter crankshaft flywheel, DLC-coated rocker-arms and revised engine mapping now enhance the Superquadro engine’s crank acceleration and allow it to rev 500rpm higher to a 12,000rpm limit, an incredible engineering achievement for 112mm pistons.”

“The famous “R” race kit components consist of high-penetration racing screen, fairing mirror caps in machined alloy and a full Termignoni exhaust system with dedicated ECU mapping (for track use only). The system provides an impressive power increase of 3% at the top of the rev-range and 15% in the mid-range, further amplified by the R’s acceleration-enhancing 15-41 final drive ratio.”

“Additional enhancements to the machine include lightweight carbon fibre rear hugger, rear suspension guard, heels guards, ignition switch surround and top fairing inner panels and carbon fibre protectors for the single-sided swingarm and clutch cover. These lightweight chassis and engine components enable the “R” version a dry weight of just 165kg (363.7lb), even with an ABS braking system fitted as standard equipment. This top-of-the-range model is also fitted with a special race-style seat fabric for added “feel” and equipped with the GPS-enhanced Ducati Data Acquisition system, for automatic lap times and circuit map-linked data.”

“The 1199 Panigale R is dressed in Ducati red with defining white race features, sporting a mix of red and brushed aluminium on the fuel tank with lightweight forged wheels by Marchesini in black.”

8179176821_2bde03e772_o.jpg

8179206072_1b3910983b_o.jpg

8179170677_3824bbb636_o.jpg

8179211820_c297e929e7_o.jpg

Och så lite kompletteringar av någon insatt på forumet:

"The bike is "Officially" launched as of today! Here's what we know so far:
* Titanium con-rods
* Higher Rev limit
* Lighter flywheel
* CF engine cover on clutch side. This is not the DP part. It replaces the magnesium part
* Adjustable swingarm pivot by 2mm increments (Standard or -2mm or -4mm)
* Smaller rear sprocket
* Comes with all the CF as noted and the Racing Evo Full-system.
* Another new exhaust has been designed exclusively for racing. It is named the Racing Pro Exhaust as accessory +5-10hp on top but loses down low. It achieves this by a different header pipe (longer) along with a different up-map.
* The gas tank is beautifully painted on the top with red."

Gamla R baserad på 1098/1198 hade mer extra, 1199R har inte lika mycket "förädling" men priset ska ju vara relativt nära basmodellen och det är ju inte helt fel det heller.

Förövrigt känner jag inte att den är snyggare än 1199 med den lacken, men cool hoj helt klart. Alldeles för mycket effekt för oss vanliga förare :)

Last edited:
Är verkligen 12,000rpm "ridiculously high", varvar inte en 10 år gammal sv1000 det också....

Det gör den väl ändå inte?

12 000 rpm ur en v2 är i vilket fall som helst imponerande.

1098/1198 ligger minst 1000 varv mindre i varvbryt.

Last edited:
Men varför sitter det ABS på som standard?! Den väger ju ett par kilo. Helt överflödigt på en R.

Dumt att göra R:en fulare än Tricolore S:en. :confused:

Är verkligen 12,000rpm "ridiculously high", varvar inte en 10 år gammal sv1000 det också....

Att höja varvtalet med några hundra varv gör en enorm skillnad. Det är där saker går från att vara nästan på "gränsen" till att vara på gränsen.

De flesta stora twinnar varvar inte mer än 10-11000rpm.

Last edited:
Men varför sitter det ABS på som standard?! Den väger ju ett par kilo. Helt överflödigt på en R.

Varför sitter det S-fälgar, S-fjädring, S-kåpor (inga kolfiberkåpor)? Alldeles för nära S modellen.

Jag tror jag hade valt 1098R före 1199R. Den röd/vit/svarta färgen på gamla R:en med guldiga fälgar är mumma :)

Även om jag inte är en det minsta frälst Ducatist så skulle jag nog bra mycket hellre välja en 1199R över alla V-twin hojar från Japan just nu.
Jag med men nu var det inte det jag menade...
Har för mig att rödmarkeringen på sv:n var på runt 11.5k men mest troligt så ligger varvstoppet lägre än så, kanske runt 10.5k. Finns iofs ingen mening att enbart höja varvtalet för skojs skull det gäller att motorn kan tillgodogöra sig det också, för som i sv:ns fall så sjunker effekten efter runt 9k. Det som känns mer betydelsefullt är om det finns mer effekt eller inte, sen om den varvar 0.5k mer tycker iaf jag är sekundärt.

12k rpm är väldigt högt för en v-twin :)

Rc8r har runt 10700rpm limit tror jag.
Aprilia rsv 04-> 11000rpm

Men som Clampster säger inte alla v-twinar ökar efter 9k rpm...men de flesta race v-twinar ökar ivarjefall till 10k rpm...men 1199 är ju lite annorlunda uppbyggd i motorn så den ökar till runt 10700rpm-11000rpm innan den dalar....men det går säkert ordna med lite portning m.m :)

Men som Clampster säger inte alla v-twinar ökar efter 9k rpm...men de flesta race v-twinar ökar ivarjefall till 10k rpm...men 1199 är ju lite annorlunda uppbyggd i motorn så den ökar till runt 10700rpm-11000rpm innan den dalar....men det går säkert ordna med lite portning m.m :)

Jag gissar på att den här ökar effekten efter 11 rpm också :)

RC8R har 10250 om jag inte missminner mig som maxvarv.

Kollat lite grafer och jag har för mig att 1199:an har max effekt runt cirka 10.500 till strax under 11.000 rpm...

Kan annan mappning, avgas ge mer effekt efter 11? Om inte, vad är då meningen med varvhöjandet? Ska bli kul att se graferna på 1199R vs 1199 med termipipor, tror faktiskt att skillnaderna kommer bli väldigt små, mindre än vad som sägs.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla